Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grus  (läst 4787 gånger)

RonjaRövardotter

• Jämtland
Grus
« skrivet: 01 jan-13 kl 22:43 »
Jahopp, nu har senilnisse alldeles glömt bort detta med gruset till hönsen sedan vintern kom. Har sandningsgrus hemma men detta känns lite för grovt, vad använer ni för sand och vart införskaffar ni det?
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

sannah

• -
SV: Grus
« Svar #1 skrivet: 01 jan-13 kl 23:07 »
Om du behöver finare sand, och om det är lite kris så kan en trädgårdshandel ha säckar med sandlådesand.
Jag behövde det till såjorden en tidig vår för något år sen, och efter att de på handeln tittat konstigt på mig och letat och grävt lite, hittade de en säck under snön ute på gården, dyr och stelfrusen var den, men alternativet var väl att ställa sig och elda i föräldrarnas sandlåda för att tina fram nånting.. :/ tror den kostade 50kr för 25kg eller nåt sånt..

/sannah

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 03 jan-13 kl 12:16 »
Jag köpte en påse "hönsgrus" på granngården förra vintern. Minns inte vad den kostade men det var under 100-lappen. Det känns lite fånigt att köpa något så basic som grus men efter att i fera år hankat mig fram med provisoriska lösningar som jag var osäker på om de var rätt så köpte jag en påse. Det går åt ganska lite och påsen kommer att räcka flera år till mina 25 höns.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

rosita51

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 03 jan-13 kl 19:18 »
Jag har en liten säck rådasand, inköpt på Granngården, som jag brukar ge till hönsen på vintern.
MVH Rosita zon 1

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 04 jan-13 kl 10:14 »
Sandningsgrus är knappast för grovt för höns. Om man slakktar och kollar muskelmagen så brukar gruset vara ca 1-3 mm i storlek tom på små dvärgar. Då har hönsen gått ute och valt grovlek själv  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 04 jan-13 kl 11:08 »
Håller med Azoo-Lina om att sandningsgrus troligen inte är för grovt, men då ska man ju tänka på att det kan vara salt iblandat och det är nog inte så hälsosamt att ge till hönsen isf.
Granngården har grus, inte dyrt och räcker LÄNGE.  ;)
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 04 jan-13 kl 12:02 »
Eller så kan man ta ett spadtag på lämpligt ställe utomhus  ;) Fast då måste man kanske ha tänkt på det innan vintertjälen eller så får man komma och hälsa på oss i Skåne  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 04 jan-13 kl 13:26 »
Sandningsgruset går nog bra men sjölj bort saltet.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #8 skrivet: 04 jan-13 kl 14:04 »
Att köpa skitdyrt-grus-i-säck skulle kännas som att köpa ägg...........  :o LITE alternativ är jag allt!  ;)

Visst har jag en låda grus i hönshuset men sjunker det under en nivå och det är fruset ute, så fyller jag på med snäckskal.
« Senast ändrad: 04 jan-13 kl 14:08 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #9 skrivet: 04 jan-13 kl 14:51 »
Måste man ge sand till hönsen? Jag utgår ifrån att mina höns är tillräckligt smarta för att hitta den grus de behöver i hönsgården.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 04 jan-13 kl 15:17 »
Måste man ge sand till hönsen? Jag utgår ifrån att mina höns är tillräckligt smarta för att hitta den grus de behöver i hönsgården.

Alla i sverige har inte barmark året om  ;)
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #11 skrivet: 04 jan-13 kl 15:17 »
Bara på vintern, när de inte kan hitta något ute. Och så beror det ju på, efter några års plockande i en liten hönsgård kan korn i rätt storlek ta slut. Här går dom lösa över halva byn när det är barmark, och hittar nog tillräckligt.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #12 skrivet: 05 jan-13 kl 16:18 »

Ja här hemma har vi 80 cm snö just nu så det blir till att gräva ordentligt för hönsen om de ska hitta nåt själva utomhus.  ;D
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 05 jan-13 kl 19:53 »
Har idag köpt rådasand på granngården, det blir kanon. Nä, här hos oss har vi djup snö hela vintern och mina höns är dessutom väldigt känsliga om sina fossingar så de vägrar gå ut förrän det är barmark, dvs slutet av april.  :D
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Wildvittra

• -
« Svar #14 skrivet: 08 jan-13 kl 14:59 »
Är det bara våra höns som sätter i sig multum med grus under vintern? En säck rådasand från granngården räckte en månad åt våra 19 höns, på er andra låter det som en sån säck räcker i all evighet... Våra höns kastar sig över gruset då vi skopar ut det och det är slut på ett litet kick känns det som  :P
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

flindra

• -
« Svar #15 skrivet: 08 jan-13 kl 17:07 »
Det kanske blir på ett annat sätt när man sätter sanden i en sandlåda i hönshuset, jämfört med att sprida ut sanden i ströet?

Eurydike

• Småland
« Svar #16 skrivet: 10 jan-13 kl 09:48 »
Mina höns har alltid tillgång till rådasand både inne i huset och i hägnet. Vilket de äter av året runt.
Men när de är ute i trädgården så är det allt större korn de väljer. Så jag är tveksam till att sandlådesand skulle göra så stor nytta...  ???  :o Det är ju för att krossa hela korn nere i muskelmagen de äter det och hur effektivt är små sandkorn att krossa med?   ::) Jag är lite skeptisk.  :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser