Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stänga av hydrofor  (läst 5904 gånger)

Kitsune

• Nybliven ägare till ett soldattorp.
    • Dalarna
Stänga av hydrofor
« skrivet: 20 dec-12 kl 09:13 »
Som bekant vet jag inte så mycket om hydroforer. Hos mig är det så att dosan där av och på-knappen till hydroforen sitter durrar och brummar av spänningen när den är på. Det stör ju inte så mycket. Men ljudet fortplantas i väggen och sovrummet ligger på andra sidan, och det vore skönt att slippa detta ljud när man ska sova. Funderar på om man kan skruva loss dosan från väggen och lägga in något dämpande emellan, men innan jag kommit så långt: kanske kan man helt enkelt stänga av hydroforen om natten? Eller är det något som tar skada av det? (Jag har inte vattenburen värme). Och visst kan väl varmvattenberedaren vara på fast hydroforen är av?
Vi bara lånar lite, fördröjer återgången till kretsloppet en tid. Vi kallar det bevara.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Stänga av hydrofor
« Svar #1 skrivet: 20 dec-12 kl 10:23 »
Om man ska vara petig så är ju hydroforen det tryckkärl där vattnet lagras, och det är svårt att stänga av. Det är motorn till vattenpumpen som går att stänga av.

Om bara systemet håller trycket över natten fastän strömmen är avstängd så går det bra att ha varmvattenberedaren igång. Men se till att om någon skulle gå upp på natten och använda vatten så får vederbörande slå till strömbrytaren och låta pumpen gå tills pressostaten stänger av.

Jag antar att den brummande lådan är en motorskyddsbrytare med kontaktor? Ett sätt, om inte kontaktorn behövs av någon annan anledning, är ju att byta ut den mot ett motorskydd utan kontaktor. Se bara till att det har rätt märkström, se pumpmotorns typskylt.

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #2 skrivet: 20 dec-12 kl 11:27 »
Jag funderar på två saker. . Har ni djur eller hur kommer det sig att pumpen går igång på natten?  Och det andra är att strömbrytaren ska inte låta nåt. Då är det nåt del på den.  Men det kan säkert hjälpa att lossa den från väggen.  Men det är ingen egentlig lösning.

Vitis

• Skåne
SV: (Ämne saknas)
« Svar #3 skrivet: 20 dec-12 kl 13:53 »
..... Har ni djur eller hur kommer det sig att pumpen går igång på natten?  .....

Läckande toalett? Så är det här iaf. Har en väldigt liten tank så pumpen går igång efter några liter.

Kitsune

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 20 dec-12 kl 14:34 »
Ah, bra med petighet, det blir nog mer rätt om man säger så: att det är pumpen som styrs av dosan med knapparna (pumpen sitter dock ute i brunnen, så det är inte den som låter).
"motorskyddsbrytare med kontaktor" är nya ord för mig, men det är fullt möjligt att det kan röra sig om sådant. Att byta något ska jag nog inte göra när jag inte ens vet vad en kontaktor är...

Har varken djur eller vattenklosett, och inget läcker eftersom nålen på hydroforen inte rör sig om inte tappkranarna är öppna.

Att dosan inte bör låta något, att det kan vara fel på den... tja, kanske det. Den "gör ju vad den ska" i alla fall, även om den har ett ständigt brum.

Vad skulle kunna hända om systemet inte lyckas hålla trycket hela natten?

Vi bara lånar lite, fördröjer återgången till kretsloppet en tid. Vi kallar det bevara.

hustran

« Svar #5 skrivet: 20 dec-12 kl 15:29 »
det finns en "dosa" på väggen här också (vet inte riktigt vad den är till) ::) men i bland surrar den ganska högt och det hörs in från pannrummet. Jag brukar helt sonika knacka till den.......i bland tystnar den helt.  ;)

Existens!

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 dec-12 kl 15:34 »

Inget i princip..  Det är ju inte annorlunda än en natt med strömavbrott..

Jorden börjar inte snurra åt andra hållet för det  :)

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 dec-12 kl 20:37 »
Om du lyckas tömma hela varmvattenberedaren har värmeelementet däri ingenting att värma, och kan åtminstone i teorin orsaka en brand

Existens!

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 dec-12 kl 20:40 »
Det skia väl sitta en backventil på ledningen till vv-beredaren, för att hindra sånt..

Hængur

• Småland
« Svar #9 skrivet: 21 dec-12 kl 20:51 »
Det är inget fel på motorskyddet. Jag hade ett sådant som lät mer eller mindre hela tiden. Det är bara att byta till en modernare sort sa elektrikern. Torbjörn har säkert rätt i att det är kontaktor i .Jag vet bara att min var av gammal sort men korrekt fungerande.Fick slås på efter åska.

Existens!

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 dec-12 kl 20:53 »
Jag har aldrig haft ett motorskydd som låter så man inte kan sova..

Malines här igen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 dec-12 kl 00:05 »
Man ska inte underskatta vibrationer. Ibland låter det som jag har en långtradare i köket, då har hunden lutat sig för mycket mot (det annars tysta) kylskåpet igen.

Kitsune

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 02 jan-13 kl 11:34 »
Hahaha! (hunden och kylskåpet)

Nja, inte brummar den så jag inte kan sova, men för en som längtat efter sitt tysta torp och upptäcker att det inte är så tyst så var det lite nedslående. Och när man sitter i bakgrundsbrum hela dagen på jobbet så skulle det vara skönt om man fick vila ifrån det lite, vem vet, det kanske inte är så hälsosamt med ständigt brum. Så kanske byta till en ny då, eller i alla fall börja med att prova att sätta något gummi bakom.

Det är riktigt, jag har en backventil, så då borde jag kunna stänga av hydroforen utan att jorden börjar snurra åt andra hållet. :)

CaJo

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 02 jan-13 kl 18:46 »
Så länge du inte har en vattenläcka så behöver du inte vara rädd för att något töms om du stänger av. Och om du hade det så är det ju bra att stänga av då också. VVberedaren berörs ju inte såvida det inte är där eller efter läckan är.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 02 jan-13 kl 18:52 »
Kanske inte så bra att stänga av pumpen om man inte stänger av varm vattenberedaren samtidigt och man glömmer att sätta på så kokar det torrt sen .

CaJo

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 02 jan-13 kl 19:05 »
Kanske inte så bra att stänga av pumpen om man inte stänger av varm vattenberedaren samtidigt och man glömmer att sätta på så kokar det torrt sen .

Men du kokar väl inte i VVberedaren? Har min på 60 grader. Fast stänger man av så är man ju lika säker som med hängslen och svångrem!

vindensbonig

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 02 jan-13 kl 19:09 »
Men du kokar väl inte i VVberedaren? Har min på 60 grader. Fast stänger man av så är man ju lika säker som med hängslen och svångrem!
dewt gör den väll man VVberedaren kallnar då kokar den ju upp igen tillslut så kokar den väll torrt rimligen?

CaJo

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 02 jan-13 kl 19:13 »
dewt gör den väll man VVberedaren kallnar då kokar den ju upp igen tillslut så kokar den väll torrt rimligen?

Ok,,,kokar det på 60 grader så gör den väl det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser