Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur göra tyg av nässlor, mjölk och lin?  (läst 4318 gånger)

JohannaR

• Södermanland
Hur göra tyg av nässlor, mjölk och lin?
« skrivet: 20 dec-12 kl 14:15 »
Hej!
Johanna heter jag och arbetar just nu för Utbildningsradions räkning med research för ett program om hållbar utveckling. Det jag just nu gör är att försöka kartlägga produktionscyklarna för ull, lin, nässla, hampa och mjölk för att göra tyg. Alla tips på när på året detta sker, platser eller personer jag kan vända mig till mottages tacksamt! Maila mig på ringarp@gmail.com

Johanna R

olivia.k

• Jämtland
SV: Hur göra tyg av nässlor, mjölk och lin?
« Svar #1 skrivet: 22 dec-12 kl 12:17 »
Detta känns lite som leken "vem ska bort". Hur skulle man kunna göra tyg på något flytande som mjölk? Finns inga fibrer i det som man kan göra tyg av.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 22 dec-12 kl 12:22 »
Inte? http://www.viking-garn.no/?PageID=360&ItemID=1438
(Obs, länken är bara ett slumpvis valt exempel, jag har inga åsikter om den produkten är bra eller dålig på något sätt)
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

tinaw

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 dec-12 kl 14:47 »
Mjölkgarn är ett proteingarn precis som silke tror jag. Underbart att ta på i alla fall.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 22 dec-12 kl 15:24 »
Jag har två linnen av mjölkfibrer. Jättesköna, men såldes som ekologiska och det tvivlar jag på om de är. Har fått för mig att det mesta mjölkfiber produceras i kina, men jag kanske har fel?
Linfiber produceras i nordeuropa. Jag känner till två miljömärkta svenska företag som importerar fibern och gör garn och tyg av den.
Nässla har jag bara sett till salu två gånger. Ena var i nån internetaffär. Tyget var väldigt grovt och beskrevs ungeför som "för ömtåligt för bruksföremål, men utmärkt som duk eller prydnad för den som vill ha en rustik look". Andra gången var i en affär i Nepal. De kläderna var ganska snygga. Har ingen aning hur, av vem eller var de producerades.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

JohannaR

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 27 dec-12 kl 14:09 »
Tack för kommentarerna! Jag var först också skeptiskt till mjölktyg men har förstått att det finns. Några av er som har provat, vad är det för märke på era kläder? Eller kan ni tipsa mig om något annat sätt att komma i kontakt med producenter till mjölktyger? Det enda jag har hittat är någon som gör det av mjölkpulver i Tyskland se länk http://www.milkotex.com

Och är det någon som vet något om tyg av nässlor, görs det överhuvudtaget i Sverige/Norden idag?

JohannaR

Midvinter

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 27 dec-12 kl 14:44 »
Hade jag vart du så hade jag använt google.

Eller gått in på bra miljövals, svanens och andra miljömärkningars hemsidor och tagit reda på vilka linne/nässle/mjölkfiberproducenter de hade var i världen de höll hus, och vem av dem jag evt. ville kontakta.
Eller letat upp någon som säljer texil/kläder av dessa material och tagit reda på varifrån de kom.

Märket på mina mjölkfiberkläder tror jag heter Kari Traa och är norskt, om jag minns rätt. Men jag är inte säker på om just mjölkfiberkläderna produceras längre. Köpte dem från en svensk internetbutik. Tror det var hildur.se, ekogarderoben.se, eller miljoklon.se, men kommer inte ihåg. Vikinggarn som jag länkade till är nog också norskt tror jag.

JohannaR

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 27 dec-12 kl 15:04 »
Tack Midvinter!
Självklart googlar jag också, men jag vill ju också se om det funkar med kläderna och då är detta forumet ett bra ställe tycker jag!
 :)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #8 skrivet: 27 dec-12 kl 15:50 »
http://science-in-farming.library4farming.org/Crops-Grains-Protein/NATURAL-AND-MAN-MADE-FIBERS/Fibers-From-Proteins.html

Hur man gör mjölkgarn, och även fibrer från jordnötsprotein.

Det finns fler bio-syntetfibrer:

Bio-synthetic yarns include;

Bamboo (from bamboo plants)
Banana (from banana trees)
Chitin (made from crab and shrimp shells)
Corn (made from corn plant sugars)
Cupro (made from cotton plant lintels)
Milk (milk proteins)
Rayon, tencel and viscose (derived from wood cellulose)
SeaCell® (seaweed)
Soy (made from soybeans, perhaps leftover from making Tofu)

Midvinter

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 27 dec-12 kl 17:06 »
Citera
men jag vill ju också se om det funkar med kläderna och då är detta forumet ett bra ställe tycker jag!

Jag har linhanddukar och trasor från Växbo lin som jag är mycket nöjd med. Till vissa saker, som tex. diska och torka blanka ytor tycker jag att mikrofiberprodukter fungerar bättre, men till det mesta andra är lintrasorna toppen. Har dessutom några trasor av bambu+lin märkta med bra miljöval men jag kommer inte i håg märket.

Och så köpte jag en lin-t-shirt från miljoklon.se som jag tycker jättemycket om. Kommer inte ihåg märket på den heller.

Men ännu skönare än linet är mina hampakläder.

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #10 skrivet: 27 dec-12 kl 19:24 »
Tack Midvinter!
Självklart googlar jag också, men jag vill ju också se om det funkar med kläderna och då är detta forumet ett bra ställe tycker jag!
Och tack själv JohannaR att du kör alla tänkbara varianter att ställa frågor för mera kunskap och som ger oss andra info!  Det där med mjölk hadde iaf jag aldrig hört talas om tidigare.  Att vi kommer att odla lin här i .norden igen är väl inte otroligt.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Jennyt

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 27 dec-12 kl 19:49 »
Jag har tyvärr inte så mycket att tillföra ang. de produkter som redan nämnts, men är själv väldigt nyfiken på tyg gjort av björkfiber. Såg några svensktillverkade kläder i en butik med visst innehåll av björkfiber. Kommer ej ihåg märke. Min plånbok var tyvärr alldeles för liten för att kunna stoppa in ett av plaggen i min garderob o:)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Midvinter

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 27 dec-12 kl 19:52 »
Björkfiber, är inte det vanlig viskose, eller är det gran den brukar vara gjord av?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 27 dec-12 kl 19:55 »
Aha.... nu känner jag mig lite korkad ::) ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 27 dec-12 kl 20:12 »
Nej, gör inte det, det var en fråga! Jag vet inte vad björkfiber är, det var bara viskos jag tänkte på först, för jag vet att man gör det av nordiska träd, men kommer inte ihåg vilket.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 27 dec-12 kl 20:44 »
 :-* .... jag har som du förstår ingen aaaaaning ;D

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
Sv: Hur göra tyg av nässlor, mjölk och lin?
« Svar #16 skrivet: 27 dec-12 kl 21:08 »
Viskos är en restprodukt från papoersmassa. Kommer inte ihåg om det är gran eller tall och kommer inte åt google just nu....:-
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Jennyt

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 27 dec-12 kl 21:37 »

Megasen

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 06 jan-13 kl 10:40 »
När det gäller nässlor så finns det ett "Sällskapet Nellorna", http://hd.se/hoganas/2012/05/06/nallade-pa-nasslors-nytta/
här i Skåne, som gör det mesta av nässlor. Jag vet inte om de gör tyg, men det kan ju vara värt att ta en kontakt med dem.
Netteltyg var vanligt förekommande fram till slutet av 1800-talet, men sedan försvann det för linet. Det blir ett gulaktigt tyg.
Bor mitt i stan med familj, hund, katter och höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser