Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ej el men vatten/avlopp indraget - lösningar  (läst 3593 gånger)

UddaJämt

• Västerbotten
Ej el men vatten/avlopp indraget - lösningar
« skrivet: 21 dec-12 kl 20:03 »
Hej kära alternativare, jag klurar inför vårens fortsatta stugbygge som förhoppningsvis blir permanent. Grunden är gjord med nedgrävd trekammarbrunn och vatten från en brunn en bit bort + elledning så att man kan sätta pumpen i brunnen. Men stugan ligger på en backe, på en udde, ca 300 m från närmaste elledning. Hur gör jag? Till våren reser vi en timmerstomme där och murar färdigt skorstenen osv.

Tillgängligt finns ett litet bensindrivet elverk, och behoven för framtiden är någon form av toalett inomhus men framförallt dusch. Det jag egentligen vill är kunna nyttja avloppet och vattenledningen nu när de ändå finns där. Vattnet är ur egen brunn och det finns rikliga mängder. Batteri att ladda hos någon granne/elverk/solceller tänker jag...

Vad tänker ni? Någon med något förslag på hur jag ska fixa här?

482

SV: Ej el men vatten/avlopp indraget - lösningar
« Svar #1 skrivet: 21 dec-12 kl 20:19 »
Jag har - eller egentligen kommer att få, samma problem. Har funderat på en solcellsdriven pump som de här från lego elektronik: http://www.legoelektronik.se/index.php/12-v-produkter/12v-pumpar.html de tar inte mycket el men de är inte så starka. Jag tänkte använda solceller så länge det går och så ladda batterierna med elverket på vintern. Och så får jag hoppas att lyfthöjden räcker  :)

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 dec-12 kl 20:32 »
Alternativ ett är att fixa ström på något vis. Solceller och vindsnurra, batteribank och 12-voltsystem eller omvandlare. Dyrt om man skall driva kraftiga grejer som vattenpump. Min med inbyggd trycktank är bland de minsta som kan köpas, och den drar 800W.

Alternativ två är att sänka sina krav. Utedass funkar fint och är billigt. Kan även has i anslutning till bostaden och hållas uppvärmt om man ogillar kyla. Duschen kan ersättas av tvättning med balja. Jag gör så nu på vintern när rören är frusna. Jobbigt men fullt fungerande. Och många 10.000-tals kronor billigare än hemmagjord el.

Hur är det med klädtvätt? En tvättmaskin är svår att driva på solceller eftersom den drar mycket ström. Och tyvärr är det ännu jobbigare att tvätta utan eldriven tvättmaskin  :-\

Skogsola

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 dec-12 kl 21:01 »
300 meter till elledning är inte oöverkomligt. Fråga och räkna? Säg att det kostar 50' så sparar du mycket framtida krångel. Pengarna får du tillbaka om du säljer. Egen el är knappast miljövänligare och definitivt inte billigare än köpt.

UddaJämt

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 21 dec-12 kl 21:34 »
Det hade ju däremot vart som charmigt att vara oberoende, men Skogsola har ju rätt... Problemet är att jag tvivlar på att det stannar på 50'. Men jag får kika mer på det.

Tvätta kan jag göra hos min morbror på andra sidan sjön, så det är inga problem. Jag vill däremot gärna ha egen dusch... Men kanske campingversionen får duga. http://www.hyttetorget.no/category.php?categoryID=2 har en del söta lösningar, men det kostar ju också... Utedass funkar absolut bra.

bokeliden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 21 dec-12 kl 21:44 »
dra kabel kan du göra själv, från stolpe o hem. sen måste elbolaget koppla in den, men det är en liten kostnad i sammahanget.
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Skogsola

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 dec-12 kl 22:20 »
Det hade ju däremot vart som charmigt att vara oberoende, men Skogsola har ju rätt... Problemet är att jag tvivlar på att det stannar på 50'. Men jag får kika mer på det.

Tvätta kan jag göra hos min morbror på andra sidan sjön, så det är inga problem. Jag vill däremot gärna ha egen dusch... Men kanske campingversionen får duga. http://www.hyttetorget.no/category.php?categoryID=2 har en del söta lösningar, men det kostar ju också... Utedass funkar absolut bra.

;D Det är lagom jävla charmigt i längden om det ska bli ett permanentboende. Det brukar sluta med ett motorelverk och det är inte så charmigt. Om du kostar på såpass för övrigt så är det inte mycket att fundera på.

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 dec-12 kl 07:02 »
dra kabel kan du göra själv, från stolpe o hem. sen måste elbolaget koppla in den, men det är en liten kostnad i sammahanget.
Nja, det beror ju på vem som äger marken upp till elstolpen. Är det någon annan så vill elbolaget gräva ner kabel fram till tomtgränsen. Äger man marken själv kan man be om att få mätarskåpet där, och gräva ner kabel själv.

300m 5x6mm2 markkabel kostar omkring 17000kr. Sedan kostar mätarskåpet lite, elverket kommer ta en slant för att koppla in, och så kostar det lite att sätta upp ett säkringsskåp i stugan och dra ut ett par grupper. I bästa fall kan man nog komma undan på 50.000kr. Det förutsätter också att det går att koppla in sig på den där elledningen, är det en högspänningsledning blir det ju en annan sak.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 22 dec-12 kl 07:46 »
Kusinen drog in ström i stugan i Dorotea-fjällen i somras. Han grävde själv ner slang mellan hus och stolpe, sen drog eon in kabel och kopplade in det hela.  Det lite kuriösa var att man var tvungen att komplettera luftledningen ända till transformatorn då det inte fanns kapacitet i den befintliga.   Tror han betalade 27.000:- för det hela.

Om man vill ha toa inne så är ju separett en lösning utan vatten, men den behöver 12v till fläkten, om du inte kan ordna ett effektivt självdragssystem. det är ju bara frågan om att få luftdraget att gå genom toan och ut genom ventilationen, så att lukten blir kvar där.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

UddaJämt

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 22 dec-12 kl 12:31 »
Jag hade gissat på 50-90' för att koppla in mig på elen, så det låter ju väldigt billigt med era uträkningar. Hela vägen ut till mig är inte egen backe, men markägarna är inget problem. En bit längre bort finns en karl som jobbat med sånt här som jag pratat med. Han misstänkte att transformatorn eller vad det heter, vid de fåtal hus som ligger där 300 m bort, inte håller för ännu ett hushåll. Så den behöver kanske bytas och krånglas med, och det lär jag få betala.

Tills vidare blir det att kanske köra bensindriven vattenpump eller nått, och värma vattnet på vedspisen osv när jag är där.

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 dec-12 kl 12:57 »
För några veckor sedan stod det om ett fruntimmer i Land, som hade något eget tolvvoltssystem till allt utom vattenpumpen, vilket hade en sån där omvandlare till 230 volt. Pumpen går ju inte så ofta. Batterier som lagrade ström var det med. De beskrev inte det tekniska så noga..

Hur långt kommer man tex, med såna här grejer: http://varuhuset.etc.se/sv/product/841/Lyktstolpe-400-LED-90-off-grid?

Existens!

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 dec-12 kl 13:44 »
Jag hade gissat på 50-90' för att koppla in mig på elen, så det låter ju väldigt billigt med era uträkningar. Hela vägen ut till mig är inte egen backe, men markägarna är inget problem. En bit längre bort finns en karl som jobbat med sånt här som jag pratat med. Han misstänkte att transformatorn eller vad det heter, vid de fåtal hus som ligger där 300 m bort, inte håller för ännu ett hushåll. Så den behöver kanske bytas och krånglas med, och det lär jag få betala.

Tills vidare blir det att kanske köra bensindriven vattenpump eller nått, och värma vattnet på vedspisen osv när jag är där.

Med lite tur så kan du gå in på det lokala elbolagets ( de som äger nätet) hemsida och se vad dom har för anslutningsavgift. I min kommun är det t.ex ca 67000 om det är mellan 200-600 meter till transformatorn.

Så slipper du gissa  :)

christelle

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 22 dec-12 kl 14:03 »
Kusinen drog in ström i stugan i Dorotea-fjällen i somras. Han grävde själv ner slang mellan hus och stolpe, sen drog eon in kabel och kopplade in det hela.  Det lite kuriösa var att man var tvungen att komplettera luftledningen ända till transformatorn då det inte fanns kapacitet i den befintliga.   Tror han betalade 27.000:- för det hela.

Om man vill ha toa inne så är ju separett en lösning utan vatten, men den behöver 12v till fläkten, om du inte kan ordna ett effektivt självdragssystem. det är ju bara frågan om att få luftdraget att gå genom toan och ut genom ventilationen, så att lukten blir kvar där.
Vi har två Separetter och använder inte fläktarna alls - man kan strö lite jord, sand torv eller vad man har, när man gjort det stora, vilket tar bort den omedelbara lukten.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

UddaJämt

• Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 22 dec-12 kl 16:05 »
Existens, tack! Jag kollade upp på Vattenfalls sida, det borde ju vara dom som står för kalaset här uppe, och då går det på tämligen exakta 66 875 kr om det är över 200m till nätstationen... Ja, och som sagt, förutsatt att transformatorn håller för oss då också. Saftigt värre för min fyrtiofemkvadratare av återanvänt timmer! Men något ska man ju göra för pengarna.

Skogsola

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 22 dec-12 kl 16:37 »
 I de pengarna har de nog kalkylerat in något transformatorbyte då och då så det är inget som de debiterar extra i så fall. Värt att kolla.

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #15 skrivet: 22 dec-12 kl 17:27 »
Nej jag tror nog att om man betalar för anslutning så är det deras sak att se till att det fungerar.

Broberg

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 dec-12 kl 18:59 »
Existens, tack! Jag kollade upp på Vattenfalls sida, det borde ju vara dom som står för kalaset här uppe, och då går det på tämligen exakta 66 875 kr om det är över 200m till nätstationen... Ja, och som sagt, förutsatt att transformatorn håller för oss då också. Saftigt värre för min fyrtiofemkvadratare av återanvänt timmer! Men något ska man ju göra för pengarna.

Men sen kostar det inte så mycket mer, förutom elen man använder. Skillnad mot hemmasystem, som man själv ska underhålla.

fishyerik

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 22 dec-12 kl 20:54 »
Egen el eller anslutning är väl en fråga om man är beredd att snåla ordentligt med elen och pyssla en del, eller inte. Betalar man ~70 000:- för en anslutning och sedan fast avgift faller väl en hel del av intresset av att snåla med elen.

Kan man tänka sig att vara väldigt el-snål kan man väl komma ner i egen el kostnader på nära 10 000:- om man installerar själv, några hundra watt maxeffekt minivindkraftverk ca 5000:- ett par hundra watt solceller ca 2000:- batterier och regulator och kablage 3000:-  Nån kWh borde man få ihop de flesta dygn om det inte är vinter och vindstilla samtidigt, då får man snåla lite extra tills det blåser bra igen.

En egen-el-anläggning för att värma duschvatten skulle bli dyrt, särskilt på vintern. 1 kWh räcker för att värma ungefär 50 liter 20 grader, vilket alltså skulle innebära en sval snabbdusch de dagar det blåser riktigt bra i ett hembyggt system med materialkostnad  10 000:-  och man inte använder el till något annat förstås.

Bensinelverket kan väl komma till pass som stöd om det är mörkt och stilla, hittar du ett finurligt sätt att ta hand om spillvärmen så är den energin inte mycket dyrare än el från nätet, vid 15:-/liter kostar energin i bensin under 1,70:-/kWh. Problemet med bensin är ju att väldigt stor andel försvinner i värme som är svår att ta hand om, tar man inte hand om värmen kostar energin man får ut garanterat över 8:-/kWh. Ja, sen är det ett fossilt bränsle, men jag ser inget jätteproblem i att använda det som ett litet stöd i nödfall när man ställer det i relation till de som sitter och kör upp en vintermånads förbrukning varje arbetsdag. 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

UddaJämt

• Västerbotten
« Svar #18 skrivet: 31 dec-12 kl 15:35 »
Jag tänker ju också att permanentboendedelen ligger i framtiden, just nu kan jag ju lösa det med enklare och billigare lösningar. Vindkraftverk hade varit intressant, det är ju en udde ute i söder, i slutet av en sjö som är över en mil lång.

Existens!

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 31 dec-12 kl 15:41 »
Men det är ju trist om du ska behöva göra om alltihop sen..  Även om du tänker dig billiga lösningar så är det ju svårt att hitta vindkraftverk som ger nåt att räkna med för under 60 000.

Dela detta:

* Inloggade just nu

913 gäster, 2 användare
servisnyy_psMn, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser