Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Viscos  (läst 1412 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Viscos
« skrivet: 01 jan-13 kl 12:23 »
Hur miljövänligt/ovänligt är egentligen viscos? Det framställs ju trots allt genom en kemisk process, även om råvaran är naturlig.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Trivial

• Gäst
SV: Viscos
« Svar #1 skrivet: 01 jan-13 kl 13:42 »
Jag har sökt svar på den frågan men är fortfarande inte riktigt klok på den. TROR att viskos, bambu, soya, mjölkprotein osv allihop är mkt ansträngande att få fram tyg av, att det kräver mycket jobb och medel och energi, men vet inte hur det förhåller sig jämfört med oljebaserade motsvarande material. Knivigt läge alltså! Bomull kräver ju också mycket vatten, bekämpningsmedel, blekningsmedel och transport och torde därför också kräva en hel del olja.

Ull, lin. Jag försöker styra om ditåt. Men det vore väldigt bra att veta och bli klok på hur det ligger till med miljöbelastningen av all textil, och hur de förhåller sig mellan varann.

queer

« Svar #2 skrivet: 01 jan-13 kl 14:24 »
Vanlig svensk granmassaved kan vara råvara till dissolving ... en renare variant av pappersmassa som senare kan förädlas till viscos ... alltså ganska hållbart och utan bevattning ... massafabrikerna har kemikalieåtervinning, men helt utan utsläpp är det väl inte ... viscosfibern tillverkas i Kina/Ostasien ... oklart hur sluten den processen är ...

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 19 jan-13 kl 16:34 »
Det är främst med tanke på kemikalier som jag undrar.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 19 jan-13 kl 22:00 »
Man kan nog räkna med att viskosproduktionen är ungefär lika mer eller mindre miljövänlig som all annan pappersmasseproduktion i samma land. I sydostasien får man nog räkna med att miljömedvetenheten i den branschen är ungefär på samma nivå som den var här i Sverige för 50-60 år sedan, alltså inte direkt enastående med dagens västeuropeiska mått mätt.

renee d

« Svar #5 skrivet: 19 jan-13 kl 22:14 »
Tencel har også kemikalieåtervinning

Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser