Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Barnevelder?  (läst 25750 gånger)

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
Barnevelder?
« skrivet: 10 jan-07 kl 22:11 »
Er det ingen her som har  Barnevelder eller  ???
Er på jakt etter denne rasen, men den er jo nesten helt borte ? eller ???
Syntes de er både flotte å se på, også legger de flotte egg...
Noen som har eller har hatt Barnevelder? Erfaringer  ???

Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

orloff

• Gäst
SV: Barnevelder?
« Svar #1 skrivet: 14 jan-07 kl 10:37 »
Barnevelder är ingen vanlig ras i Sverige numera. Vi har 1 i vår förening som har.   :-\

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #2 skrivet: 28 aug-09 kl 16:02 »
Hej!

Finns det nåt som har "barnevelder-höns"? Kvittar och de är silver eller guld... så himla vackra båda varianterna!
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Levnadsglad

• Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
« Svar #3 skrivet: 28 aug-09 kl 21:00 »
Hej!

Finns det nåt som har "barnevelder-höns"? Kvittar och de är silver eller guld... så himla vackra båda varianterna!

Silver? Finns de i den färgen?

Visste bara om rapphönsfärgad och dubbelkanttecknad. Jag har en rapphönsfärgad...min "Peggy" :)

Vill jättegärna få tag på dubbelkanttecknade! :)

Mvh/Levnadsglad :)
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #4 skrivet: 29 aug-09 kl 12:06 »
Silver? Finns de i den färgen?

Denna är benämnd som "Silver Barnevelder Hen":

Jag drog då den "logiska" slutsatsen att denna var att betrakta som "guld":

tycker att den är för mörkt för att känneteckna rapphönsfärgad?
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Levnadsglad

• Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
« Svar #5 skrivet: 29 aug-09 kl 13:05 »
Wow! :)

Den silvriga var riktigt läcker!

Hade ingen aning om att de fanns i den färgen....undrar om det är någon som har den i Sverige?

Den undre är väl det som på svenska kallas för "dubbelkanttecknad" tror jag, men jag kan ha fel också ;)

Letar också efter fler som har Barnevelder.....önskar ägg från dubbelkanttecknade till nästa vår :)
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

JBF

• Småland
« Svar #6 skrivet: 02 sep-09 kl 10:12 »
Jag har dubbelkanttecknade Barnevelder.. Började med en trio för ett år sen drygt, och har kläckt en kull! 15 kycklingar, varav 8 var tuppar.... En himla trevlig ras, stor, fin färg, fantastiska ägg, även om färgen bleknar efter några månaders intensivt värpande. Äter faktiskt inte så hemskt mycket heller vad jag har märkt!

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 02 sep-09 kl 21:47 »
Min svärmor har oxå dubbeltecnade guldfärgade men hon skickar inte ägg. Bor i södra Skåne.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Äggakungen i Lövestad

• -
« Svar #8 skrivet: 04 sep-09 kl 10:37 »
Jaha... men så typiskt!! Fast bra... då har jag ytterligare en anledning att besöka mitt "hemland"!!! Eller vad tror du? Kan man tinga ägg och hämta dem? Jag är EXTRA intresserad av de gyllene, förstås! :D

Om det inte skulle gå så har även jag och det är från samma besättning som Hönsakadurra föreslog. Jag kommer att ha till våren =)

Brahama

JBF

• Småland
« Svar #9 skrivet: 13 okt-09 kl 15:46 »
Stor Barnevelder, första ägget idag- 28 veckor gamla!
ÄNTLIGEN!! Jag har varit utan ägg i en månad sen hökf*n tog mina två vuxna hönor.

//JBF

Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #10 skrivet: 28 jan-10 kl 22:51 »
Har barnevelder för första året men jag är mycket besviken på skalfärgen. Den är bara svagt brun inte alls mörkbrun som det står i standarden.
Ni andra som har Barnevelder, hur ser era ägg ut?
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #11 skrivet: 29 jan-10 kl 07:12 »
De ska vara mörka men tyvärr är de dåligt bruna här i Sverige.  Det beror oftast på att äggen inte sorteras vid kläckning. Man ska bara kläcka mörka ägg och där gäller samma sak på Maranerna. Gjorde alla det skulle vi inte fördärva för oss själva.  :-X

JBF

• Småland
« Svar #12 skrivet: 29 jan-10 kl 21:48 »
Mina barnevelder värper riktigt mörka ägg- i början av värpsäsongen, sen bleknar de ganska snabbt dessvärre.. Men jag är ändå nöjd med färgen. Lika bruna som köpeäggen är de i alla fall! (Mina har ju värpt som galningar hela vintern, så de är lite bleka i äggfärg nu)
/JBF

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #13 skrivet: 04 feb-10 kl 07:08 »
Alltså behövs det mer som ställer ut ägg. Eller hur, Marie :)

Det hjälper ju tyvärr inte då många inte ta hänsyn till vad de stoppar in i kläckarn.  :-\

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
« Svar #14 skrivet: 17 maj-10 kl 17:50 »
Hej

Du har inga bilder på färgskilnaden.

Nettan

marianilsson64

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 17 maj-10 kl 21:23 »
Hej!
Här är bild på de blå.

marianilsson64

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 23 maj-10 kl 20:20 »
Färg på äggen från Barnevelderna.

marianilsson64

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 23 maj-10 kl 20:24 »
En bild på en svart Barnevelder

yezzika

• Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 08 jul-10 kl 23:02 »
Mina har inte börjat att värpa än men ska försöka minnas att återkomma hit med svar när dom gör det.  :)

Har 2 hönor och den ena lägger ganska mörka men hade gärna haft liiite mörkare nyans.
Den andra är ganska svagt brun jämnfört med den andras.
Fast ibland tror jag det är tre hönor för det kan vara så stor skillnad på färg och så.

när ser man vad som är tupp och höna av barnevelder? jag har 4 st som är 7 mån. en är säker tupp för han gal men det var den enda som jag var säker på var en höna. övriga 3 ser lika dan ut som tuppen, en har lite mindre kam, en har en lång stjärtfjäder bara en, tuppen har inga stjärtfjädrar,llånga alltså. när ska dom börja värpa? om det finns nån höna förståss.
Dom är ju så otroligt vackra, mörkt kopparfärgade

Tyckte det var lite si och så med könsbestämningen på mina.
Hade /har 4 st som blev 1 år i slutet på maj.
3 utav dem gick att se att det var 1 tupp och 2 hönor i höstas/vintras nån gång. Den 4:e har varit en "DET" fram tills för ca 1 vecka sen. DÅ gol han för 1:a gången över 1 år gammal. Nu har kammen börjat att komma också.
Han har pendlat fram och tillbaka i sin utveckling.
Ena stunden såg han ut som en tupp.  >:D ful f*n
Nästa stund så kunde han kanske vara en höna, fjäderdräkten påminde mer om höna än om en tupp o.s.v.

Ja, slutsatsen vet jag inte hur man ska dra.  :-\
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

rackarns

• Närke
« Svar #19 skrivet: 25 mar-11 kl 15:07 »
En av alla dubbel kanttecknade Barnevelders blev annorlunda i sin fjäderdräkt.
Hon har mer som randiga fjädrar. 3-4 ganska oregelbundna svarta band per fjäder.

Vad kommer det sig? Och kommer hon få korrekt teckning?

Här är en bild som visar skillnaden
« Senast ändrad: 25 mar-11 kl 15:28 av rackarns »

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 3 användare
malungen, Adels, Rolandnew

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser