Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bjurholmshöna En lantras i norrland  (läst 40306 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Bjurholmshöna En lantras i norrland
« Svar #100 skrivet: 21 jan-13 kl 12:34 »
Den här passar väl in här...

http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=item;id=7246

Jonas, jag trodde du skulle vara mycket äldre!  ;D
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #101 skrivet: 21 jan-13 kl 16:13 »
Den här passar väl in här...

http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=item;id=7246

Jonas, jag trodde du skulle vara mycket äldre!  ;D

Den norrlänska naturen håller kroppen ung ;)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

flindra

• -
« Svar #102 skrivet: 21 jan-13 kl 20:36 »
Alla pratar om Bjurholmshönsen! Alltså även folk som inte vet något alls om höns.

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #103 skrivet: 25 jan-13 kl 22:17 »
Detta är ju helt otroligt och så spännande! Hade gärna varit med och hjälpt till att bevara rasen  :D.
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #104 skrivet: 26 jan-13 kl 11:46 »
Alla pratar om Bjurholmshönsen! Alltså även folk som inte vet något alls om höns.
Har också märkt det! Och då kan man ju bidra med lite mer spännande kuriosauppgifter som Jonas bjudit oss på här! ;D

Hägglund

• Norrbotten
« Svar #105 skrivet: 04 feb-13 kl 11:25 »
Hur går det med hönsen. Är de ute på några fler genbanker ännu?
Bor med sambo på landet med FFF och Isbarhöns. Blandrasfår och en Nordsvensk häst.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #106 skrivet: 05 feb-13 kl 15:31 »
Hur går det med hönsen. Är de ute på några fler genbanker ännu?

Jo de finns på något ställe till nu förutom hos mig, så det känns lite tryggare nu med tanke på rovdjur osv.  :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

flindra

• -
« Svar #107 skrivet: 18 feb-13 kl 17:02 »
En bild på en 3 veckor gammal kyckling där det syns tydligt hur snabbt den utvecklat fjäderdräkten. Har inte stött på någon annan ras som så snabbt fått fjädrar. Med det inte sagt att Bjurholmshönan är bättre på något sätt än andra höns, bara anpassad till sin miljö på ett intressant sätt.

Här kan man jämföra  med en av mina Kindakycklingar som är 2½ vecka gammal. Som ni ser har hen fortfarande dun överallt utom på vingar och stjärtfjädrar:

flindra

• -
« Svar #108 skrivet: 08 mar-13 kl 14:37 »
En bild på en 3 veckor gammal kyckling

Nu är våra Kinda exakt fem veckor och ser ut så här:

Lite dunigt på huvudet fortfarande.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #109 skrivet: 19 mar-13 kl 00:52 »
Känns som att Bjurholmshönan är en av de lantraser som har mest variationsrikedom när det gäller färgen... Eller är det bara jag som är dåligt påläst om lantraser? :P
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

flindra

• -
« Svar #110 skrivet: 20 mar-13 kl 19:19 »
Känns som att Bjurholmshönan är en av de lantraser som har mest variationsrikedom när det gäller färgen... Eller är det bara jag som är dåligt påläst om lantraser? :P

Om du kollar bilderna på http://kackel.se/lantras_hons.html så ser du att de flesta raserna har alla möjliga färger.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #111 skrivet: 20 mar-13 kl 22:14 »
Om du kollar bilderna på http://kackel.se/lantras_hons.html så ser du att de flesta raserna har alla möjliga färger.

Ja!
Men finns det andra som har det där häftiga svartvit-aktiga tupp-färgerna som ett par tuppar i den här tråden har?
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=150916.0
Jag gillar den skarpt, och har nog inte sett den på någon annan hönsras överhuvudtaget, faktiskt...

[lagt in trådlänk]
« Senast ändrad: 24 mar-13 kl 11:55 av Sirpa »

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #112 skrivet: 20 mar-13 kl 22:18 »
Är Bjurholmshöns det coolaste man kan ha som Alternativare?
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Ronny

• Skåne
« Svar #113 skrivet: 20 mar-13 kl 22:32 »
Är Bjurholmshöns det coolaste man kan ha som Alternativare?

Ja, och du är den coolaste Alternativaren!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Bie

• Norrbotten
« Svar #114 skrivet: 27 maj-13 kl 22:45 »
Här var det en livlig konversation om Bjurholmshönnsen tidigare men du Ronny verkar ha tagit död på den med din kommentar ;)
Sitter och väntar på att få hämta hem några höns i sommar. Är det någon som vet hur många genbanker som finns nu, med B-höns?
En har det som en förtjänar!

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #115 skrivet: 28 maj-13 kl 11:11 »
Just nu finns det 6 besättningar med Bjurholmshöns men ett par till beräknas komma till under året. Sen är det tyvärr stopp för i år då vi inte har så många vuxna djur som kan ruva fram kycklingar. Glädjande nog kan jag säga att ruvningsbenägenheten verkar vara väldigt hög. Jag går inte ut med någon exakt siffra än utan det väntar vi med tills vi samanställt allt efter säsongen, men väldigt ruvvilliga är de iaf.
www.backforsgard.se

Indelt

• Lite nördig med torprenovering, djur, ympning, mm
    • Värmland
« Svar #116 skrivet: 30 maj-13 kl 14:14 »
Vore det inte bra med så få djur och besättningar att såhär i initialskedet satsa på att föröka upp stammen snabbt och kläcka lite i maskin för att känna sig någorlunda säker och få med så mycket genkombinationer från ursprunget som möjligt?
Liknande läge om inte värre på en del kulturhöns och med dem resonerar vi så.
Funderat lite på ursprunget från Skelleftehamn. Det är väl en relativt modern ort det?

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #117 skrivet: 30 maj-13 kl 16:39 »
Nja där tänker vi nog olika du och jag, samt även kulturhönsföreningen och lanthönsklubben. Jag och lanthönsklubben tycker inte vi behöver kläcka fram ett stort antal individer nu i startskedet. Vi tycker det är bättre att få fram djur med sin instinkter kvar, som passar bra i flocken och dessutom försöka få en så stor genetisk spridning som möjligt. Sen vill vi dessutom sprida dem på besättningar som vi tror stenhårt på nu i början så det inte blir några djur som "tappas bort". Detta kan vi bäst göra om vi inte sprider ut djuren på alltför många händer till en början. Men detta vet du ju redan.

Ursprung från Skellefteåhamn? Där har du nog läst tokigt någonstans. Nej exakt vars ifrån de kommer från början vet vi inte, men det vi vet är att ursprungsbesättningens nuvarande ägares farfar jobbade borta långa stunder från gården i Bjurholm på 1880-1890 talet. Då jobbade han med att riva skeppsvarvet Kylören http://sv.wikipedia.org/wiki/Kyl%C3%B6ren som skulle rivas och flyttas till Norrbyskär. När han kom hem på "permis" en gång hade han alltså med sig hönsen. Om han sen köpt dem på arbetsplatsen vid Kylören, eller om han köpt dem på väg hem till Bjurholm vet vi inte. Varvet lades ned 1884 så det var någonstans kring denna tid som hennes farfar alltså kom hem med hönsen. Det vi med säkerhet vet är att hönsen sedan dess gått på gården i Bjurholm, alltså ca 130 år, utan inblandning med andra höns.
www.backforsgard.se

Neon Knight

• -
« Svar #118 skrivet: 30 maj-13 kl 16:44 »
Jag och lanthönsklubben tycker inte vi behöver kläcka fram ett stort antal individer nu i startskedet. Vi tycker det är bättre att få fram djur med sin instinkter kvar, som passar bra i flocken och dessutom försöka få en så stor genetisk spridning som möjligt.

Dessa två mål är oförenliga. Stor genetisk spridning förutsätter uppförökning och det snabbt.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #119 skrivet: 30 maj-13 kl 16:53 »
Dessa två mål är oförenliga. Stor genetisk spridning förutsätter uppförökning och det snabbt.

Nej inte alls, tvärt om är det ju så att de gener som finns är de som redan finns hos ursprungsdjuren. Vi vill att de ska spridas ungefär lika mycket så inte någon höna får fler avkommor än den andra. På så sätt får vi en bra genetisk spridning i genbanken. Gör vi däremot så att vi kläcker fram en herrans massa och delar ut till höger och vänster så finns risk att vissa av dessa besättningar säljer mer djur än andra och då snedvrider generna i genbanken och det vill vi inte. Nej då ser vi att det är bättre om vi till en början kan kontrollera det hela och skynda långsamt. Har de gått i 130 år på samma ställe behöver vi nog inte stressa fram massa kycklingar för att rädda rasen.

Nu återstår jobbet med att behålla hönsens ursprungliga gener i genbanken på bästa möjliga sätt. Inte att kläcka fram så många djur som möjligt.

Ett exempel vore ju om vi kläcker fram 1000 djur som alla härstammar från en tupp och tre hönor ur ursrpungsbesättningen. Sen jämför vi det med att kläcka fram 30 djur från 3 olika ursprungstuppar och 10 ursprungshönor. Då tycker jag rasen känns mer stabil i det senare alternativet trots att de bara är 30 djur i genbanken motför 1000 djur i det första exemplet.

Risken är alltså att om vi börjar kläcka fram och sälja mycket djur att någon av de många genbankerna kommer sälja mer än de andra. Som det är nu har vi full koll på varje besättning och all försäljning kommer gå via mig som genbanksansvarig både i år och nästa år.
www.backforsgard.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser