Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  klippning löss lamning  (läst 2493 gånger)

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
klippning löss lamning
« skrivet: 31 dec-12 kl 13:24 »
Upptäckte idag löss i pälsen på en tacka. Vill behandla dem och att klippa dem skulle också vara lämpligt. Vi beräknar första lammen att komma i början på februari. Men samtidigt kanske kylan kommer tillbaks, just nu är det ju dock plusgrader.

Väntar vi med klippning och lössbehandling så behöver vi ju behandla lammen också. Eller behöver vi ändå göra det om lössen kanske lever kvar i ströbädd och omgivning även då tackorna blivit behandlade?

Hur hade ni gjort?

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: klippning löss lamning
« Svar #1 skrivet: 31 dec-12 kl 14:32 »
Klipp o avlusa nu , och håll koll så inte lammen får löss sen.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: klippning löss lamning
« Svar #2 skrivet: 31 dec-12 kl 19:08 »
Vilket medel är bra? Receptfritt eller ska jag ringa vet?

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: klippning löss lamning
« Svar #3 skrivet: 31 dec-12 kl 20:08 »
Ring vet , eller om du inte har så många djur. Ring nån med många får som kan ha det hemma.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: klippning löss lamning
« Svar #4 skrivet: 01 jan-13 kl 21:13 »
Hej,vilken otur :(
Jag skulle klippa direkt och behandla med det som veterinären föreslår..
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: klippning löss lamning
« Svar #5 skrivet: 04 jan-13 kl 20:06 »
Idag har klipparen varit här och klippt dem. Vet skickar medel mot lössen så får de det nästa vecka. Tack för era åsikter!

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: klippning löss lamning
« Svar #6 skrivet: 05 jan-13 kl 21:26 »
Härligt att du är halvvägs med problemet :)
Berätta gärna vad du fick utskrivet - bra att veta ifall man står i samma situation ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: klippning löss lamning
« Svar #7 skrivet: 06 jan-13 kl 19:59 »
Tack :)
Medlet heter Bayticol

pricken

  • Inlägg: 108
    • Närke
    • Lanttantensbutik
SV: klippning löss lamning
« Svar #8 skrivet: 07 jan-13 kl 23:40 »
Vi hade löss-bekymmer för några år sen. Köpte in lössen med fåren.
 Det är viktigt att man också gör rent i stallet sen ( när man mocka ur) eventuellt också genomför en desinficering av stallet. Sen behandlade vi vara djur en gång till innan dem kom in i stallet den hösten. Kors i tacket sen dess har jag inte sett några löss mer.
Så lycka till! 

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: klippning löss lamning
« Svar #9 skrivet: 08 jan-13 kl 06:47 »
Hur ser man löss i pälsen? Jag är ny fårägare, och funderar på om vissa av mina fårs kliande kan ha sådana skäl. Jag brukar dela på pälsen och titta, och där brukar skinnet se rosa och fint ut, inga små svarta prickar och inget som kryper. Är det ett tecken på att de inte har löss?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: klippning löss lamning
« Svar #10 skrivet: 08 jan-13 kl 19:44 »
Hur ser man löss i pälsen? Jag är ny fårägare, och funderar på om vissa av mina fårs kliande kan ha sådana skäl. Jag brukar dela på pälsen och titta, och där brukar skinnet se rosa och fint ut, inga små svarta prickar och inget som kryper. Är det ett tecken på att de inte har löss?

min fårklippare sa att dom är röda/bruna och ganska stora....själv har jag inte blivit drabbad än
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser