Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tål hornen att kokas?  (läst 2247 gånger)

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
Tål hornen att kokas?
« skrivet: 23 dec-12 kl 01:01 »
Nu har man suttit & flått rent baggskalle komlett med maffiga skruvhorn hela kvällen lång.  :D För att få bort allt måste ju skallen antingen kokas, läggas i myrstack, grävas ned ett tag, läggas i ån & allt vad man kan hitta på, men eftersom det är mitt i smällkalla vintern är kokning enda alternativet.

Hittade ett par gamla trådar, de svarade till viss del på mina frågor men dubbelkollar för att vara säker:

1. kommer hornen klara koket, utan att bli mjuka & vitna likt naglar?
2. Kommer hornkapseln oundvikligen lossna? Det gör inget om de gör det för min del men bara kul att veta.

Tackar!
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

skogstomten

• -
SV: Tål hornen att kokas?
« Svar #1 skrivet: 23 dec-12 kl 07:03 »
Använd en stor gryta, men kom ihåg: Det är bara skallen som skall kokas. Hornen skall inte ner i vattnet... och peta loss allamjukdekar efter kokningen.

http://jakttid.blogspot.se/2009/12/julpyssel-fixa-trofen.html
Har bara hundarna kvar sen lagården blev skadad

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #2 skrivet: 23 dec-12 kl 08:02 »
Lite svårt att hålla hornen ur vattnet när det är skruvhorn som täcker hela skallens sidor...  ::) Hittade en tråd där en kokat skalle & horn i i alla fall 3 timmar utan minsta påverkan på hornen, så det kan nog gå ändå.
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #3 skrivet: 23 dec-12 kl 09:09 »
Varför inte lägga skallen i frysen och ge den till myrorna till våren?
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

hustran

« Svar #4 skrivet: 23 dec-12 kl 09:54 »
jag kokade en sådan skalle för ngr. år sedan.Även hornen,det gick fint.Efter sista pillandet av kött och hjärna kokades den länge till. Använde då tvättmedel i vattnet. Eftersom det är slidhornsdjur så måste man nog koka även hornen annars luktar det nog  :o.Min skalle hänger på väggen och ingen "doft" där inte.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #5 skrivet: 23 dec-12 kl 15:23 »
Lorita- Frysen var en tanke men den är så proppfull att den knappt går att stänga.  :)

Planen är att skallen skall häga ute, men pågående föruttnelse luktar inte myspys i vilket fall. Blir nog att testa att koka det hela då, får hoppas det går vägen.  :) Det borde väl funka att koka i förzinkat kärl? Eller hur beter sig zink?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #6 skrivet: 23 dec-12 kl 17:26 »
Lorita- Frysen var en tanke men den är så proppfull att den knappt går att stänga.  :)
din också   :o  o:)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser