Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka raser är svartare än Bohus-Dals svarthöns?  (läst 4225 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Vilka raser är svartare än Bohus-Dals svarthöns?
« skrivet: 02 jan-13 kl 15:42 »
Jag tycker Bohus-Dals svarthöns är fascinerande, eftersom de är så svarta. Men de är inte helt svarta; alla exemplar jag har sett har lila kam snarare än svart, och de har ofta vitt på öronlapparna. Dock har jag sett bilder på andra höns som verkligen är kolsvarta. Vissa exemplar av Ayam Cemani, till exempel: http://www.longtail-fowl.com/cemani.html

Men inte ens där är alla individer totalt sotsvarta.

Om jag vill bli garanterade höns som från stjärtfjäder till näbbspets, från fotsula till kamtopp, är svarta som en mulen novembernatt, vilka raser bör jag då söka? Och vilka av dem är hyfsat lätta att få tag på i Sverige?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

skogsbonne

• Värmland
SV: Vilka raser är svartare än Bohus-Dals svarthöns?
« Svar #1 skrivet: 02 jan-13 kl 17:31 »
en riktig svarthöna ska vara helt svart överallt och man ska inte avla på sånna med vitt på sig men jag vet inte vilka raser som är svartare

flindra

• -
« Svar #2 skrivet: 02 jan-13 kl 18:56 »
en riktig svarthöna ska vara helt svart överallt och man ska inte avla på sånna med vitt på sig men jag vet inte vilka raser som är svartare

Vad menar du med "riktig" svarthöna? De som finns i genbankerna är väl så riktiga Bohus-Dals svarthöns man kan komma, och de kan ibland vara kritvita eller vara svarta men med röd kam.

Och man avlar absolut INTE på färg inom genbanksarbetet.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 02 jan-13 kl 18:58 »
Skogsbonne kanske tänker på reglerna för "svensk svarthöna"?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

flindra

• -
« Svar #4 skrivet: 02 jan-13 kl 19:00 »
Skogsbonne kanske tänker på reglerna för "svensk svarthöna"?

Är det en utställningsras?

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 02 jan-13 kl 19:02 »
Är det en utställningsras?

Ja, framtagen ur Bohus-Dals svarthöns. Jag har inte hittat så mycket info om den, men det står en liten notis om den i boken "Höns" av Neuschütz (man vet att man har läst på för mycket om höns när man kan stava till det efternamnet).

skogsbonne

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 02 jan-13 kl 19:05 »
men man ska ju inte avla på kritvita svarthöns för dom sak vara svarta och man ska heller inte avla på rödkammade men man kanske dåe göra det men dom heter ju svarthöns av en orskaar för dom är hel svarta

flindra

• -
« Svar #7 skrivet: 02 jan-13 kl 19:11 »
men man ska ju inte avla på kritvita svarthöns för dom sak vara svarta och man ska heller inte avla på rödkammade men man kanske dåe göra det men dom heter ju svarthöns av en orskaar för dom är hel svarta

Jo men nu pratar vi om två olika saker här:

Lantrasen Bohus-Dals svarthöna - En lantras som hålls inom en levande genbank. Man bryr sig inte om färg på djuren, bara djuren är friska så får de se ut hursomhelst. Man korsar inte in några nya raser i genbanken. Faktiskt får man inte ens lov att ha andra raser om man är med i genbanken.

Svensk svarthöna - En utställningsras som Henrik påpekar. Man avlar vidare på de djur som upfyller rasstandard. Här är det helt okej att välja ut och avla på färg!
« Senast ändrad: 02 jan-13 kl 19:13 av flindra »

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 02 jan-13 kl 19:17 »
Svarta höns e snyggt :P men individuella skillnader finns i alla färger och raser. Så Henrik du kan aldrig vara GARANTERAD att alla dina djur blir svarta och desamma med deras avkommor.

Svarthöna är läckra djur och säkerligen den svarta ras du har lättast att hitta i Sverige. Om färgen är det du söker, så föreslår jag att du satsar på den svenska Svarthönan och letar efter en uppfödare med fina djur. Finns en i Halland som jag vet om, men garanterat fler duktiga uppfödare runt om i Sverige.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

skogsbonne

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 02 jan-13 kl 19:28 »
ok men jag tycker det är fel att man sparar djur som inte har den svarta genen rakt igenom

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #10 skrivet: 02 jan-13 kl 19:38 »
Svarta höns e snyggt :P men individuella skillnader finns i alla färger och raser. Så Henrik du kan aldrig vara GARANTERAD att alla dina djur blir svarta och desamma med deras avkommor.

Svarthöna är läckra djur och säkerligen den svarta ras du har lättast att hitta i Sverige. Om färgen är det du söker, så föreslår jag att du satsar på den svenska Svarthönan och letar efter en uppfödare med fina djur. Finns en i Halland som jag vet om, men garanterat fler duktiga uppfödare runt om i Sverige.

Okej, tack!  :)

flindra

• -
« Svar #11 skrivet: 02 jan-13 kl 22:58 »
ok men jag tycker det är fel att man sparar djur som inte har den svarta genen rakt igenom

Jag tror inte riktigt du förstår poängen med bevarandet av lantraser. Man vill bevara rasen och hålla den på samma vis som förr, så gott det går. Utseendet har inte haft så stor betydelse förr utan istället ville man ha starka friska djur som klarade sig på mycket lite foder och gav bra med ägg på det lilla de åt. Det är därför man fortsätter att göra så nu. En lantras kan se ut nästan hursomhelst. Jag har till exempel fem kindahönor, och ingen är den andra lik. En är ullig och ljusbrun, en är
mörk med ljusa inslag längst ut på fjädrarna, en är ljusare brun, en är helsvart och en är vitgrå. Tuppen ser ut som en djungeltupp. Alla har fjädrar på fötterna, men de skulle var lika mycket Kindahöns även utan fjädrar. En del har roskam.

Nu ska jag försöka sluta förklara för skogsbonne om det här och istället önska Henrik lycka till med sina svarthöns! Vore skoj med foton i hönsglädjetråden sen.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 02 jan-13 kl 23:04 »
jo jag förstår men en ras ska ju se ut på ett visst sätt som t ex brahma det är en brahma om man avlar på guld svartbandad och gul colombia men det är ju inte en färg ren brahma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 2 användare
Oskari, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser