Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ersätta elspisen med vedspis  (läst 22582 gånger)

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
Ersätta elspisen med vedspis
« skrivet: 15 dec-12 kl 12:15 »
Jag satt och klurade häromdagen. Vitvaror håller ju inte så ofta många dagar över garantitiden, vilken är ett år eller två.
Säg med tur håller spisen tre eller fyra år. Jag hoppas kunna bo på min gård minst 50 år till vilket gör att jag kan komma att köpa 12 :o spisar innan jag lämnar över till nästan generation. Kostnaden på detta kan man ju bara spekulera i men 8-10000 kronor styck är väl ingen större ovanlighet i pris för spis. Dessutom är det ju köksfläkten som heller inte verkar hålla något längre än spisen.

Om man i stället byter ut spisen mot en modernare vedspis, och ev gör en gammaldags typ fläktkåpa(vet inte vad det heter ;D). En spis som går att köpa reservdelar till, komplettera med en eller två gasolplattor att ha vid behov om man av någon anledning inte eldar(ex vid sjukdom eller om man har husvakt). Det känns som det vore en mer hållbar lösning.
Fördelarna som jag kan se är ju att det ska hålla längre, bli mindre kostnader och framförallt mindre irritationsfaktor. Men hur funkar det i praktiken. Jag vill egentligen har en lite modernare som är lättare att hantera, även för den som inte är så pigg på en vedspis, och kanske smälter in mer än en riktig traditionell vedspis.
Ge mig gärna tips på modeller som ni tycker är bra, hur det funkar hos er och vad har ni för för och nackdelar med att bara ha vedspis?


sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #1 skrivet: 15 dec-12 kl 12:37 »
Jag tycker nog inte det ena behöver utesluta det andra. Jag har själv både och, men det jag använder mest är vedspisen. Och din pessimistiska syn på vitvaror delar jag nog inte. Min elspis här hemma är säkert 20 år gammal. Frys och tvättmaskin lika så. Men en vedspis tycker jag definitivt att du skall skaffa om du har möjlighet. Den ger ju ett oberoende som du aldrig kan få med elprylar.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #2 skrivet: 15 dec-12 kl 12:48 »
Hehe, precis.. den är tjugo år gammal. Köp en ny idag och jag tror aldrig i livet att den kommer hålla lika länge ;D
Hade en reparatör här och han sa faktiskt att de byggs för att "inte hålla" utan den ska gå sönder så vi köper en ny o:)

anlet

  • Inlägg: 91
    • Närke
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #3 skrivet: 15 dec-12 kl 12:49 »
Min köksfläkt är från 1976, och jag tror att ingen nyare suger bättre

Huggorm

  • Gäst
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #4 skrivet: 15 dec-12 kl 13:19 »
Hehe, precis.. den är tjugo år gammal. Köp en ny idag och jag tror aldrig i livet att den kommer hålla lika länge ;D
Hade en reparatör här och han sa faktiskt att de byggs för att "inte hålla" utan den ska gå sönder så vi köper en ny o:)
Köper man en vanlig elspis av känt märke tror jag nog att den kommer hålla. Induktionshällar och liknande är dock något annat

Existens!

  • Gäst
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #5 skrivet: 15 dec-12 kl 13:23 »
Hehe, precis.. den är tjugo år gammal. Köp en ny idag och jag tror aldrig i livet att den kommer hålla lika länge ;D
Hade en reparatör här och han sa faktiskt att de byggs för att "inte hålla" utan den ska gå sönder så vi köper en ny o:)

Folk har så mycket ideer om allt..  Jag vet inte var du hittat priser och livslängder på spisar.. Själv köpte jeg en begagnad E-lux 2002 för nåt på 2000 kr, och den håller finfint än.

Och tittar man på Elgiganten så är det ju inga problem att hitta en ny spis för 4000 kr, av välkänt märke.

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #6 skrivet: 15 dec-12 kl 13:45 »
Redan på 70-talet var det många som påstod att "moderna vitvaror är så dåliga, de håller bara 2-3 år". Men nu, med facit i hand, så vet vi ju att många elspisar, kylar, frysar mm från den tiden än idag, 35-40 år senare, är i fungerande skick. Tvätt- och diskmaskiner blir dock sällan äldre än 20-30 år om de har använts dagligen. Det är klart att somliga kan ju ha haft otur och kommit över flera måndagsexemplar i rad (kanske i kombination med inkompetenta reparatörer), och det har alltid funnits uddamärken av tvivelaktig kvalitet som det t ex inte har gått att få tag i reservdelar till.

Jag har själv för närvarande elspis och kyl/frys av uddamärke (Atlas, som såldes av Rusta på sin tid), vid det här laget ungefär 7 år gamla. Båda har skött sig felfritt.

En stor nackdel med att bara ha vedspis är att det blir odrägligt varmt i köket vid matlagning på sommaren. En annan nackdel är att det oftast är svårt att reglera värmen i ugnen. En tredje nackdel är att beredskapen för att snabbt kunna värma på någonting när som helst inte är så bra, så redan av den anledningen måste man nog komplettera vedspisen med mikro, vattenkokare och/eller en elektrisk kokplatta. Man måste också räkna med att det ständigt är skräpigt av ved- och askhantering i köket, och när man t ex håller på med konservering eller sylt- och saftkok är det kanske inte så trevligt om det yr omkring mögelsporer från veden.
En fördel med vedspis ur säkerhetssynpunkt är att risken för torrkokning och brand är liten, skulle man somna ifrån den så slocknar den ju av sig själv efter en stund.

Gasolplattor anser jag som helt uteslutna ur miljö- och klimatsynpunkt, gasolen är ju ett fossilt bränsle. Ska man använda gasol för matlagning så är det likvärdigt med att använda el från sämsta möjliga diesel- eller brunkolskraftverk.

Beträffande induktionshällar så består ju tekniken i dem huvudsakligen av en switchad spänningsomvandlare. Det är alltså ungefär samma slags elektronik som man hittar i exempelvis lågenergilampor, datornätdelar och invertersvetsar. Man kan nog räkna med en del krångel efter några år, som dock är lätt och billigt att reparera under förutsättning att man hittar en reparatör som verkligen är kompetent att felsöka och laga kraftelektronik på komponentnivå och inte gör det lätt för sig och bara byter kompletta kretskort (eller dömer ut objektet totalt om det verkar vara svårt att få tag i reservdelar).

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #7 skrivet: 15 dec-12 kl 14:30 »
hejsan hoppsan, här var vi för elspisen.. Ja jag står hur som helst fast vid att jag kommer avverka ett antal spisar under min tid här på gården, kanske beror det på min otur med alla maskiner och inget annat. men men alla synpunkter är bra :)

vindensbonig

  • Gäst
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #8 skrivet: 15 dec-12 kl 14:42 »
Jag satt och klurade häromdagen. Vitvaror håller ju inte så ofta många dagar över garantitiden, vilken är ett år eller två.
Säg med tur håller spisen tre eller fyra år. Jag hoppas kunna bo på min gård minst 50 år till vilket gör att jag kan komma att köpa 12 :o spisar innan jag lämnar över till nästan generation. Kostnaden på detta kan man ju bara spekulera i men 8-10000 kronor styck är väl ingen större ovanlighet i pris för spis. Dessutom är det ju köksfläkten som heller inte verkar hålla något längre än spisen.

Om man i stället byter ut spisen mot en modernare vedspis, och ev gör en gammaldags typ fläktkåpa(vet inte vad det heter ;D). En spis som går att köpa reservdelar till, komplettera med en eller två gasolplattor att ha vid behov om man av någon anledning inte eldar(ex vid sjukdom eller om man har husvakt). Det känns som det vore en mer hållbar lösning.
Fördelarna som jag kan se är ju att det ska hålla längre, bli mindre kostnader och framförallt mindre irritationsfaktor. Men hur funkar det i praktiken. Jag vill egentligen har en lite modernare som är lättare att hantera, även för den som inte är så pigg på en vedspis, och kanske smälter in mer än en riktig traditionell vedspis.
Ge mig gärna tips på modeller som ni tycker är bra, hur det funkar hos er och vad har ni för för och nackdelar med att bara ha vedspis?
Man kan också ha en en vedspis ute en så kallad sommar spis ute  under tak  blir ju inte så varmt då har hade det så tyckte det var förträffligt faktiskt även om ja hade elspis med men den användes i princip aldrig.Obs man har alltså en inne med :)
« Senast ändrad: 15 dec-12 kl 16:22 av mummrick »

Broberg

  • Gäst
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #9 skrivet: 15 dec-12 kl 15:08 »
Med en strömdriven bänkspis som komplement stressiga morgnar och varma sommardagar, klarar man sig skitbra utan en stor strömspis. Sparar massa plats också.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #10 skrivet: 15 dec-12 kl 15:59 »
Jag håller faktiskt med Lopt. Det finns flera fördelar med en vedspis.

*Livslängden är, hur bra strömspis man än har, betydligt längre.
*Det går att få tag på reservdelar relativt enkelt till en vedspis, och man kan oftast som normalhändig fixa occh laga den själv om det skulle behövas. Och om det inte finns reservdelar är det inte jättesvårt för en smed att fixa om man beställer.
*Du är aldrig någonsin drabbad av strömavbrott och kan alltid laga mat och värma vatten.
*På vinterhalvåret värmer den huset gott.
*När man lärt sig hur spisen fungerar är det lika lätt att laga mat på den som på en strömspis.

En strömspis har en enda fördel: snabbt och enkelt.

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #11 skrivet: 16 dec-12 kl 00:03 »
Har du inte redan en vedspis så skaffa en på en gång!
Fördelarna är framför allt att det går att ställa värmen så mycket bättre med en vedspis än strömditon.
Jag skulle aldrig få för mig att koka mjölk på elspis igen.
Visst blir det varm om man använder den på sommaren men om man inte har en kökspanna som vi har utan en vanlig vedspis så är det inte så farligt, och man kan ju faktiskt alltid passa på och vädra.
En annan fördel med vedspis är att värmen i ungnen kommer från fyra (ibland fem) håll, det gör att bröd blir mycket bättre än i elspisen.

När det kommer till märken gillar jag Wamsler, bra spisar till ganska rimligt pris.
Om man är intresserad av att köpa nytt till lite lägre pris och kanske något sämre kvalitet är http://www.svt.ee//index.php?main_page=index&language=en&zenid=0a9e52c30e90f3092465c41c9a9e6dc8 ett intressant alternativ.

Äldre spisar är ofta driftsäkra, enkla och ofta väldigt billiga, nackdelen med dessa är att vedutrymmet är eländigt litet och kräver väldigt finklyven ved.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

 

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #12 skrivet: 16 dec-12 kl 08:01 »
hejsan hoppsan, här var vi för elspisen.. Ja jag står hur som helst fast vid att jag kommer avverka ett antal spisar under min tid här på gården, kanske beror det på min otur med alla maskiner och inget annat. men men alla synpunkter är bra :)
Varför skall man svara på inlägget när du ändå inte vill ha någon annan åsikt än du redan har?
Precis som många andra så har även jag vedspis och en elspis i köket.
Då kan man se dom få fördelarna som finns med vedspisen. Men tydligen så vill du inte höra om alla nackdelar som finns.


Existens!

  • Gäst
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #13 skrivet: 16 dec-12 kl 08:04 »
Hur kan man på fullt allvar tycka att en vedspis är enklare att använda än en elektrisk?  Jag kan köpa argumentet att det är bra när strömmen går. Det gör den kanske sammanlagt 8 timmar per år här.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #14 skrivet: 16 dec-12 kl 08:04 »
Med en strömdriven bänkspis som komplement stressiga morgnar och varma sommardagar, klarar man sig skitbra utan en stor strömspis. Sparar massa plats också.
Nackdelen är att det tar timmar att koka en stor potatisgryta.
Men en riktig spis så går det fort att få klart maten på kvällen efter jobbet så att man sedan kan hjälpas åt med gårdens sysslor.
« Senast ändrad: 16 dec-12 kl 08:06 av Rosten »

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #15 skrivet: 16 dec-12 kl 08:05 »
Hur kan man på fullt allvar tycka att en vedspis är enklare att använda än en elektrisk?  Jag kan köpa argumentet att det är bra när strömmen går. Det gör den kanske sammanlagt 8 timmar per år här.
Det tycker alla som drömmer om en vedspis men aldrig har ägt någon. ;)
Men efter att ha matat olika vedspisar i totalt 20 år av mitt liv så har man upptäckt en del nackdelar. ;)
« Senast ändrad: 16 dec-12 kl 08:09 av Rosten »

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #16 skrivet: 16 dec-12 kl 08:13 »
Vi har både ock en väsignelse då man bor på landet.
Vi har under åren med massor av strömavbrott.
Välsignar vedspisen även nu då det varit kallt
så brassar vi i vedpanna och köksspisen.
Hedemorahöns

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #17 skrivet: 16 dec-12 kl 08:19 »
vi har gjort en stor spiskåpa och byter ut den gammla kökspannan mot en äldre och mindre järnspis,Bredvid den står elspisen,
För 1500 köpte vi en fin diskmaskin elspis och frysskåp på blocket.
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #18 skrivet: 16 dec-12 kl 08:26 »
Vi har både ock en väsignelse då man bor på landet.
Vi har under åren med massor av strömavbrott.
Välsignar vedspisen även nu då det varit kallt
så brassar vi i vedpanna och köksspisen.
Ni anväder vedspisen på samma sätt som jag tydligen.
Som en extra värmekälla. Inte för att laga mat på mer än i nödfall.
Nej nu har jag inte tid att sitta här. Skall ner och tända i vedspisen så att vi får upp värmen i köket.
Har faktist funderat på att kasta ut vedspisen och ersätta den med en bättre vedkamin där man får ut mera kw.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #19 skrivet: 16 dec-12 kl 08:34 »
Det är uppenbart att ni inte lagar mycket mat på er vedspis.

Jag tycker att alla snabba uppkok, till exempel kaffet, går bättre på elspisen. En tiolitersgryta med vatten går snabbare på vedspisen.


Jag tycker att det är tråkigt att det ska behöva vara en så nedlåtande ton mot ngt som borde vara självklart i alla självhushållarhem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 2 användare
Hantverkaren, Caroline Carlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser