Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dumpat lamm  (läst 2124 gånger)

Henrik Uddemar

• Gotland
Dumpat lamm
« skrivet: 26 dec-12 kl 23:03 »
Vet att detta kanske är fel tavla att posta detta i men vet inte riktigt annars vart jag ska skriva.

Hände något väldigt förbryllande idag.
Grannarna som ofta är ute och går med sina hundar knackade på och undrade om jag visste om att jag hade ett dött lamm i hagen.
Nu hör det till saken att jag har två hagar och jag fick fråga tre gånger innan jag helt fattade att det handlade om min sommarhage, vilken jag inte haft några djur i på flera månader.
Denna hage ligger längs med en halvstor och skapligt ofta trafikerad väg.
Grannen följde med bort till hagen och mycket riktigt, där låg ett dött lamm, fött i år, precis innanför staketet.
Lammet kunde knappast ha legat där mer än ett dygn för både öron och ögon var kvar, det är som bekant annars det som räv och fåglar tar först.
Men sen vilket eländigt lamm det var, hela rumpan full med bajs (diarré), pälsen full med halm/ensilage och magrare än jag någonsin sett ett lamm tidigare.
Inget öronmärke och inte heller några hål från märken i öronen.
En sak är helt säker, lammet har inte tagit sig dit på egen hand.

Och varför slänger man nu ett dött lamm i någon annans hage, strax bredvid en väg?
Jo, jag tror mig veta varför och anledningen är nog inte så illa men hur dum får man bli man slänger åtel två-tre meter från vägen!
Det drabbar ju mig, när folk går förbi och tror att jag misskött mina djur...
Suck och stön!
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

vallhunden

• Västergötland
SV: Dumpat lamm
« Svar #1 skrivet: 26 dec-12 kl 23:49 »
Någon som vill jävlas med dig, eller??!! ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

lena70

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 dec-12 kl 06:22 »
Det där lätt otrevligt, dels att nån har misskött ett litet lamm så illa, och sedan dessutom lägger lammet på dina ägor..Om jag var du, skulle jag inte röra lammet och direkt kontakta polisen!!.

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 27 dec-12 kl 08:45 »
Och varför slänger man nu ett dött lamm i någon annans hage, strax bredvid en väg?
Jo, jag tror mig veta varför och anledningen är nog inte så illa men hur dum får man bli man slänger åtel två-tre meter från vägen!
Det drabbar ju mig, när folk går förbi och tror att jag misskött mina djur...
Suck och stön!

Tror inte på åtelteorin pga.

1. Man gör en åtel där djuren känner sig trygga så att dom kommer fram och står still en stund.
2. Man ser till att man har bra skyddatt gömma sig 50-80 meter från åteln. Annars så ser djuren dig och kommer inte fram till åteln.
3. Man ser  till att man har kulfång. För kulor som studsar mot frusen backe flyger långt.
4. Man lägger åten så att folk inte ser den. För det brukar kunna bli en del liv om den typen av jakt.

I vårt fall så har vi åteln bakom ladugården. En lite brädbit är bortsågad från träpanelen på höskullen. Så att man skall sticka ut pipan. Fast att vi bara sticker ut pipan 15-20 cm så brukar djuren vid åteln kunna upptäcka oss ända.

Så min teori är att räven har hittat lammet. Vid vägen så har den blivit skrämd och fått släppa sitt byte för att fly. Men då borde du kunna hitta spår i snön.

Eller också så är det någon som vill sätta dit dig och har slängt lammet där för att reta upp grannar mm.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 27 dec-12 kl 10:54 »
Ja, så är det nog!
Fårägaren har slängt ut lammet bakom fårhuset, när det hittades dött. Räven var framme och knep lammet, men klarade inte av att ta det genom stängslet/blev skrämd av något på vägen. Släppte sitt byte och stack >:D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 27 dec-12 kl 12:45 »
Näpperligen.       

lena70

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 dec-12 kl 14:11 »
hmm..Håller med...Kanske har detta inget med TS att göra alls, och ingen vill jävlas..Lammet kan ju ha varit sjukt, drabbas av nån parasit, sjukdomsförloppet kan gå rätt snabbt och djuret blir snabbt försvagat, om det är obehandlat,men eftersom lammet var omärkt, ställer det till problem för djurägaren.. Kadavertjänst lär inte hämta ett omärkt lamm, och frågan är vad vetrinärer säger om saken..Vad då göra?. Personen dumpar det döda lammet nånstanns..Men om en räv tex hämtat lammet..Borde det finnas spår på lammet och marken omkring..Men orkar en räv släppa iväg ett halvår gammalt lamm?.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #7 skrivet: 27 dec-12 kl 17:01 »
Nu börjar det klarna lite.
Först och främst, räven skulle absolut inte dra iväg ett lammkadaver flera kilometer.
Jag har mina lamm närmast sommarhagen och de andra närmaste hagarna/lammhusen finns på ett par kilometers avstånd.

Efter att ha flyttat kadavret längre in i hagen så var idag vid lunch ena ögat och ena bakbenet samt magen och de flesta inälvorna uppätna.
Går fort här när det är så mycket vilt, vi har räv och mycket örn samt korp och så klart kråkfåglar och måsar.

Platsen som det låg på är ett känt ställe för räven att passera vägen.
Andra grannar som jag pratat med hade också sett att jägarna varit här så det är nog ingen tvekan om hur lammet kommit dit.

Tyvärr blir man igen påmind om det problem som jägarkåren defakto innebär här i trakterna.
Ska ge en liten förklaring:
Marken som jag brukar ägs av en stiftelse som har till uppdrag att bedriva effektivt skogsbruk (ungefär)och  den består här av en fastighet på 450 hektar som ingen bor på och inga sommarstugor finns på.
En person från stiftelsen sköter all tillsyn av skogen och håller även i ansvaret för avverkning och gallring.
En annan person med samma förnamn har jakträtten och tar hit sina kompisar för att jaga.
Eftersom jägarkåren på ön lyckats med den tveksamma bedriften att plantera in rådjur så har man helt gått över från en ansvarstagande jakt på kanin och räv till att enbart jaga dessa rådjur.
450 hektar nästan helt utan människor är naturligtvis ypperligt för rådjursstammen och de växer och frodas.
Samtidigt växer sig rävstammen starkare och starkare då ingen är intresserad av att skjuta av den, det drabbar förstås mig då det är mina lamm som räven tar.
I somras så lovade jakträttsinnehavaren att dom skulle jaga räv vilket har skett först nu och med uppenbarligen klent resultat.
Jag tjatade (verkligen tjatade) till mig rätten att åtminstone få sätta ut fällor samt få sitta på pass om räven tagit ett lamm och vänta på att den kommer tillbaka, i hagen ska påpekas.

Ska också passa på att berätta hur jakten rent praktiskt går till här.
Pensionärsligan ställer sig längs med vägen på ett femtiotal meters mellanrum och en eller möjligtvis ett par karlar går med hundar i skogen och driver rådjuren upp mot vägen.
När djuret kommer farande så skjuter man det över vägen och kulfånget består utav vad jag förstår helt enkelt skogen.

Personligen tycker jag inte att jägarna är särskilt ansvarsfulla och jag har meddelat markägaren som tyckte att jag skulle polisanmäla om det upprepades.

Leifem

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 dec-12 kl 18:19 »
Rätta mej  gärna om jag har fel, men nog har jag för mej att det är direkt olagligt att medvetet driva vilt mot en väg..

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 27 dec-12 kl 23:13 »
Personligen tycker jag inte att jägarna är särskilt ansvarsfulla och jag har meddelat markägaren som tyckte att jag skulle polisanmäla om det upprepades.
Om det har gått till som du tror så skulle jag som fårägare och jägare göra en polisanmälan redan nu.
Tamdjur får inte användas som åtelbete om det inte har varit vetrinärbesiktigat.
Så har man lagt det där som åtel så har man gjort ett lagbrott.

Hade dom istället lagt ett dött rådjur där så hade det varit okej.
Fast bra korkat att lägga åteln på en plats med risk för folk som kan komma inom skotthåll och ett ställe som gör räven extra försiktig.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #10 skrivet: 28 dec-12 kl 00:12 »
Jag vet varken om det är olagligt att driva mot väg eller om jag bryr mig särskilt mycket om djuret är vet-besiktigat.
Jag tycker däremot att om man har fått jakträtten och får skjuta rådjur på någons mark så ska man ställa upp och jaga räv på marken.
Vi har inga "stora" rovdjur här på ön men räven är ett svårt gissel för alla lammägare.
En bekant till mig har mer än femhundra tackor och har i år blivit av med ett hundratal lammungar.
Åtskilliga av dem var till örn men eftersom vi inte kan freda oss mot den så får man 1500kr i kompensation för varje lammunge som örnen tagit, så på det hela taget är det en god affär om än inte så trevlig för just lammungen.
Räven däremot får man ingen kompensation för, då man förutsätt skydda sig mot den.
Eftersom jag arrenderar marken och inte har jakträtten så måste jaktlaget hjälpa till för att jaga räv.
Nu har dom ju i alla fall gjort ett försök även om resultatet inte är tillfredsställande då det dumpade lammet mycket tydligt blivit ätit på av räv som bor i närheten.
Sen sköts det så klumpigt att man blir matt av det hela.
Några få är engagerade i att jaga räv och duktiga på det, en man inte långt härifrån hade åtta rävar uppspikade på ladugårdsväggen en vår.
Men, inte sjutton får han komma och jaga på markerna som jag arrenderar inte.
Det hela lutar åt att jag får bita i det sura äpplet och läsa in jägarexamen och skaffa egen bössa, om jag nu ska ha lamm.
När man redan tidigare är så där lagom glad i just jägarkåren i största allmänhet så blir man ju inte mer entusiastisk att läsa...

Det kanske låter som en massa otydliga och ogrundade påståenden om jägarna i allmänhet men här på ön så är de enda som är positiva till jägarna de själva och knappt ens de.
Detta bottnar i att 98-99 (tror jag att det var) började man ta hit rådjur till ön, stammen växer explosionsartat och bara i år har mer än 200 trafikolyckor med rådjur inträffat.
Rimligt vore att försöka skjuta bort rådjuren men de som har gevär, ja jägarna, är inte alls så intresserade av det.
Som om nu inte detta vore nog så har det skett som vi misstänkt och oroat oss för länge, någon/några försöker plantera in vildsvin på ön!
Det har fällts i alla fall ett svin som visats upp för myndigheter och troligt är att det finns en mindre stam etablerad redan, något som det talats om i alla fall fem år.
Med tanke på att ett vildsvin får i alla fall 10 ungar om året så kommer det att gå helt åt pipan om man inte lyckas får bort de som finns väldigt snart.
Konsekvensen av detta är att de som jagar bara vill jaga rådjur, främst för att de är enkla har jag förstått och antar (hoppas) jag för matens skull.
Alldeles för få har heller längre hund som är tränad på att jaga räv.

Nå, nu har jag fått gnälla färdigt tror jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1585 gäster, 3 användare
torbjorn, von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser