Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska jag para min Amstaff med?  (läst 8248 gånger)

skruvmejsel

• Gäst
Re:Vad ska jag para min Amstaff med?
« Svar #20 skrivet: 17 feb-07 kl 18:32 »
Jag förstår inte varför alla är så emot blandraser! Jag har tre stycken som jag älskar över allt annat varav en är efter egen uppfödning. Jag kommer att para min tik så fort hon börjar löpa nu i vår. Jag har redan sett ut en hanne som hon ska paras med, å gissa vad det är jo en blandras! Skulle dom vara mindre värda för det som hundar? Förstår inte det. Jag tycker att det var bra att hon frågar å funderar. Känner du hanen i fråga å tycker att det är en mysig och trvlig hund så ser jag inga hinder för att du parar dom,men det är bara min åsikt! Vad tycker hannens ägare? Tycker hon att hennes hane är en bra vovve att para med? Bra i psyke? osv...

Hoppas att det går bra med parning å valpning för dig vilken ras du än väljer!

ja, risken med blandraser är väl att man inte vet hur mycket det blir i hunden av varje ras. man parar tex. en bordercollie med en amstaff,antingen blir dev väldigt framåt, eller väldigt aggresiv eller något annant.
med "rena raser" vet du lite grann vad du har att vänta dig, för jag utgår från att alla som ska köpa hund kollar efter lugna och stabila hundar? :D

huskygirl

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 17 feb-07 kl 18:38 »
ja, risken med blandraser är väl att man inte vet hur mycket det blir i hunden av varje ras. man parar tex. en bordercollie med en amstaff,antingen blir dev väldigt framåt, eller väldigt aggresiv eller något annant.
med "rena raser" vet du lite grann vad du har att vänta dig, för jag utgår från att alla som ska köpa hund kollar efter lugna och stabila hundar? :D
Men om jag får säga så är varje hund en enskild individ, alla individer är olika även fast dom kommer från samma kull.
För att hunden är rasren så betyder väl inte det att alla är lugna, stabila,trvliga hundar eller? Är det något som säljaren kan garantera? Nej antagligen inte...

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 17 feb-07 kl 18:43 »
Men om jag får säga så är varje hund en enskild individ, alla individer är olika även fast dom kommer från samma kull.
För att hunden är rasren så betyder väl inte det att alla är lugna, stabila,trvliga hundar eller? Är det något som säljaren kan garantera? Nej antagligen inte...

ja, visst är alla hundar individer, och en seriös uppfödare avlar ENBART på bra individer. dvs, dem tävlar, göt MH test mm
när jag köper hund tittar jag först och främst på föräldrarna(träffar dem) sedan på stamtavlan, sedan på tester,tävlingar mm och bildar mig en uppfattning om kullen...man kan sådeles inte alltid gå enbart på stamtavlan heller,även om det numera är ganska säkert att göra det. min storpudel partyline`s High flying köpte jag nästan enbart på föräldrarna.men med hans stamtavla var det inget att tveka på kan jag säga. så..håll koll....och det viktigaste utav allt: du måste veta vad DU söker för att kunna hitta det!

Florina

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 18 feb-07 kl 20:23 »
Jag har en blandis rottis/dobber men likväl så tycker jag inte om när man vill vara seriös och samtidigt leka me olika blandisar.

Det är så att de flesta hundarna som har drive i sig TYVÄRR hamnar i hem som inte ger de hundarna vad de behöver, så e de bara.

Har jobbat på en vetrinärklinik O DÄR AVLIVAS DE >:(

Jag tror att frågande person är en mkt lämplig hundägare men valpköparna ::)

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #24 skrivet: 18 feb-07 kl 20:47 »
Jag tror att frågande person är en mkt lämplig hundägare men valpköparna ::)
Mmm....förutsatt att personen ifråga vet vad som ligger bakom och jämte i linjerna. Annars kan du få valpar som blir handikappade resten av livet.

Florina

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 18 feb-07 kl 21:29 »
Håller me föregående talare absolut.... vill bara inte kritisera henne o hennes hunds relation, utan bara hennes vilja att ta upp en kull valpar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser