Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslag till nya burmått  (läst 13053 gånger)

Broberg

• Gäst
SV: Förslag till nya burmått
« Svar #60 skrivet: 21 jan-13 kl 14:48 »
Vet ett gäng kaniner som bodde stort, med grävmöjlighet. Hål hade de, riktigt djupa. Men inte sjutton satt de nere i sina hål hela tiden..

Broberg

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 21 jan-13 kl 14:57 »

Vad gäller KRAV så är jag i högsta grad skeptisk, vi ska inte lura oss själva att tro att det alltid är bättre för kravdjur än för kommersiella, det handlar mer om MÄNNISKAN som sköter djuren än om lagstiftning. Som avbytare har jag sett baksidan och i vissa fall vågar jag faktiskt hävda att KRAV bara är en ursäkt för de "Mindre seriösa" att slippa göra vissa saker som tex behandlingar, tillsyn och ogräsbekämpning. Fodret djuren får är sämre och produktionen lägre. Det kommer till många dispenser för olika saker inom krav hela tiden bla vad gäller utrymme mm plus att det är helt ok att blanda i en viss procent kommersiellt foder i det ekologiska och på vissa håll fuskas det grovt.

Finns säkert massa brister i den klubben, men de är emot otäckt konstgödsel. Det är bra.

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #62 skrivet: 21 jan-13 kl 18:25 »
Dom är inte emot någonting, det finns KRAV godkända "konstgödsel" med sen får man ju se det så här, ÖVERGÖDNING med urlakning till följd är inte bra oavsett gödningstyp. När vi odlar saker på jordarna och skördar för att ta grödan därifrån så måste vi tillsätta det vi tagit från marken annars störs kretsloppen och marken blir urlakad. Detta är viktigare att veta än huruvida gödningen kommer i form av en komocka eller ett pulver. Det spelar ingen roll vad man väljer så länge man gör det i balans med jord och gröda. Problemet uppstår när man tillsätter mer än en gröda kan ta upp och näringsämnen transporteras ut i vattendrag mm detta kan ske både genom naturgödsel och konstgödsel det sker ganska stor urlakning från alla små söndertrampade hästhagar runt om i vårt land men dom klagas det inte på.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #63 skrivet: 22 jan-13 kl 12:36 »
Vad gäller kaniner
Jag ska prova gruppboxar till avelshonorna i de fall det går, frågan är hur de tänkt gällande renrasavel, skötsel och hantering. Min erfarenhet är att när man har många kaniner som går på en större yta så blir de också mer skygga, svårfångade mm vilket försvårar skötsel av kaninerna och ökar stressen vid hantering/skötsel. Jag har tyckt att det har fungerat bra att hålla honorna två och två men vill helst inte ha fler kaniner ihop om det inte är ungdjur....

De gånger jag haft flera honor ihop blev det inga ungar. antingen bäddade de inte eller de andra förstörde boet. ungarna spreds ut över hela buren och dog såklart. ingenting jag tänker prova igen.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

NorCec

• Myosotis Kaninstall
« Svar #64 skrivet: 26 jan-13 kl 10:50 »
Merkelig at "alle" får skader av hyller, bolåder som används som toalett eller unger som dør fordi de kommer seg ut av bolådan, mens jeg ikke har hatt disse problemene de årene jeg har hatt kaniner....
Mine kaniner har både bolåda og sitthylla, og jeg har ingen skader eller bolåder med skit i. Ungene kommer seg ikke ut av bolådan "av misstag".

Kanskje det har med hur man har gjort hyllan/bolådan? Det samme med "3-dagers kontrollen", den gir ingen stress på honan om man har bolåda med dør på utsiden av buren! Kanskje en ide att vara kreativ og forsøke LØSE problemen man har i stedenfor å gå mot dette som beriker kaninenes liv?

Jeg har også to ganger hatt hunner sammen ved avl, det var 3 honor i en box som fikk sina kullar tillsammans. UTAN PROBLEM! Olika honor, olika raser, men samma resultat. Jeg kommer forsøke dette i år også.

Det er trist at man går mot forbedringer bare fordi man ikke gidder forsøke å løse problemen. Hvorfor ikke tenke "ungene kommer ut av bolådan, hur kan jag göra bolådan så det ikke skjer?", hvorfor ikke tenke "honan stresses av at jeg sjekker ungene i bolådan inne i buren, hur kan jag løse dette?". Hvorfor er alltid løsningen å gå mot bolåda eller sitthylla, i stedenfor å forsøke løse problemen man selv er skyld i, fordi man ikke har gjort bolådan rett eller sitthyllan rett?

Jeg har 10 boxar med kaniner, har totalt 70 kaniner i vinter. I både bur og box har de sitthylla/bolåda og annet de kan hoppe opp på. Har ALDRI hatt et brutet ben eller andre skader av dette! I stedenfor har jeg friske kaniner med sterke kropper fordi de får mye mer aktivitet enn burkaniner uten hylla. Jeg vet hva jeg foretrekker hvertfall!
Norsk jente med drøm om et torp/småbruk med selvberging!
Har enn så lenge kun kaniner

Jogar

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 26 jan-13 kl 11:32 »
Bra sagt NorCec  :)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #66 skrivet: 26 jan-13 kl 22:24 »
 :o då kanske man bara ska heja på och hålla sina negativa erfarenheter för sig själv? de främjar ju inte framsteg och utveckling ...  o:)

jag tycker såhär. de som tycker att det funkar bra med bolåda, sitthylla eller grupphållning av honor ska få göra det. de som har honor t ex där det inte funkar ska få slippa.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Maria C S

• Småland
« Svar #67 skrivet: 27 jan-13 kl 00:15 »
:o då kanske man bara ska heja på och hålla sina negativa erfarenheter för sig själv? de främjar ju inte framsteg och utveckling ...  o:)

Du har helt rätt Lilla Sophie.
Jag har själv hållit på med kaniner i över 15 år och haft grupp hållning och testat olika varianter genom åren.

Olika raser har olika egenskaper och temperament.

Endel kommer att jaga varandra till döds eller skada varandra med dödlig utgång.

Att ungar åker ur bo lådan beror på att dom suger sig fast i spenen och honan kan då få med sig någon unge ut i misstag om hon får brottom ut ( ex störd av annan hona i samma bur/utrymme)
En unge utanför boet är dödsdömd, som du skrev innan, så är det så att ungarna dras mot värme och om dom låg i ett halm/hår bo så hittar dom hem igen, vilket dom inte gör om det är en bolåda. Kaniner bär inte in ungar som hamnat utanför.

Grupper av kaniner kan vara trevligt när dom fungerar men förvandlas till rena blodbadet när det ex blir vår och honorna börjar brunsta eller ledar honan dör och det inte finns en bra ersättare, kaniner lever i herarki.

I naturen så bor ledarna/ dom mest dominanta i mitten och dom som är lägre i rang får bo längre ut och utgör ju då första hands val för predatorer.

Jag upprepar att kaniner inte är flock djur dom lever i kollonier och det naturliga för kaniner är att försvara sin Håla /bur med livet som insatts. Nu har vi människor avlat på djuren och deras egenskaper så endel raser är egentligen onaturliga då dom kan ex dela bur utan att slåss.

Det händer ibland att kel kaniner börjar försvara sin bur mot ägaren då den anser att det är bohålan och det egna reviret.
I naturen så är det vanligt att det är ca 5 meter i diameter mellan kanin hålen.
Utanför reviret är kaninerna fredliga mot varandra och så brukar vara fallet med kelkaniner när man tagit den ur buren så är den inte aggerssiv.En sådan kanin är kanske inte idealisk som sällskapsdjur men den är mer naturlig än många av sina framavlade artfränder.

Unga kaniner kan fungera fint ihop till dom är 6-7 månader vinterhalvåret är oftast lungt men om man inte vet hur Linjen/rasen fungerar så kan våren bli en otrevlig överaskning.
Könsmogna kaniner(honor) är en annan sak, endel går att hålla med andra och andra går inte att ha ihop med någon.
Könsmogna hanar slåss dom med.
Kastrerade hanar blir ofta ridna på och bitna i nacken(med svårläkta sår som följd) om dom går med hona som brunstar (stackars hane)

Min erfarenhet av bolådor är att ca 40% väljer att använda den som toalett och föder sina ungar utanför.

Den som hittat på att kaniner ska bo 2 och 2 borde få flytta in och tvingas bo med människor som den inte trivs med, resten av sitt liv.
Jag läser förslaget och undrar om det är jordbruks ministerns 7 åriga dotter som dikterat villkoren.

Glöm inte att ge dom naturlig mat som ex Knäckebröd  ::)

Jag blir mest förbannad då det med dom erfarenheter jag har av vissa linjer skulle innebära djurplågeri att hålla djuren 2 och 2 och överlag så innebär grupphållning mer Stress, större risk för skador(slagsmål), större risk för spridning av ohyra och sjukdommar, brunstiga honors som rider på varandra och det resulterar i svårläkta sår i nacken och skendräktighet. Är DET GOD DJURHÅLLNING ?

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Existens!

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 27 jan-13 kl 10:23 »
Jag upprepar att kaniner inte är flock djur dom lever i kollonier och det naturliga för kaniner är att försvara sin Håla /bur med livet som insatts. Nu har vi människor avlat på djuren och deras egenskaper så endel raser är egentligen onaturliga då dom kan ex dela bur utan att slåss.

Googlar man lite om kaniner och flockar, så finner man väldigt skilda meningar om ifall dom ska bo i flock eller inte, och det beror nog på hur man definierar det hela,
Om jag förstått dig rätt så menar du att dom lever i sin egna lilla 'krets'  i sin håla, men flera olika såna grupper samsas sen i en stor koloni?  Det låter ju logiskt då det finns stora problem på vissa ställen med alla kaniner. Så uppenbarligen kan dom ju leva många tillsammans, om än med egna bohålor.

Så hur skulle man då kunna efterlikna det i praktisk kaninhållning?

Ek

• Västergötland
« Svar #69 skrivet: 27 jan-13 kl 10:49 »
Googlar man lite om kaniner och flockar, så finner man väldigt skilda meningar om ifall dom ska bo i flock eller inte, och det beror nog på hur man definierar det hela,
Om jag förstått dig rätt så menar du att dom lever i sin egna lilla 'krets'  i sin håla, men flera olika såna grupper samsas sen i en stor koloni?  Det låter ju logiskt då det finns stora problem på vissa ställen med alla kaniner. Så uppenbarligen kan dom ju leva många tillsammans, om än med egna bohålor.

Lätt jag har sett det verkligheten.Det måste nog vara 20 år sedan jag var hos en gubbe jag känner. Jag skulle köpa två dräktiga honor av honom. Kaninhållningen gick till på följande vis. En äldre ladugård med plats för ca 20 nöt.Det hade varit får i hela lagårn förut då menar jag hela. Fåren var borta nu men inte flera års fårakätte.Kaninerna levde sitt eget liv här inne grävde gångar i skiten förökade sig .Det fanns säkert mellan 50 och 100 kaniner där inne svårt att säga då man ibland förväxlade dom med råttor.Undrar just vad jordbruksverket anser om det systemet..

tinaw

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 27 jan-13 kl 11:31 »
Om kaninkolonier:

Det finns en yahoogrupp om att hålla kaniner i koloni. Colony Raising Rabbits

Som du var inne på Existens! handlar det om att ha egna bohålor för varje kanin. Det finns många varianter, från att ha kaninerna i en lada till en gräsmatta med betongfundament. Beroende på hur många ungar man är beredd att hantera (läs vinterfodra) kan man skilja av hannarna helt, en del av tiden eller låta kaninerna begränsa (ha!) kullarna själva.

Vi har löst det så att honorna går tillsammans i en stor hage, men har några burar de sover i på natten som rovdjursskydd. Hannarna bor i vanliga kaninburar på vintern och i separata hagar eller betesburar på sommaren, annars slåss de och biter testiklarna av varann. Ungdjuren har gått tillsammans med honorna, men i år tänkte vi skilja av dem runt 10 veckor och sätta dem i betesburar/hagar modell större, och låta dem "klippa gräset" innan vi släpper höns på den marken. Lagom när det är dags att flytta nästa kull ungdjur ska de första slaktas.

Utöver det rent praktiska i att slippa en massa burar, matskålar, vattenflaskor osv utan bara ha en matplats att sköta, kunna lägga en hel höbal i hagen i stället för i små höhäckar osv (vi har gjort hål i ett gammalt bikupehölje som passar våra balar) gillar våra honor verkligen att vara tillsammans. De leker och busar mycket, tvättar varandra och ligger tillsammans. Sen måste man som flera andra har sagt ha klart för sig att alla kaniner och alla raser inte fixar att bo tillsammans eller i en grupp. Man får förstås vara uppmärksam på hur gruppen fungerar, men om någon individ inte funkar i kolonin är det slakt som gäller här, och hittills har det aldrig behövts. Precis som i en hönsflock faller kaninerna in i en rangordning och utmanar inte en kanin med högre status.

Nackdelen är att kaninerna inte alls blir lika tama, enligt många. Jag håller med om det, men tycker ändå att fördelarna överväger.

En visserligen dålig bild, men i alla fall: http://www.facebook.com/photo.php?fbid=519370584750852&set=a.518787224809188.112325.100000337442754&type=3&theater

« Senast ändrad: 27 jan-13 kl 11:36 av tinaw »

Maria C S

• Småland
« Svar #71 skrivet: 27 jan-13 kl 12:17 »

Dom bor ungefär som vi människor dvs alla vill ha sitt eget rum i ett hus kök och vardagsrum är allmäna utrymmen där alla vistas.

Man kan i vilda kollonier se en hona dela bohåla med en dotter men dottern åker vanligen ut när hon blir könsmogen.
Kaniner har vi fötts upp i hundratals år och det som verkar bäst är ju att dom får eget bo dvs egen bur.
En hona som ska föda ungar utsätts för stress och födandet och ammandet tar på krafterna varför ska man utsätta dom för mer ??
Även om dom i naturen får slåss för sin plats så behöver ju inte vi återskapa något liknande bara för att vi kan. Ingen släpper väl in en iller i gruppen en gång i veckan ?? Hoppas jag !

Kaniner är skymmnings och grynings aktiva och som djurhållare är man sällan vaken den dagen dom ryker ihop om dom hålls i grupp.
Jag anser att bra burar är burar där dom känner sig trygga där dom kan se andra kaniner ex genom näten men tom då i egen bur kan det komma en granne som inte gillas.

En annan sak är att i vilda kollonier så är djuren ofta nära släkt med varandra och dom har liknande temperament och egenskaper, det kan man inte få i en grupp som man köpt in från när och fjärran.

Endel av våra avlade kaniner (raser) fungerar bra i grupp, men även inom en RAS kan det finnas linjer som är vassare i lynnet och då spricker hela iden om grupphållning.
Jag är inte emot grupphållning det är utmärkt då det fungerar och jätte trevligt att titta på, men från det till att stifta lagar som egentligen inte passar alla individer/raser visar på Stor okunskap.

Det skulle vara som att jag bestämmde att människor mår bra av samvaro med djur och lagstiftade att alla ska ha en katt, trotts att endel blir dödligt sjuka av att vara med katter.

En annan sak som jag ofta ser nämnas är kaniners GRÄV behov.

Vad är behov ?

Gräver kaninen för att den är i behov av skydd/känner sig otrygg eller för att den Gillar att gräva ?
Under alla mina år så ser jag bara honor krafsa när dom ska till att föda ungar och mest så samlar dom hår och material för att bygga sitt förlossnings rede.

I betes burar kan man se kaniner börja gräva och det beror nog på att dom känner sig oskyddade då kaniner ju faktiskt är bytes djur.
I naturen bygger kaninen sin håla ett skydd mot regn och rusk och ett ställe att föda ungar på en skyddad plats att vila i under dagens ljus.
Det är NÖDVÄNDIGT, kaniner ägnar inte sin lediga tid till grävning efter morgon betningen.
Dom betar dricker och vilar. Honor ammar och tar hand om sina avkommor och lär dom hitta mat och ev vatten och håller inkräktare borta från boet, dvs andra kaniner råttor mm.

Det jag skulle kunna definiera som flock är en hona med halv vuxna ungar, men det är ju bara under en viss tid dvs tills dom är könsmogna.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Existens!

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 27 jan-13 kl 12:43 »
Dom bor ungefär som vi människor dvs alla vill ha sitt eget rum i ett hus kök och vardagsrum är allmäna utrymmen där alla vistas.

Man kan i vilda kollonier se en hona dela bohåla med en dotter men dottern åker vanligen ut när hon blir könsmogen.
Kaniner har vi fötts upp i hundratals år och det som verkar bäst är ju att dom får eget bo dvs egen bur.

Det är ju här det skär sig. De flesta vet hur vilda kaniner bor, dvs dom får ungar i en egen håla. Därifrån drar man då slutsatsen att dom mår bäst av att tillbringa hela livet i en bur.  Hoppar man inte över lite mellansteg då?

Jag känner igen det där så väl från t.ex grisuppfödningen. När vi började med storboxar till slaktsvinen i grupper på upp till 100 djur så sa dom 'gamle' alltid att det gååår inte. Dom slår ihjäl/äter upp varandra.  Dom måste leva i boxar på 2x2 meter med 7 djur i varje.
Funkade alldeles utmärkt!  I Usa har dom grisar i stora hallar i lösdrift.  Och där ser man ju ofta på de här yputube-klippen som brukar postas friskt att även kaniner hålls så.
Av princip debatterar jag inte med hjälp av youtube, men det är ju bara att googla 'rabbit free range' så hittar man.
Varför funkar inget i Sverige?

tinaw

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 27 jan-13 kl 13:01 »
Fast alla som håller kaniner i koloni gör det inte bara för att de är beredda att stå ut med slagsmål, stressade honor, ihjälbitna ungar och whatnots för sakens skull, utan för att det funkar väldigt bra. Om man har koll på kaninernas behov, och kolonins sammansättning. Jag känner tex ingen med kaninkolonier där honorna bitit ihjäl varandras ungar. Däremot har det hänt att honor föder upp flera kullar tillsammans, i samma bolåda.

Det är stor skillnad på att ha flera kaniner i en bur och att ha flera kaniner på en stor yta. Ungefär som skillnaden mellan att ha andra djur hopträngda eller på en lagom stor yta.
« Senast ändrad: 27 jan-13 kl 13:06 av tinaw »

malle h

• Värmland
« Svar #74 skrivet: 27 jan-13 kl 13:02 »
Oj oj oj. Vilket tjafs det blir om det här med vad som är rätt och fel. Vi får ju lagar för att ha nåt att gå efter. Annars skulle folk säkert sätta en stor kanin i en hamsterbur om det vore billigt och det " tillgodo ser " en kanins behov. Eller.... 

Nu är det så här. Att kaniner trivs och mår bra av röra sig på stor yta. Mina kaniner gör ju glädjeskutt när de får komma ut ur bur och springa lite.
Även om nu vildkaniner lever i bohålor stor del av en dag kan det ju bero på att det är säkrast så. Knappast så att dom stortrivs i en håla.
Ja nu kan vi inte fråga nån vildkanin så utan att " förmänskliga " det hela så kan vi direkt konstatera att ja kaniner mår bra av att få röra på sig mer än vad en bur har att erbjuda.

MEN SÅ kommer vi till det där med att hålla djur för produktion. Detta så omdiskuterade ämne....
Nu är det ju så att människor måste kompremissa mellan ekonomiskt och vad som är snällt emot våra djur.
Ja sen är lagarna och tankarna om rätt och fel olika i alla länder. Men eftersom vi bor i sverige kan vi tänka på våra lagar.
Jag tycker tex inte det är snällt att ha kor som uppställda mjölkmaskiner. Men det krävs om vi ska få mjölk i stor skala. Det är inte naturligt men ändå så måste det vara så. Lösdrift av olika djur blir ju bara vanligare.
Tiderna förändras och så våra behov.. det blir mer ekologiskt. Och JA ekologiska ägg säljs mer och mer. Annars skulle jag knappast känna folk som storskaligt lägger ner flera miljoner kronor för att nu ha sån ägg produktion.
Tillbaka till kaniner...
Eftersom vi då måste både tänka ekonomiskt och vad som är bra för våra djur blir det svårt att hitta nån bra lösning.
Om nu de nya lagarna kräver högre i tak så tycker jag att det är bra! Även om det är oekonomiskt. Dem som har beztämt just den denna regel kanske tyckte att även kaniner borde få känna på hur det känns att få högt i tak och bra ljusinsläpp. Nej skämt åsido.

Kanske får köttkanin uppfödare i stor skala tänka om lite hur man skulle kunna ändra sin anläggning för att kaninerna ska få ha det så bra som möjligt utan att behöva bygga om för mycket. Eller helt enkelt sätta emot lagarna och bita ifrån att det inte är möjligt! Eller kanske borde det finnas nåt stort bidrag till ombyggnader av kaningårdar.
Jag tror inte att nån som äger djur vill att de ska va olyckliga eller bo trångt. Men det är mycket jobb och kostar säkert mycket pengar att bygga om eller nytt.

De som är hemskt olyckliga över dessa nya mått regler får vä gå ut i protest.
Jag håller inte med om alla dessa nya regler men är ändå glad att frågan tas upp. Att våra djur ska må så bra som möjligt är alltid viktigt.

Hur som helst så är det inte bara i storskalig produktion man ska titta på hur det ser ut. Det är ack så många okunniga privatpersoner som inte vet om några djurhållningsregler alls. O där med har sin stackars djur i trånga inneburar.

Ja för det är pengar som styr människor..... Inte alltid känslor.
Har bondkatt. kaniner. fjäderfän som höns med mera.

malle h

• Värmland
« Svar #75 skrivet: 27 jan-13 kl 14:27 »
Jag tror inte att kaninerna mår direkt dåligt i dagens burar men å andra sidan skulle de kanske bli gladare om de fick mer plats att bo på i alla riktningar. O glada kaniner är väl friskare kaniner.....
Har bondkatt. kaniner. fjäderfän som höns med mera.

tinaw

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 27 jan-13 kl 14:31 »
Jag tror inte att kaninerna mår direkt dåligt i dagens burar men å andra sidan skulle de kanske bli gladare om de fick mer plats att bo på i alla riktningar. O glada kaniner är väl friskare kaniner.....

Instämmer!

Neon Knight

• -
« Svar #77 skrivet: 27 jan-13 kl 16:04 »
När vi började med storboxar till slaktsvinen i grupper på upp till 100 djur så sa dom 'gamle' alltid att det gååår inte.

Eftersom tråden börjat glida över på hur vildkaniner lever - vad är en normal areal för att hysa en population på 100 vildsvin?

Existens!

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 27 jan-13 kl 16:08 »
Eftersom tråden börjat glida över på hur vildkaniner lever - vad är en normal areal för att hysa en population på 100 vildsvin?

Vi får fråga TiB.. :)

Men, tja, det är ju en foderfråga mest, grisar trivs bra i stora grupper, bara dom har mat.

Charlotte

• -
« Svar #79 skrivet: 27 jan-13 kl 16:34 »
Jag har haft kaniner i grupper på bete och hägnat in i flyttbara elnät.
  Det jag funderar över med grupphållning med fasta inhägnader där djuren får gräva hålor osv är smittrisker? Hur rengör man bohålor om man får in tex coccidios?
Och hur rengör man grundligt 1 gång/ år eller mellan varje uppfödningsomgång?
Jag har svårt att tro att man inte skulle behöva rengöra när man har produktionsdjur.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser