Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslag till nya burmått  (läst 12983 gånger)

EmelieSchon

• Emelie Schön
    • Uppland
    • Jawa´s Hoppkaniner
Förslag till nya burmått
« skrivet: 10 dec-12 kl 20:00 »
Vad tycker ni om förslaget till nya burmått?
Jag tycker det känns väldigt onödigt att t.ex. en new zealand ska ha 80cm i höjd....att höja med 20cm tycker jag känns överdrivet. För mig betyder det att mina burar på 150*70*70 blir olagliga, jag hoppas att sjv vill komma hem och bygga nya burar till mig ;D
Att man sen drar alla kaniner över 6kg över en kam känns också väldigt lustigt.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Förslag till nya burmått
« Svar #1 skrivet: 11 dec-12 kl 00:03 »
det är till sällskapskaniner, eller hur?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 dec-12 kl 00:13 »
Mina hönsburar duger inte heller längre och de som katterna bor i ska man nog inte ens nämna... Får sätta dem inne i längan, bredvid julegrisens bur..

Vasa81

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 11 dec-12 kl 03:31 »
Bara det kommer ett regelverk så man vågar investera.

tessg

• -
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #5 skrivet: 11 dec-12 kl 10:41 »
ok, det där med sitthylla och bolåda tycker jag är överdrivet. jag ser en del nackdelar med bolådan och ställer mig kritiskt till sitthyllan. några burmått hittade jag dock inte, men tycker att de 60 cm som de flesta kör med nu räcker gott och väl till. plus att burarna så redan blir mer än för höga om man kör på 6fackare. antingen når jag bara med trappstege längst upp eller så blir det nedersta facket för nära golvet om man bygger buren lägre och ändå behåller 60 cm höjd på facken. med tanke på att mina kaniner nu redan bygge sina egna djupströbäddar så att de har en takhöjd på ca 30 cm ::) när man kommer ut en vacker morgon, så vekar de inte bry sig om takhöjd lika mycket som vi gör.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Existens!

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 dec-12 kl 11:11 »
Nu finns det ju ganska många mått och bestämmelser som vi tycker är onödiga inom alla djurslag..

Malines här igen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 dec-12 kl 13:00 »
Förklara gärna för mig som oinsatt hur det kan bli sämre för kaninerna med större burar.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
Sv: Förslag till nya burmått
« Svar #8 skrivet: 11 dec-12 kl 21:16 »
Och varför är lilla Sophie skeptisk mot bolådor?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #9 skrivet: 11 dec-12 kl 22:08 »
för att den kanten som brukar finnas nedtill bolådan gör att ungar som ramlar ut ur boet inte kan komma in igen och fryser ihjäl. boar kaninerna utan låda så kan de krypa tillbaka igen. sen måste man störa mer än nödvändigt när man har bolåda och ska kontrollera kullen - hur många ungar det blivit, om alla lever, etc. har man ingen bolåda behöver man inte böka runt lika mycket i boet utan lyfter undan lite hö och päls kollar snabbt och lägger tillbaka det igen.

jag har inte sagt mot större burar utan enbart mot att takhöjden ska höjas.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #10 skrivet: 11 dec-12 kl 23:23 »
Mina kaniner har i huvudsak använt bolådorna till toaletter, och lagt ungarna där hon tyckt det bästa stället är. De har inte förstått bestämmelserna.

I november bestämde jordbruksverket om kaniner som försöksdjur. I dessa finns också bestämmelser om hur stora burarna ska vara. Där gäller av någon outgrundlig anledning helt andra burmått. Jag vågar inte spekulera i hur, eller om, jordbruksverket tänker. Kaniner är kaniner, åtminstone utanför jordbruksverket. Jag blir så trött. Bestämmelserna finns i L 150.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 11 dec-12 kl 23:42 »
Med den takhöjden kan man glömma tre fack i höjd,jädra påhitt. Bolåda och sitthylla kan vara samma,upplever att lådan är rätt bra..
Fjäderfän och kaniner

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 dec-12 kl 01:00 »
Med den takhöjden kan man glömma tre fack i höjd,jädra påhitt. Bolåda och sitthylla kan vara samma,upplever att lådan är rätt bra..

Jo, ett jädra påhitt att nyttodjurs regelverk förbättras över tid.. Hundjävlar klarar sig gott med att vara kedjade vid knuten. Där klarar den sitt jobb som vakthund nog så bra.

tessg

• -
« Svar #13 skrivet: 12 dec-12 kl 07:21 »
Mina burar är ca en kvadratmeter och 70 cm höga. Ytan tycker jag känns på tok för liten så till sommaren skall jag bygga nya lösningar. Däremot kan jag ju säga att de hade klarat sig fint med 10 cm lägre i takhöjd, 60 cm tycker jag skulle vara fullt tillräckligt. Det är såklart jättebra att förbättra djurens vilkor, jag är den första att önska större ytor åt kaninerna. Däremot förstår jag vad grimbart menar med påhitt, man behöver ju inte ta i bara för att.
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

Malines här igen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 12 dec-12 kl 10:30 »
Mina (nu slaktade) kaniner hade ca 2 m i takhöjd. De hade pallar och bord att hoppa upp på, och det gjorde de, ofta.

Jag är övertygad om att kaniner mår bäst om de hålls som frigående. Av praktiska skäl måste givetvis honor och hanar hållas åtskilda, och när det är dax för parning och kullar måste man givetvis tillfälligt hålla dem i egen bur/fack, men de är ju inte dräktiga precis hela tiden, förhoppningsvis.

EmelieSchon

• Emelie Schön
    • Uppland
    • Jawa´s Hoppkaniner
« Svar #15 skrivet: 13 dec-12 kl 16:20 »
Som jag har förstått det så ska dessa mått gälla både sällskapskaniner och produktionskaniner. Ytan klagar inte jag heller på, mina är redan på över kvadraten, men höjden. Att höja från 60cm till 80cm känns lite överdrivet?
Sätter jag en av mina dvärgvädurskorsningar bredvid en new zealand red så tycker inte jag att det är nån enorm storleksskillnad rent kroppsmässigt, men ändå ska de ha helt olika mått bara för att new zealändaren är tyngre än väduren. Jag tycker nog att det blir lite tokigt faktiskt.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #16 skrivet: 13 dec-12 kl 19:49 »
Jordbruksverket föreskriver i L 150 (Gäller försöksdjur) att från den 1 jan 2017 skall kaniner hållas i par eller grupp.
Minsta yta för 1 - 2 kaniner om 4 kg skall vara 0,42 m2, och minsta höjd ska vara 45 cm.

Samma jordbruksverk föreslår att kaniner om 4 kg som inte är försöksdjur ska ytan vara 0,8 m2 och minsta höjd 80 cm. När detta börjar gälla är ännu inte fastslaget.

Jag förstår icke det logiska i jordbruksverkets tänkande. För mig (och förmodligen kaninen) är en kanin en kanin.

Om den trivs sämre, så kan jag förstå att det kanske blir bättre med ökad plats. Förmodligen anser då jordbruksverket att försökskaniner trivs bättre än alla andra kaniner.  Ja, jisses.

sisel

• Småland
« Svar #17 skrivet: 13 dec-12 kl 20:00 »
Mina (nu slaktade) kaniner hade ca 2 m i takhöjd. De hade pallar och bord att hoppa upp på, och det gjorde de, ofta.

Jag är övertygad om att kaniner mår bäst om de hålls som frigående. Av praktiska skäl måste givetvis honor och hanar hållas åtskilda, och när det är dax för parning och kullar måste man givetvis tillfälligt hålla dem i egen bur/fack, men de är ju inte dräktiga precis hela tiden, förhoppningsvis.

Jag håller fullständigt med! Det kanske inte är praktiskt med nya, större burmått men kaniner mår oändligt mycket bättre om de har riktigt stora ytor. Om man har sett en kanin tokrusa omkring och göra glädjehopp, tror jag det är svårt att vidhålla att de inte behöver mer än någon knapp kvadratmeter...

vindensbonig

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 13 dec-12 kl 20:06 »
När ska dom nya träda i kraft ? så man sliper att bygga en gång till efter att ha byggt

Broberg

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 13 dec-12 kl 20:24 »
När ska dom nya träda i kraft ? så man sliper att bygga en gång till efter att ha byggt

Satsa på lösdrift.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser