Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kompostera servietter?  (läst 1501 gånger)

Anne S

• Gäst
Kompostera servietter?
« skrivet: 12 jan-07 kl 13:46 »
Innehåller färgade pappersservietter några giftigheter eller kan jag kompostera dem? Vita servietter och hushållspapper lägger jag i komposten, men när jag under julen blickade ner i sophinken och såg allt rött och grönt så tänkte jag att det vore ju bättre om detta kunde bli till jord.

rosita51

• Skåne
Re:Kompostera servietter?
« Svar #1 skrivet: 12 jan-07 kl 15:43 »
Jag har själv alltid vita servietter och hushållspapper, eftersom jag antar att det är mer gift i de färgade. Det är förstås blekmedel i de vita, så det kanske är lika illa?!
MVH Rosita zon 1

Anne S

• Gäst
Re:Kompostera servietter?
« Svar #2 skrivet: 12 jan-07 kl 15:55 »
Vitt papper bleks väl med syre nu för tiden. Jag tror metoden slog igenom på 1980-talet, och då ansågs den miljömässigt okej, så vita servietter är nog ofarliga för komposten. Att jag över huvud taget funderar över de färgade servietterna är därför att tidningspapper kan användas i kompost och i odling, just därför att färgerna numera inte är giftiga. Så kanske går det med de röda julserivetterna också?

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser