Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För mycket salt?  (läst 1882 gånger)

jimvidar

• Perenner och mat som största intressen.
    • Uppland
För mycket salt?
« skrivet: 26 dec-12 kl 13:20 »
På nyheterna sa man att vi använder för mycket salt 10-12 gr/dag och att behovet är bara 5 gr/dag. Jag har en elektronisk våg så jag roade mig??? med att kolla upp hur mycket är 5 gr egentligen??. 5 Gram är en tesked salt, det betyder att folk sätter i sig nästan en MATSKED salt om dagen. Undrande.

Halte

• Gäst
SV: För mycket salt?
« Svar #1 skrivet: 26 dec-12 kl 14:23 »
Det räcker nog inte här.. Jag är tokig i salt, en matsked låter väldigt lite..

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 26 dec-12 kl 14:31 »
Läste en undersökning, minns inte var, men en kraftig dos salt gav ändå bara just en statistisk signifikant ökning av blodtrycket så om man inte har väldigt speciella skäl så kan man gott äta salt utan dåligt samvete.

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 dec-12 kl 17:17 »
Förr åt de ju massor av salt sill och annan saltad mat, så nog borde de ha fått i sig mycket salt då också?

Vad är bäst respektive värst, att krydda med salt eller glutamat?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 26 dec-12 kl 17:25 »
Salt är bättre än glutamat.

De åt massor av salt förr, men fick också problem med njurar och med högt blodtryck, levern pallade inte i längden osv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tinna.m

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 26 dec-12 kl 17:45 »
Dricksvatten är i vissa kommuner avhärdat med NaCl och vattnet får då höjd Na-halt. Det är just natrium man menar när "för mycket salt" kommer på tal.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Richard

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 dec-12 kl 18:15 »
På nyheterna sa man att vi använder för mycket salt 10-12 gr/dag och att behovet är bara 5 gr/dag. Jag har en elektronisk våg så jag roade mig??? med att kolla upp hur mycket är 5 gr egentligen??. 5 Gram är en tesked salt, det betyder att folk sätter i sig nästan en MATSKED salt om dagen. Undrande.
Kan inte tänka mig att man behöve 5 gr salt om dagen,låter väldigt mycket,jag tror att man behöver inte mer än 500mg natrium om dagen.
alltså ca 1,3 gram NaCl om dagen,hur mycket koksalt det är vet inte jag men äter man vanligt är salt brist väldigt sällan ,inte ens efter en marathon

pyromanen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 dec-12 kl 18:34 »
5-6 gram nämndes inte som behovet utan som rekommendationen, att 5-6 gram kan vara lagomt. Det fanns vetenskapliga uträkningar som gick ut på att en massa dödsfall kunde undvikas om befolkningen minskade konsumptionen till dess 5-6 gram.

Mycket av saltet är dold i färdigmat och halvfabrikat. De visade ett exempel på nåt paket färdigmat typ köttbullar med mos för én person som innehöll 5 gram salt.  Om jag steker köttbullar till hela familjen är det 1 tsk=5g salt men då räcker det ill 5 personer och en matlåda.

Ännu en bra anledning till att laga mat från grunden.
« Senast ändrad: 26 dec-12 kl 18:37 av pyromanen »

jimvidar

• Perenner och mat som största intressen.
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 26 dec-12 kl 18:40 »
Trodde också att vi åt mer salt förr men det var tvärtom, saltkonsumtionen har fördubblats från 60 talet till idag. En msk salt om dagen ger inte nåt större  utslag  i ett kort perspektiv, intressantare är hur det påverkar kroppen under en längre tid?

LimJans

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 26 dec-12 kl 18:51 »
Jag äter väldigt lite salt och saltar alltid ytterst sparsamt om ens alls. Jag tycker helt enkelt inte om det. Dock har jag lågt blodtryck och läkaren vill gärna att jag äter lite mer salt för att få upp trycket lite. Svårt.

När vi var på släktkalas en helg i somras var all mat hel/halvfabrikat från Lidl och i princip alla produkterna var märkta med Kraftigt saltad. Jag var konstant törstig och mådde rätt skumt tills vi kom på varför.  :-\

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #10 skrivet: 26 dec-12 kl 18:57 »
Dricksvatten är i vissa kommuner avhärdat med NaCl och vattnet får då höjd Na-halt. Det är just natrium man menar när "för mycket salt" kommer på tal.

Detta är i sammanhanget ett mindre problem. Om man sänker hårdheten med ex.vis 7 dHo, så ökar Na-innehållet med runt 60 mg/lit dricksvatten.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 26 dec-12 kl 19:03 »
Salt är bättre än glutamat.

De åt massor av salt förr, men fick också problem med njurar och med högt blodtryck, levern pallade inte i längden osv.

Min far berättade att i hans ungdom fanns det mycket salt sill, amerikafläsk etc. Han talade också om någon familj som fått tag på saltsill, och hängde upp en ovanför köksbordet, så att man kunde stryka potatisen mot den och åtminstone få lite smak av saltsill på sin middag. På detta sätt varade sillen flera dagar, då det var fattiga tider. Men så mycket salt fick man ju inte i sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

696 gäster, 1 användare
Sampa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser