Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslag till nya burmått  (läst 13067 gånger)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Förslag till nya burmått
« Svar #20 skrivet: 13 dec-12 kl 20:25 »
När ska dom nya träda i kraft ? så man sliper att bygga en gång till efter att ha byggt

De ligger för närvarande ute på remiss. Remisstiden går ut den 21 jan 2013. Sedan ska jordbruksverket sammanställa, ev ändra, ev ny remissrunda, sedan beslutas etc. Det kan ta tid.

Försöksdjursbestämmelserna var ute på remiss i våras, och föreskriften kom i nov, och gäller från 1 jan 2013, förutom vissa storlekar av burar mm som gäller från 1 jan 2017.

tessg

• -
« Svar #21 skrivet: 13 dec-12 kl 21:32 »
Jag tycker det är otydligt vilka regler som gäller vem. Att produktionsreglerna gäller företag är klart, men vi som har kaniner till husbehov, vart räknas vi? Inte så viktigt kanske eftersom reglerna för sällskapsdjur och produktionsdjur årig stort sett samma nu.
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

vindensbonig

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 13 dec-12 kl 21:49 »
Satsa på lösdrift.
Ska tas i över vägande .

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #23 skrivet: 14 dec-12 kl 09:15 »
Om man som mig har sina kaniner i hägn, gäller de nya burmåtten även då?
Det där med att kaniner ska hållas i par eller grupp, hur löser ni det? Det är ju inte alla kaniner som går ihop, och jag är rätt feg, dom flesta har "nätkontakt" bara.

Terese

• Gårdsmor, nu mera mor på riktigt!
    • Ångermanland
    • Min Blogg!
« Svar #24 skrivet: 14 dec-12 kl 21:35 »
jag tycker förslaget i sig är lite tvetydigt då de börjar med att könsmogna okastrerade hanar ska inte hållas tillsamman, en könsmogen okastrerad hane och ska inte hållas med könsmogen okastrerad hona förutom vid parning.
Men sen så kommer de in att alla djuren ska hållas parvis eller i grupp. Är det bara jag som inte får det att gå ihop?
Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

lusen2008

• Uppland
« Svar #25 skrivet: 15 dec-12 kl 13:43 »
ja ska bygga en till bur då min 2(4)fackare är lite skruttig men nu vet ja ju inte vad ja ska göra för höjd, tycker 80 känns väldigt högt,
vill inte behöva ha den nedre så långt ner, bli så svårt att skotta under på vintern.. bredd och längd däremot vill ja ha ordentligt..
har 2gottisar och en liten lejonhuvad.. ena gotisen bor i 2(4)fackaren, och är inte fullvuxen än,så de är lagligt, men snart blir den för låg i tak åt henne..
men ja vill ju veta vilka mått ja ska bygga i först, för de är inte så kul att ja vill göra om de nästa år med..
speciellt inte med en bråkig 4åring som inte tycker om när mamma inte kan leka med henne hela tiden..

Malines här igen

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 15 dec-12 kl 14:39 »
Varför inte bygga ett hägn?

Ska jag ha kaniner igen ska jag bygga som man gör till höns, dvs ett hus med rastgård.

Jogar

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 15 dec-12 kl 15:02 »
Jag hade visserligen bara 6 gotlandskaniner men vilken fröjd det var att se dom "lösa". Just de här två, Ulf & Lisa, bodde i gamla mjölkkammaren på c:a 5 kvadrat med fri tillgång till utegård på c:a 15 kvadrat. Dock var utegården ganska snävt utmed mjölkkammaren/ladugården så de kunde inte hoppa över trots att nätet var 120 cm. De måste ju ta lite sats för att komma över.
Ulf var kastrerad kelkanin och gick med de honor som inte var i brunst.
Nu har jag ingen kvar men funderar så smått att börja igen.
Bara älgkött blir tjatigt i längden...
« Senast ändrad: 15 dec-12 kl 15:04 av Jogar »

Malines här igen

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 15 dec-12 kl 15:46 »
Någon har skrivit en uppsats om kaniner i lösdrift i större produktion. Men vid en snabbtitt finner jag ändå mycket övrigt att önska.

http://stud.epsilon.slu.se/1683/1/glindell_l_100816.pdf

Zabbe

« Svar #29 skrivet: 16 dec-12 kl 11:59 »
Det är en fröjd att se kaninerna skutta runt i sina burar och hoppa upp på bolådorna och diverse sitthyllor. Jag tror kaninerna håller med om att livet blir mycket roligare om man kan hoppa upp på saker, göra glädjeskutt utan att slå i taket och  dra en repa runt buren.

Hade gärna  haft hägn men eftersom flera i trakten fått  kaniner tagna av illrar och rävar så får det bli en kompromiss.

lusen2008

• Uppland
« Svar #30 skrivet: 17 dec-12 kl 00:50 »
våran katt är farlig för kaniner den med, han försökte ta ena gottisen genom rastburen när ja stog bredvid den.. ca en månad efter lyckats tagit en gottishane som råka komma ut när sambon matade..
han låg 3meter från buren, och så fort sambon hade gått hörde jag och dottern ett jäkla skrik, så de va snabbt han tog den stackarn med.. 
en stor kastrerad hankatt på 2år som mest är ute, men sover inne på nätterna -när han sköter sig, en jäkla röst, så ibland åker han ut, så vi ska få sova..
 så hemma hos oss kan vi inte ha rasthage eller så.. och ja är så rädd att han ska ta sig in i nån grannes bur.. ena har en hönsnätsbur med stoora glipor mellan rastdelen och huset..
men dom bor precis närmast skogen, så då lockar den förhoppningsvis.. även om de är deras ansvar att stänga in sin kanin..
en annan granne har höns, som vad vi vet inte blivit skadade av vår jaktglade katt, vi bor i vanligt bostadsområde, fast utanför stan..

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #31 skrivet: 17 dec-12 kl 06:52 »
Jag tycker det är bra med regler som förbättrar för djuren. Men något sånt sysslar ju inte jordbruksverket med vad jag vet iaf!

Det kan man ju tex se på att liggarean för vuxna grisar i ströad box är 0,9 kvadrat / gris. Vad jag vet är grisar LITE större än kaniner och har ett väldigt aktivt liv. Har själv grisar vintertid på ca 120 kvadrat / gris och det känns i minsta laget.

Förstår inte dessa regler när tex ett allmogefår ska ha 1,2 kvadrat i gemensambox, grisar 0,9 kvm och kaniner 0,35 kvm. Har någon från jordbruksverket sett vad får gör i sin hage, jo de äter och ligger å idisslar. Grisar är mycket mer aktiva och borde ju egentligen ha större utrymme. Men det har väl inte jordbruksverket tänkt på.

Kan det vara så att lobbyverksamhet för grisar är lite större än den för får och kaniner är?
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

flindra

• -
« Svar #32 skrivet: 17 dec-12 kl 11:00 »
Tyvärr beror nog reglerna på att det är svårt att klara det ekonomiskt i storskalig produktion, det är därför djuren får så snävt utrymme. Så länge som folk vill handla billigt kött är det så här...

Gösta

« Svar #33 skrivet: 19 jan-13 kl 11:05 »
Gällande kommande regelverk för produktionskaniner så ser jag det positivt att Jordbruksverket lyfter frågan. De föreslagna reglerna däremot som presenterats i remissutskicket är förödande för all produktion. Om den skulle antas så är all kaninproduktion inom landet omöjlig att driva. Några exempel; Burhöjder på 800 mm. En kanin som sitter upp når inte den höjden. Sitthyllor där samtliga kaniner i buren skall få plats samtidigt. Hona med kull = 20 kg vikt och en yta på ca 0,6m2. Stor risk för skador. Bolådor som blir väldigt svårt att utföra 3-dagars kontrollen i utan att stressa kaninen. Djup på buren till 700 mm gör den svårstädad. Uppfödningsburar där djurtätheten är max 2,66 djur/m2. En kätte på 10 m2 rymmer då 26 kaniner. Fel, ytan skall ÖKAS med 5% när antalet djur är mera än 10 st =24 kaniner.
Visst det finns många på forumet som anser att kaninerna skall ha stora utrymmen med aktiviteter som stimulerar deras liv. Detta är bra när det gäller sällskapsdjur som inte är i produktion. Regelverket är till för produktion av kaniner för kött - päls - samt ull. En anläggning med 100-talet avelsdjur är omöjligt att bedriva med dessa förslag. Vi skall ha en god djurvård i landet men vi måste sluta att förmänskliga djuren!
Branschen har reagerat starkt mot förslaget. Vi kommer att sammanträffa med Jordbruksverket den 23:e januari då vi även kommer att ta upp Sveriges tolkningar av EU-förordningen gällande slakterilagstiftningen. Sverige har kraftigt skärpt EU:s förordning utan att presentera någon form av forskning kring skärpningen.
Grundfrågan är: Skall Sverige ha egen köttproduktion eller ska vi importera allt kött vi äter?? I dagsläget klarar vi av ca 50%....
Gösta

Malines här igen

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 19 jan-13 kl 11:32 »
Det låter ungefär som när folk började prata om att hålla djur ekologiskt enligt KRAV:s regler tycker jag. Det gååååår inteeee! Att tycka att en kanin ska ha möjlighet att hoppa och gräva och skutta är knappast att förmänskliga ett djur, utan snarare en respekt för att köttklumpen som ska serveras är ett liv.

Att vi importerar kött är en annan fråga som jag inte tyar få varningar föör att gå OT om i den här tråden. 

Existens!

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 19 jan-13 kl 11:41 »
Det är ju bra att Gösta visar upp kriterierna för vad som enligt honom krävs för att få en lönsam produktion. = det går inte om man ska följa svensk lag.  Och likt så många andra gamla köttuppfödare så är då  enligt honom den enda lösningen att sänka våra lagar, istället för att se till att andra länder höjer sina krav.

Jag har hört det så många gånger förr.. På grismöten där gamlingar suttit och ylat om att vi måste få ha det som i Danmark om det ska löna sig.

Det är nya tider, nya krav. Dags att vakna upp och anpassa sig och jobba för att reglerna skärps i alla länder istället.

Att allt fler slutar äta kött i protest mot djurhållningen gör ju att siffran 50% självförsörjning snart blir ointressant.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 19 jan-13 kl 11:49 »
Det är nya tider, nya krav. Dags att vakna upp och anpassa sig och jobba för att reglerna skärps i alla länder istället.

Att allt fler slutar äta kött i protest mot djurhållningen gör ju att siffran 50% självförsörjning snart blir ointressant.

<3

sisel

• Småland
« Svar #37 skrivet: 19 jan-13 kl 17:04 »
Såhär har jag mina kaniner. De har dessutom fri tillgång till stora hagar direkt utanför innedelen.

Broberg

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 19 jan-13 kl 18:06 »
Såhär har jag mina kaniner. De har dessutom fri tillgång till stora hagar direkt utanför innedelen.

Men det går ju inte!  ;)

Gösta

« Svar #39 skrivet: 19 jan-13 kl 21:25 »
Lopt, visst ser det trevligt ut men skulle vara roligt att se en kalkyl på dina kostnader contra vad du kan få ut i köttet. Burarna verkar vara ca 10 kvadrat som det ser ut på bilderna men kan ju vara fel.
100 avelsdjur x 10 kvadrat = 1000 kvadrat. Till detta kommer ungarna som väl inte skall ha det sämre eller?? Några 1000 kvadrat till.
Jag pratar företag men du pratar sällskap.
Du bygger efter vad du tror att du skulle vilja ha det om du var kanin. Det är att förmänskliga djuren.
En bra djurvård är att ge djuren vad de vill ha ur deras perspektiv. En skyddad miljö, näringsriktig mat och en bra omvårdnad.
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser