Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslag till nya burmått  (läst 13066 gånger)

Existens!

• Gäst
SV: Förslag till nya burmått
« Svar #40 skrivet: 19 jan-13 kl 21:32 »
Det nya i tiden nu, Gösta, är att ge djuren det dom ska ha, utifrån konsumentens synvinkel.  Där är vi lång ifrån när det gäller nån djurhållning.

Jonte76

• -
« Svar #41 skrivet: 19 jan-13 kl 21:49 »
på vilka sätt nya tider ?  nu är ju svenska grisar tex producerade på ett EU godkänt sätt , men ändå importeras massa olagligt producerat griskött till sverige  o konsumenterna skiter oftast i det :(   måste väll finnas ett mellanting i produktionen om vi vill va bäst så måste köttet gå o sälja till mer priset det kostar , annars ingen nytta om vi ändå importerar 50% som är producerat på ännu sämre sätt

Broberg

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 19 jan-13 kl 21:54 »
på vilka sätt nya tider ?  nu är ju svenska grisar tex producerade på ett EU godkänt sätt , men ändå importeras massa olagligt producerat griskött till sverige  o konsumenterna skiter oftast i det :(   måste väll finnas ett mellanting i produktionen om vi vill va bäst så måste köttet gå o sälja till mer priset det kostar , annars ingen nytta om vi ändå importerar 50% som är producerat på ännu sämre sätt

Ständigt återkommer det där billiga, importerade.... Var ligger då problemet? Ta tag i orsaken, inte symtomen!

Broberg

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 19 jan-13 kl 21:59 »
Lopt, visst ser det trevligt ut men skulle vara roligt att se en kalkyl på dina kostnader contra vad du kan få ut i köttet. Burarna verkar vara ca 10 kvadrat som det ser ut på bilderna men kan ju vara fel.
100 avelsdjur x 10 kvadrat = 1000 kvadrat. Till detta kommer ungarna som väl inte skall ha det sämre eller?? Några 1000 kvadrat till.
Jag pratar företag men du pratar sällskap.
Du bygger efter vad du tror att du skulle vilja ha det om du var kanin. Det är att förmänskliga djuren.
En bra djurvård är att ge djuren vad de vill ha ur deras perspektiv. En skyddad miljö, näringsriktig mat och en bra omvårdnad.
Gösta

För hundra år sedan (vet jag inte vad en kanin kostade), men en mathöna kostade nästan en halv dagslön för en vanlig jobbare. Vad blir det i dagens värde? En halv volvoarbetarlön, hur mycket är det? Täcker det kostnaden för en bra djurhållning?
Och det har inget med något förmänskligande att göra.

Gösta

« Svar #44 skrivet: 19 jan-13 kl 22:06 »
För några år sedan gjordes en undersökning gällande ägg. Kunder fick tala om innan de gick in i affären vilken typ av ägg de skulle köpa. Ca 90% skulle köpa ekologiska kravägg.
När de kom ut ur butiken fick de visa vad de verkligen köpt. 80% hade köpt de billigaste äggen....
Vi ska ha en god djurvård vilket vi till största delen har i landet. Existens du skriver att djuren skall ha det ur konsumentens synvinkel. Där kommer förmänskligandet in igen. Ska djurhållningen vara så kommer ingen djurhållning för animalieprodukter att finnas kvar eftersom priserna då måste mångdubblas för att täcka kostnaderna.
Vi måste se vad djuren behöver inte vad folk tror att de behöver för att trivas.
Gösta

Existens!

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 19 jan-13 kl 22:13 »
Jag tror faktiskt att på sikt så kommer det att leda till att köttätandet upphör.

och med det menar jag inte att djuren nödvändigtvis har det dåligt, men folks syn förändras, och det lär vi inte kunna påverka, utan får följa med strömmen, eller lägga ner.

Jonte76

• -
« Svar #46 skrivet: 19 jan-13 kl 22:23 »
  Tror o hoppas med att köttätandet försvinner fast jag äter det själv går nog inte producera på ett helt ok sätt tyvärr  :(  .                                     Men tror ändå våra minkar i svenska farmburar som bär skin som kineserna köper , lever ett bättre liv o avslut än dom hade haft det i kinesiska farmer om alla våra minkfarmer lagt ner .Vi lever ju i en global värld inte bara lilllaa sverige  ;D

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 19 jan-13 kl 22:39 »
Vi måste se vad djuren behöver inte vad folk tror att de behöver för att trivas.

Så då är frågan, vad behöver de? Och hur tillgodoser man det? Och kanske framför allt, hur sjutton kan vi människor bedöma vad de behöver?

Våra första kullar föddes i mars månad. De betade gräsmattan, och växte i princip enbart på gräs. När det var dags att skilja av ungarna så var en hane i den (av misstag) inavlade kullen elak mot de andra, så han hamnade på undantag i en vinterbur. Elakingen var en ganska nervös kanin, och när jag sen snickrat ihop en mindre betesbur till honom, så var han inte alls nöjd, utan trivdes bättre där i den i mina ögon trånga vinterburen. Övriga ungar betade, skuttade och hoppade och lekte. När det var dags för slakt så var det tydligt att elakingen var betydligt sämre musklad än sina skuttande syskon, framför allt runt skulderpartiet. Jag plockade gräs till honom, så han fick samma diet som övriga slaktdjur.

Nu är detta inte nån forskningsrapport, utan endast min erfarenhet efter en säsongs kaninfarmande för husbehov. Eftersom det är för husbehov, och inte för att tjäna mitt levebröd, så kan jag anpassa min kaninhållning efter hur jag tycker att det blir bra. Och min erfarenhet hittills är att skuttande och betande är bra! I framtiden vill jag ha en rastgård även till vinterburarna. Riktigt där är jag inte ännu.

Broberg

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 19 jan-13 kl 22:51 »
För några år sedan gjordes en undersökning gällande ägg. Kunder fick tala om innan de gick in i affären vilken typ av ägg de skulle köpa. Ca 90% skulle köpa ekologiska kravägg.
När de kom ut ur butiken fick de visa vad de verkligen köpt. 80% hade köpt de billigaste äggen....

Så ge sig på orsaken till att folk kan köpa billiga fulägg då, istället för att ställa om till fuläggsproduktion.

För övrigt går det utmärkt att föda upp fysiskt friska folk på ett några kvm stort gym också. Inga problem. Och nej, det är fortfarande inget förmänskligande.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #49 skrivet: 19 jan-13 kl 23:05 »
Nu har vi bara några kaniner för husbehov och anpassar oss lätt. F. ö. noterar jag att nästan alltid har man rätt att behålla en maskin, fordon eller annan pryl tills den tjänat ut, även om den inte uppfyller NU gällande krav. Nya högre krav brukar inte kunna ställas annat än vid nyanskaffning, enligt EU:s direktiv.
Vad händer om någon stursk jä****l besvärar sig i Bryssel? Samma upprättelse som de som svenska myndigheter ville förbjuda elda med spillolja?

Någon som sett några vilda kaniner som lever i par eller flock? Nej de lever i kolonier och kan lämna densamma när brunstperioden och slagsmålen börjar. I en bur kan de inte det. Hur många kaniner får avlivas då de ridit och bitit varandra i dominansbeteende med inflammationer över ryggarna som följd?

Jordbruksverkets utsända är antagligen lika ovetande som många andra om, att ett "glädjeskutt" betyder "det kliar!" eller "den bet mig!" ;D Någon som sett en inspektör kolla hull, ohyra och tänder? Vågar de HÅLLA en kanin? ;D

Jag slås av de i över lag små ändringar som görs. Är det i hopp om att snarast kunna göra sig "viktiga" igen och jävlas med menigheten?

Vore det inte bättre om dedär männschorna kollade hururvida kaninerna är friska och har det bra, istället för att förespråka en ohygienisk bolåda? Där andra djur än kaniner tenderar att trivas och där avföring och urin lätt samlas.

Och glöm nu inte, gott folk, att just svenska kaninerna ska ha:
1. Knäckebröd
2. Morötter
Jag undrar vad vädurarna här ute behöver?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

sisel

• Småland
« Svar #50 skrivet: 19 jan-13 kl 23:25 »
Lopt, visst ser det trevligt ut men skulle vara roligt att se en kalkyl på dina kostnader contra vad du kan få ut i köttet. Burarna verkar vara ca 10 kvadrat som det ser ut på bilderna men kan ju vara fel.
100 avelsdjur x 10 kvadrat = 1000 kvadrat. Till detta kommer ungarna som väl inte skall ha det sämre eller?? Några 1000 kvadrat till.
Jag pratar företag men du pratar sällskap.
Du bygger efter vad du tror att du skulle vilja ha det om du var kanin. Det är att förmänskliga djuren.
En bra djurvård är att ge djuren vad de vill ha ur deras perspektiv. En skyddad miljö, näringsriktig mat och en bra omvårdnad.
Gösta

Det är mina kaniner som är på bilden och någon kostnadskalkyl på vad man kan få ut i kött har vegetarianen inte räknat ut... :P
Men skämt åsido; är det verkligen 100% säkert att ett företagsperspektiv på djurhållning rättfärdigar sämre villkor?

Burarna är ca 15 kvm inne och 40 kvm ute. Och du har rätt, jag har byggt utifrån hur jag tror att en kanin vill ha det men jag har svårt att se att det skulle vara att förmänskliga djuren. Mina djur får bästa tänkbara foder, de har en skyddad miljö och de får god omvårdnad OCH de får gott om utrymme att röra sig på.
Jag vet att det inte är så många som håller kaniner på det här sättet, men att det skulle vara ett onödigt gullande som inte är dem till gagn, det tror jag inte på.
Menar du att de i själva verket skulle ha ett lika bra/bättre liv på 0,8 kvm!?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #51 skrivet: 20 jan-13 kl 16:31 »
Bestämmelser om djurskydd kan debatteras i oändlighet. Personligen tycker jag att Sverige ska ligga främst i utvecklingen, MEN inte alltför långt före. Eftersom import av diverse djurprodukter tillåts, så bör man se till att det är möjligt att svenska producenter KAN konkurrera med importen. Går inte det så läggs den svenska produktionen ner, och verksamheten tas över av andra länder med lägre kravnivå på djurskydd. Vad har då djuren tjänat på det? Enligt min mening har djuren globalt då förlorat.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #52 skrivet: 20 jan-13 kl 20:46 »
det där med bolådan funderar jag på. skulle ytan under sitthyllan gälla som bolåda om burväggarna under den är igensatta med typ skivmaterial eller råspont. eller ska det vara en extra låda som går att lyfta ut och in med delvis igensatt framsida?

just det: Avståndet mellan bursystem placerade mot varandra bör vara minst 1,40 m. menar de att jag inte får ställa burar sida mot sida eller rygg mot rygg?
« Senast ändrad: 20 jan-13 kl 20:50 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #53 skrivet: 20 jan-13 kl 23:54 »

just det: Avståndet mellan bursystem placerade mot varandra bör vara minst 1,40 m. menar de att jag inte får ställa burar sida mot sida eller rygg mot rygg?

Det är för att man lätt ska kunna komma fram mellan burraderna, rengöring, skottkärror etc. Du får sätta dem rygg mot rygg. Varför detta är med i föreskriften förstår jag icke. Det har ju inte med djurskydd att göra.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #54 skrivet: 21 jan-13 kl 00:34 »
ja, det är en del med som man kan undra varför. sedan står det att man inte får hålla kaniner på nätbotten, vilket jag kan förstå. men jag har inte hittat ett ord om spaltgolv? skulle inte det utredas?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #55 skrivet: 21 jan-13 kl 08:08 »
Det nya i tiden nu, Gösta, är att ge djuren det dom ska ha, utifrån konsumentens synvinkel.  Där är vi lång ifrån när det gäller nån djurhållning.

Om vi skulle bedriva djurhållning efter konsumentens synvinkel så skulle vi få lägga ner, konsumenten vet mycket sällan vad ett djur behöver och då får den obetydliga YTAN styra.

Vad gäller KRAV så är jag i högsta grad skeptisk, vi ska inte lura oss själva att tro att det alltid är bättre för kravdjur än för kommersiella, det handlar mer om MÄNNISKAN som sköter djuren än om lagstiftning. Som avbytare har jag sett baksidan och i vissa fall vågar jag faktiskt hävda att KRAV bara är en ursäkt för de "Mindre seriösa" att slippa göra vissa saker som tex behandlingar, tillsyn och ogräsbekämpning. Fodret djuren får är sämre och produktionen lägre. Det kommer till många dispenser för olika saker inom krav hela tiden bla vad gäller utrymme mm plus att det är helt ok att blanda i en viss procent kommersiellt foder i det ekologiska och på vissa håll fuskas det grovt.

Vad gäller kaniner
Jag ska prova gruppboxar till avelshonorna i de fall det går, frågan är hur de tänkt gällande renrasavel, skötsel och hantering. Min erfarenhet är att när man har många kaniner som går på en större yta så blir de också mer skygga, svårfångade mm vilket försvårar skötsel av kaninerna och ökar stressen vid hantering/skötsel. Jag har tyckt att det har fungerat bra att hålla honorna två och två men vill helst inte ha fler kaniner ihop om det inte är ungdjur....

Existens!

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 21 jan-13 kl 08:10 »
Om vi skulle bedriva djurhållning efter konsumentens synvinkel så skulle vi få lägga ner, konsumenten vet mycket sällan vad ett djur behöver och då får den obetydliga YTAN styra.

Och vem är det som ska köpa köttet?

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #57 skrivet: 21 jan-13 kl 08:40 »
Jag VÄGRAR vanvårda mina djur med lullull för att ngn stabo ska köpa mitt kött. Konsumenten vet sällan vad djurens naturliga beteende är, vad de har för näringsbehov, rörelsebehov mm. Jag kan ge mig sjutton på att ställde man upp två val för konsumenten där den ena kaninen fötts upp enligt konstens alla regler med, gnagmaterial, bra foder, kloklippning, grävmöjlighet mm MEN satt i en omålad eller enbart av praktiska skäl målad, enkel lättskött bur och den andra kaninen sitter i en gullig liten röd stuga med tillhörande hage så skulle konsumenten UTAN TVEKAN välja den kanin som sitter i den gulliga lilla stugan för den kaninen måste ju ha haft det MYCKET bättre eller hur? Exakt HUR många tror ni skulle kontrollera klor och tänder på kaninen i stugan eller lägga märke till pälsens utseende, muskelansättning och blick? INGEN för den bor ju i en söt liten stuga och har en hage den MÅSTE ju ha det bättre, eller hur??? 

Jag tänker så här, jag har tagit på mig att hålla djur det är MITT ansvar till vilket pris som helst att djuren har det bra. För att jag ska kunna det krävs i FÖRSTA HAND ett bra djuröga dvs man har god kunskap om djurets grundläggande behov, tillräcklig erfarenhet för att kunna SE och KÄNNA när ngt inte stämmer eller behöver åtgärdas. Sen kommer för mig foderkvalité, det är viktigt att de har ett bra foder, näringsmässigt och hygieniskt, sen kommer utrymmena, de ska inte bara ge djuren möjlighet till rörelse, motverka stressbeteende och vara trygga för djuren, de ska också vara lättskötta och ekonomiska. Varför är det sista viktigt då JO därför att ju mer tid jag lägger på skötsel av utrymmen desto MINDRE tid har jag kvar till djuren. Ju mer tid jag lägger på djuren ju mer känner jag dem och ju lättare blir det att märka om ngt är fel...

Detta gäller ALLA djur det finns inget system som är allt igenom possitivt, lösdrift för nöt tex minskar visserligen vissa problem men man har fått nya istället som inte fanns med uppbundet, samma gäller hästhållning, box kontra lösdrift. OSV ...

De som inte har en bred inblick tycks vilja ha en övertro på moderna system och jag fortsätter hävda att det är MÄNNISKAN bakom som är viktig. Regler och lagar går att bryta och krypa igenom...

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #58 skrivet: 21 jan-13 kl 08:42 »
Sen skulle konsumenten med största sannolikhet köpa en importerad kanin som man inte vet ett skrutt om bara för att den var ett par tior billigare

Gösta

« Svar #59 skrivet: 21 jan-13 kl 14:38 »
Helt uppenbart ett ämne som berör. På ca 30 timmar har det visats ca 1000 gånger!
Varför blir det så olika inställningar till ämnet? Alla vill att djuren ska ha det bra. Ha det rent och skyddad miljö. Där är vi säkert överens. Sedan är det hur detta ska ordnas för att djuren ska få den omvårdnad de har rätt till.
Kaninen härstammar från vildkaninen. De lever i gångar under jord av två anledningar. Dels måste ungarna skyddas mot kyla och fukt eftersom de är blinda och nakna när de föds. Dels behöver kaninen skydd mot fiender. De lever normalt ca 80% av dygnet i sina gångar. Kommer upp kvälls och nattetid för att uträtta sina behov samt äta och dricka. Detta är fakta!
Att då bygga etagevåningar och förse dessa med stora rastgårdar är inte att ta hänsyn till kaninens behov utan är att förmänskliga djuren eftersom vi TROR att de vill ha det "mysigt" enligt människans sätt att se det.
Vilkhyttan har faktiskt träffat rätt i sitt resonemang!
Existens, Köttätandet har inte minskat utan ökat stadigt de senaste 10 åren. Den inhemska produktionen har däremot minskat stadigt de senaste 10 åren. Människan tillhör den däggdjursgrupp som är allätare så det är bara frågan om var maten skall produceras.
Den stora utmaningen inom all djuruppfödning är att informera inte att fantisera.
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser