Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  TOTEM  (läst 849 gånger)

Helianthus

• Gäst
TOTEM
« skrivet: 03 jan-13 kl 09:08 »
 ??? Totempåle ;D Hur bygger man en totempåle? Funderar på att slå ned en bopåle som pekar rakt upp mot skyn likt ett solur, stampat jordgolv ska det vara, och därmed basta  >:(

jörmundur

• Medelpad
SV: TOTEM
« Svar #1 skrivet: 03 jan-13 kl 09:55 »
Tja, först bör man väll ha en lämplig stock som har torkat någorlunda:) sen gissar jag att det är enklast att skulptera i liggande position :D

yxa, bandkniv, klubba, såg ock stänjärn/skölp borde räcka långt. rita ut mönster ock figurer med en krita el dyl.

för resningen rekommenderar jag en traktor med lastare ock en djup grop. du kan ju också gjuta en ordentlig plint med ett tjockt uppstickande plattjärn som du sen bultar fast pålen i. då lär den ju hålla betydligt längre gissar jag.
samt att du kan montera ner den ock måla om vid behov.

/J
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 03 jan-13 kl 10:26 »
Du kan ju även ta ett på platsen växande träd, forma till det som du önskar med hjälp av motorsåg eller handredskap. Stegar och byggställning underlättar ju.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Helianthus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 jan-13 kl 10:46 »
Tack för värdefullt tips! Det krävs lite verktygslära ser det ut som. Jag gillar idén om att kunna ta ner och måla om. Det blir en flaggstång. Sedan är det bara emblemet som fattas  :) 

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 2 användare
gorlan, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser