Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rävsäkra för ankor  (läst 8394 gånger)

kricce

• Uppland
    • www.stangselbutiken.se
Rävsäkra för ankor
« skrivet: 18 dec-12 kl 14:02 »
Hej!
Jag går i tankarna på att skaffa ankor till våren, jag tycker det verkar vara trevliga djur! Hur gör ni här på forumet, håller ni dom inhägnade för att skydda dom mot räv, jag har en stor tomt och en rejäl damm på tomten och det skulle vara trevligt att kunna ha dom gå helt fritt.

Mvh Christian
Roslagsbo som bor på gård med sambo och barn. Arbetar som leverantör av stängsel, staket, grindar och allt relaterat till detta som säljs via stängselbutiken.se. Är ni medlemmar på alternativ ordar jag med bra rabatter om ni kontaktar mig.

fågel-fia

• har: höns,ankor och vaktlar, katter och hundar
    • Södermanland
SV: Rävsäkra för ankor
« Svar #1 skrivet: 18 dec-12 kl 14:13 »
våra ankor går fritt men du måste nog ving klippa dom annars flyger dom iväg.
till en början får du vara med dom så att dom lär sig vart dom ska vara.
du bör nog ta in dom på natten.
min myskanka flög upp på vårt tak och en gång på grannens tak. ::)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 18 dec-12 kl 14:17 »
Välkommen till forumet, och grattis till planerna på ankor, det är trevliga djur.

Jag skulle inte ha mina ankor helt lösa, det finns för stora risker. Lösspringande hundar, rävar, vägar med bilar på...

Jag har mina i stora inhägnader. Det är en bräda i nederkanten runt hela, för att försvåra för rävar/hundar att gräva sig in, och för att hindra ankorna att trycka sig under nätet (speciellt myskankor vill gärna försöka ta sig under näten för att kunna gömma sina ägg, är min erfarenhet). Jag kommer även att sätta en eltråd runt hela det yttre stängslet, i nederkant, kanske 15-20 cm upp. Det är många som har positiva erfarenheter av en sådan eltråd till skydd för fjäderfäna, både räv och hund blir betydligt mindre intresserade när de råkat nosa på eltråden  o:)

Mitt nät är 110 cm högt, galvat och med rutor som är typ 5*7 cm. Jag kommer att komplettera med ett nylonnät ovanför, så att höjden blir ca 2 m. Detta eftersom det finns mycket jakthundar i området, men också för att det är gott om rådjur i området. Och jag planerar att ha min fruktträdgård i ankinhägnaderna, då gör staketet dubbel nytta (skyddar både träd och ankor) och dessutom får jag hjälp av ankorna med att bekämpa skadeinsekter och med att äta upp fallfrukten.

Det som gör mest nytta mot rovdjuren är dock att ha dem instängda i rovdjurssäkra hus på nätterna. Har man inte det får man räkna med att förlora många ankor till räven (troligen alla på sikt, om de inte har bra skydd i form av någon ö eller liknande).

Så kanske kan ett stängsel fylla flera funktioner för dig också, så att du ändå väljer det alternativet? Jag har själv förlorat ankor till räven, och det vill jag inte vara med om igen, så jag tycker att ett bra stängsel är väl värt pengarna, eftersom det gör att jag inte oroar mig så mycket för mina djur.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

hajens

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 dec-12 kl 14:37 »
får räven nys på ankor så tar hen dom till det inte finns någon kvar. Jag har mina helt fritt på dagarna och de lämnar inte gården även om de inte är inhägnade. Nu bor jag såpass till att det är rätt skyddade även om de går fritt ute. Dock har jag förlorat några stycken nattetid, förmodligen både till räv och mink, men sedan en tid är sovplatserna nu helt rovdjurssäkra. Detta vet jag för att jag sett både rävspår och minskpår runt ank och hönshus den senaste tiden som inte lyckats ta sig in. Skönt.

Så se till att det är helt rovdjurssäkert på natten, och dagtid så får du nog anpassa efter hur du bor. Mina går tryggt på dagarna, men det gör dom nog inte hos alla beroende på läge.

Vingklippa behöver du nog bara göra om du väljer myskankor, övriga ankor är inga direkta virtuoser i luftrummet.

Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

kricce

• Uppland
    • www.stangselbutiken.se
« Svar #4 skrivet: 18 dec-12 kl 15:01 »
Tack :) Känns kul att ha hittat hit!

Vägar är inget problem då det inte finns någon, vi bor långt ut på landet. Teoretiskt skulle jag kunna låta ankorna bo på en ö i dammen men vad jag hört är att rävar är mycket goda simmare så det löser nog inte problemet, men det är en trevlig idé. Jag säljer själv stängsel så jag har inga problem med att ordna med det men jag hade hoppats på att slippa av kosmetiska skäl, man blir lätt arbetsskadad  ;D

Vill dom alltid gömma äggen eller är det nåt dom får för sig när dom är inhägnade?

Det slutar väl med ett stängsel iaf men då får det bli elstängsel runt hela tomten.
Roslagsbo som bor på gård med sambo och barn. Arbetar som leverantör av stängsel, staket, grindar och allt relaterat till detta som säljs via stängselbutiken.se. Är ni medlemmar på alternativ ordar jag med bra rabatter om ni kontaktar mig.

kricce

• Uppland
    • www.stangselbutiken.se
« Svar #5 skrivet: 18 dec-12 kl 15:08 »
Hur rovdjurssäkrar jag huset, måste dom låsas in eller finns det något bättre sätt?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 18 dec-12 kl 15:16 »
Ruvvilliga ankor gömmer äggen. Väljer man en ras som inte ruvar brukar de lägga äggen där man hittar dem.

Och ja, man måste stänga in djuren i huset om natten.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

hajens

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 18 dec-12 kl 15:29 »
Hur rovdjurssäkrar jag huset, måste dom låsas in eller finns det något bättre sätt?

Jag har byggt ett ankhus som jag stänger om natten. De går in där själva när det börjar skymma. Ligger några bilder i bloggen man kan kolla på. http://www.billinge22.n.nu/

Lycka till, ankor är underbara djur.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 18 dec-12 kl 17:38 »
Mina (pekingankor) går helt fritt och hittills har de klarat sig från besök av räv och annat otäckt. Vi hade besök av duvhök i höstas men då var det en tupp som strök med. Vet inte om det var tur/slump att ankorna klarade sig eller om storleken gjorde att höken valde tuppen.

Det är inget problem att de rymmer. De håller sig på gården och hos grannarna och på närliggande lindor. Däremot har de ett rovsäkert litet hus där de är instängda under natten. Större delen av året går de in själva när det börjar skymma men på sommaren får vi valla in dem. Det går också lätt om de väl vant sig att bli vallade. Pekingankor, liksom de flesta "vanliga ankor" flyger inte så vingklippning är inte aktuellt.

Jag kan verkligen rekommendera ankor. De är mysiga och lätta djur att ha.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
Sv: SV: Rävsäkra för ankor
« Svar #9 skrivet: 18 dec-12 kl 20:24 »
Jag har byggt ett ankhus som jag stänger om natten. De går in där själva när det börjar skymma. Ligger några bilder i bloggen man kan kolla på. http://www.billinge22.n.nu/

Lycka till, ankor är underbara djur.

Fin hemsida men jag såg inget ankhus???!
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 19 dec-12 kl 07:46 »
Här har vi ett enkelt gås/ankhus som är byggt av 5 skivor och gjort så att man kan flytta det med lastare. Det som inte är gjort på bilden är de nätade ventilationshålen som man ser ritade i byggdammet  ;) Dom kom på plats dagen efter och i slutändan blev det 3 hål på varje gavel med putsnät. Vi ska också sätta på ett tak med överhäng men det har fått vänta då vi inte har enats om det ska vara plåt eller plast  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 19 dec-12 kl 08:51 »
Fint, Azoo-Lina. Ser ut nästan exakt som mina hus, men jag har snålat på formplyfan och har byggplywood i väggar och tak. Plåt med rejält överhäng så att det inte regnar in är bra, är min erfarenhet.

Vid närmre eftertanke blir det nog inte dyrare med formplyfa än med målade skivor, färg är dyrt. Men jag tycker att det blir mörkt med brunt överallt. Kan vi inte lobba för att det ska finnas formplyfa i någon ljus färg? Det vore optimalt för allt man vill bygga till djuren.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #12 skrivet: 19 dec-12 kl 10:42 »
Har ni dom så över vintern?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 19 dec-12 kl 12:10 »
Har ni dom så över vintern?
Javisst, men jag bor i Skåne. Man får se till att det är torr ren halm till dem, det blir en djupströbädd om det är kallt så att man inte kan mocka ut, annars mockar man såklart ut skiten innan man lägger in nytt strö. Det är en fördel att det är ganska högt i tak, då kan man fylla på halm många gånger utan att takhöjden blir för låg för ankorna.

Sedan tycker jag att det är bra om de har det ganska trångt i husen. Då värmer de bra själva. De är ju bara inne på nätterna, när de sover, hela dagarna är de ute och rör sig på stora ytor. 4 ankor per kvadratmeter får man ha om de har tillgång till utevistelse, och jag tycker att det är ett ganska lagom antal. Mycket viktigare att de har stora ytor utomhus, där de ju ska leta mat och vara aktiva, än att de har stora ytor inne, där de bara sover.

Mina är ute precis varenda dag året om. Dörren står öppen, så de kan gå in om de vill, men trots snöstorm, hagel, regn osv, så väljer de att vara ute tills det skymmer. När det skymmer brukar de flesta gå in frivilligt och vänta på att jag kommer med mat och stänger dörren, men några får man valla in. På sommaren får man valla in alla, då skulle de helst vara ute dygnet runt.

hajens

• Skåne
SV: Sv: SV: Rävsäkra för ankor
« Svar #14 skrivet: 19 dec-12 kl 17:22 »
Fin hemsida men jag såg inget ankhus???!

nä, det var sparsamt med bilder på det på hemsidan. Bjussar på en här istället!

Ek

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 19 dec-12 kl 19:30 »
Fint, Azoo-Lina. Ser ut nästan exakt som mina hus, men jag har snålat på formplyfan och har byggplywood i väggar och tak. Plåt med rejält överhäng så att det inte regnar in är bra, är min erfarenhet.

Vid närmre eftertanke blir det nog inte dyrare med formplyfa än med målade skivor, färg är dyrt. Men jag tycker att det blir mörkt med brunt överallt. Kan vi inte lobba för att det ska finnas formplyfa i någon ljus färg? Det vore optimalt för allt man vill bygga till djuren.
Du behöver inte lobba det finns redan! Fast då kallas det lantbruksplyfa eller plywood finns i gult används i kostallar. Titta på www.bonnet .se . Tror i och för sig deras bara är gul på ena sidan . Men har varit med och satt upp sånna som var helgula men det var några år sen.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 19 dec-12 kl 19:37 »
Du behöver inte lobba det finns redan! Fast då kallas det lantbruksplyfa eller plywood finns i gult används i kostallar. Titta på www.bonnet .se . Tror i och för sig deras bara är gul på ena sidan . Men har varit med och satt upp sånna som var helgula men det var några år sen.

Jaha, det var ju bra, då behöver bara priserna gå ner rejält. Den var ju mycket dyrare än motsvarande skiva i brunt. 615 kr plus moms är väldigt mycket mer än ca 400 inklusive moms. Det blir dyra hus när det går åt 5 skivor till varje.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 19 dec-12 kl 19:38 »
Den länken värkar inte fungera i alla fall inte för mig ,

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 19 dec-12 kl 19:54 »
Ska vara www.bonnet.se

malinfundberg

• Södermanland
    • mfundberg.wordpress.com
« Svar #19 skrivet: 10 jan-13 kl 03:58 »
Såhär har vi rävsäkrat! http://mfundberg.wordpress.com/2012/06/27/bildbomb-ankbygget/

Den fåniga rabatten runt ankgården är enbart för att stenarna ligger på det utvikta nätet och jorden uppepå det för att täcka. Räven överlistar det inte! Släpper ut ankorna ur hägnet när jag kan hålla koll, vi har massa räv här. Förlorade dock min hane för 3 veckor sen, sparvhöken skadade honom ordentligt så vi fick ta bort honom, dock var dom inte i hägnet (har nätat över det) då utan uppe utanför vardagsrumsfönstret! I hägnet har dom tryggt varit ute dygnet runt hela sommaren, började ta in dom på nätterna när det blev kallt.
Border Collie, Dalmatiner, bondkatt och Löpankor!

http://mfundberg.wordpress.com/2012/06/27/bildbomb-ankbygget/

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser