Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  storskalig maskodling  (läst 5730 gånger)

tench

• -
    • Solrot
SV: storskalig maskodling
« Svar #20 skrivet: 14 dec-12 kl 12:56 »
Skulle gissa på att det är både och. Testerna är gjorda på komposten, inte på maskarna.
Kadmium är naturligt i jordarna, men ackumuleras tyvärr från andra källor där handelsgödsel (som innehåller kadmium) lär tillföra ett stort nettotillskott. Detta har blivit uppmärksammat i media flera gånger. Nu tror jag även att man sänkt gränsvärdena vilket möjliggör ännu större ackumulering.
Kadmium är giftigt för alla livsformer.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

julius97

• -
« Svar #21 skrivet: 27 dec-12 kl 18:59 »
Nu har jag skaffat mig lite mer kött på benen när det gäller olika Material att förvandla till ren dynga. Har lagt det i olika burkar med ca 200 mask i var och en. hund  och människohår tog ganska lång tid att bryta ner i jämförelse med löv och gräs . Pommes tog längst tid. Hår kanske inte är så bra i en kompost då det kan finnas mycket konstigheter i det men blöta löv var det inga problem med. Nån vecka och man såg resultat direkt. Tyvärr bor man på ställen då eklöv är ganska så sällsynta men gräs har vi gått om. Så det får jag tag i lätt. Ska iallafall göda mina egna rabatter och krukväxterna ska få en ordentlig vattning av vattnet som blir. Kanske skulle kunna sälja enbart det istället. Om det kommer från gräs och löv som inte har besprutats med konstgödsel innan. Av två liter gräs blev det en halv liter vatten. spädde det tio gånger och krukväxterna har aldrig varit vackrare

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 27 dec-12 kl 19:15 »
eklöv? bryts inte det ner väldigt långsamt jämfört med andra löv?? försöker nämligen att hitta andra löv till komposten här hemma men det är lönlöst..  :-\
Har MASSOR om du vill ha, gratis såklart men krattning får du sköta själv  ;D

lädertommy

• Dalarna
    • Tommy Eriksson
« Svar #23 skrivet: 22 jan-13 kl 18:10 »
Borde inte vi som komposterar betala en liten koldioxid skatt. :)
Ensamstående drömmare som inte orkar fullfölja alla konstiga påhitt.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #24 skrivet: 22 jan-13 kl 19:02 »
Borde inte vi som komposterar betala en liten koldioxid skatt. :)

Säg inte det till jordbruksverket!

(Med anledning av "köttskatt")

tench

• -
    • Solrot
« Svar #25 skrivet: 22 jan-13 kl 22:54 »
Komposten är åtminstonde koldioxidneutral.
Men helst av allt vill man ju binda kolet i backen :)
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 3 användare (1 dolda)
arlinet, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser