Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  storskalig maskodling  (läst 5737 gånger)

julius97

• -
storskalig maskodling
« skrivet: 10 dec-12 kl 18:49 »
Har stora planer på att starta en storskalig maskodling för att kunna sälja prima gödsel framöver. Har ca 6000 maskar nu i olika storlekar och de lever mestadels av gammal mat som blir över. Men min tanke är att det ska bli betydligt större odling redan till våren.
Någon som  tros sig veta vilket pris jag bör ta för att ligga under konstgödsel per hektar

hatte

• Uppland
SV: storskalig maskodling
« Svar #1 skrivet: 10 dec-12 kl 19:46 »
Förklara gärna lite mer hur du har tänkt dig.
Hatte

julius97

• -
« Svar #2 skrivet: 10 dec-12 kl 22:24 »
Vet inte riktigt hur jag tänkt mig men stora kärl eller liknande. Ska leta upp lite filmer på tuben och klistra in framöver

Vermicomposting - The Morgan Family - Pt 1

How & what we feed the Worms...

HARVESTING WORMS

The advanced vermicomposting facility VERMIC 3.2 - worm composting

Worm Power - Worm Castings Fertilizer

Här hjar ni lite alternativ. Ja nu lär jag väl få konkurenter framöver men vad gör väl det. Allt är bättre än konstgödningen vi har idag
« Senast ändrad: 10 dec-12 kl 23:19 av julius97 »

hatte

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 12 dec-12 kl 11:28 »
Kunde man på något vis, kanske genom maskar, få vanlig skit att bli bra jord/gödning så har du nog ditt på det torra. Där fattas det en stor bit i kretsloppet. Ide´n låter väldigt intressant. Kan maskar ta hand om medicinrester kemikalier et.c.? Eller kommer maskarna att räknas som miljöfarligt avfall? Det låter lite som att gå över ån efter vatten med koskiten i filmen.
Hatte

tinna.m

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 12 dec-12 kl 11:40 »
Snacka med Monica, Moderator för Örter här på forumet, och f d maskodlare i storformat. Hon kan mycket!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

tench

• -
    • Solrot
« Svar #5 skrivet: 13 dec-12 kl 16:51 »
Förstår inte din paralell till konstgödsel riktigt och jag tror inte du kan övertyga de som använder konstgödsel att byta ut till maskkompost. Det kräver annan utrustning för spridning, annorlunda tänk ifall man räknar växtnäringsbalans och omsättningen av näringen fungerar på ett helt annat sätt med maskkompost. Där skulle nog torkad pelleterad urin vara en bättre konkurrent ifall man vill erbjuda alternativ till konstgödseln.

Ska du sälja till företag eller privatpersoner? Är det bara prisnivån du i första  hand är intresserad av kan du ju kolla konsumentpriserna i butikerna (för privatpersoner), annars skulle jag höra med Yara eller liknande bolag. Priserna varierar nog beroende på vilka volymer det handlar om.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Vasa81

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 13 dec-12 kl 17:06 »
Lär ju finnas mera pengar direkt mot små konsument.

För folk att köpa och blanda med köpejord.

Sedan finns ju mask och kompostvätska att sälja ochså. :-)

julius97

• -
« Svar #7 skrivet: 13 dec-12 kl 18:49 »
Lär ju finnas mera pengar direkt mot små konsument.

För folk att köpa och blanda med köpejord.

Sedan finns ju mask och kompostvätska att sälja ochså. :-)

Tanken är att försöka göra pellets av dyngan och masken på nått vis. spara några nävar mask till nästa års förvandling till prima gösel. Har sett priser för konstgödsel runt 3 kr kg. skulle man klara av att få fram två ton per år och sälja till hobbyodlare så kanske man kunde lägga sig på runt 50 öringen per kilo och på så sätt få en 100.000 svart på fickan:)
« Senast ändrad: 13 dec-12 kl 19:34 av julius97 »

Malines här igen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 dec-12 kl 19:32 »
Jag antar att du aldrig blir sjuk, aldrig nyttjar vägar eller kollektivtrafik, aldrig blir utsatt för brott av något slag, aldrig gått i skola och inte har några planer på att skaffa barn, samt aldrig lyssnar på radio?  :)

Malines här igen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 dec-12 kl 19:36 »
På vilket sätt är koskiten bättre gödsel efter att masken har ätit av den?

joel123

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 dec-12 kl 19:49 »
Jag antar att du aldrig blir sjuk, aldrig nyttjar vägar eller kollektivtrafik, aldrig blir utsatt för brott av något slag, aldrig gått i skola och inte har några planer på att skaffa barn, samt aldrig lyssnar på radio?  :)

många kriterier man måste uppfylla för att få ha maskar?:O

men angående inlägget ovan det, 50öre per kilo * 2 ton = 1000kr inte 100 000!

sen undrar jag också som malines hur koskiten blir bättre pga maskar äter av den?

julius97

• -
« Svar #11 skrivet: 13 dec-12 kl 19:55 »
nu var ju inte tanken att jag skulle göra det av koskit utan av restprudukter från storhållskök, frisörer, hö, halm och andra nerbrutbara prudukter. låta masken äta sig feta och mala ner allt sammans och sen göra pellets på det

förlåt för alla nollor förmycket  100.000 hade fan varit lönt att skatta för
« Senast ändrad: 13 dec-12 kl 20:03 av julius97 »

Malines här igen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 13 dec-12 kl 20:05 »
Är det ekologiskt även om maskmaten inte är det?

julius97

• -
« Svar #13 skrivet: 13 dec-12 kl 20:10 »
det var ju en jävla bra fråga ??? ::) >:D

Malines här igen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 dec-12 kl 20:24 »
Det är den typen av frågor dina framtida kunder vill ha svar på. Själv skulle jag inte vilja använda jordförbättring som är full av kemikalier om jag kunde slippa.

julius97

• -
« Svar #15 skrivet: 13 dec-12 kl 20:28 »
tror ändå det är bättre än konstgödsel oavsett.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #16 skrivet: 13 dec-12 kl 20:29 »
Maskarna är helt briljanta på att sönderfördela avfallet. Näringen blir ganska lättillgänglig. Jag har gjort lite testar vid plantuppdragning av chiliplantor. Det blir stor skillnad. Jag skulle gissa på att komposterna även blir utmärkta förökningsstationer för allehanda nedbrytare. Detta är fundamentalt för näringsförsörjningen i ekologisk odling. Tillförsel av maskkompost kan potentiellt förbättra markens förmåga att leverera näring.

Jag är också nyfiken på klassificeringen. Jag rekommenderar att du hör av dig till KRAV och frågar. De kan svara på det.

Ett problem med maskkompost kan bli höga kadmiumhalter. Men dessa har då kommit från matavfallet.
Citera
Tungmetallhalterna i kompost är ofta något högre än de halter man kan finna i stallgödsel. Halterna bör på sikt nedbringas till stallgödselnivå om komposten utan förbehåll skall användas för odling. Innehållet av tungmetaller var så pass högt i Ystad-komposterna, att de inte kan spridas med normal stallgödselgiva (motsvarande 25 ton per hektar) varje år om man vill följa KRAV:s regler för ekologisk odling. Det är framförallt halterna av kadmium och bly som måste uppmärksammas. När det gäller kadmium kan man bara konstatera att mängden i komposten återspeglar innehållet i de matrester som tillförs.
Källa: Att kompostera med mask. Gröna Fakta. Utemiljö
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Må gott \o/

Malines här igen

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 13 dec-12 kl 20:36 »
Tror gör man i kyrkan. I vilket avseende är maskpellets bättre än konstgödsel? (Jag går hårt åt dig nu, jag vet, men känner man inte sin produkt är det dumt att sälja den, så jag försöker göra dig en tjänst här, även om det går att tolka som att jag är elak mot nykomlingar om man vill och anstränger sig.)

Det bästa alternativet på marknaden till konstgödsel (dvs mycket näring, ingen strukturförändring av jorden och mycket lätthanterligt) är pelleterad hönsskit. Funkar super om det är gödning man är ute efter, och är inte särskilt kostsamt.

På vilket sätt kan du skapa en bättre produkt med maskar? Ska du betala för avfallet du hämtar? Hur funkar det med tillstånd kring den här typen av verksamhet? Vad blir kostnaden för transporten av avfallet till maskarna? I vad ska du transportera avfallet?

tench

• -
    • Solrot
« Svar #18 skrivet: 13 dec-12 kl 20:45 »
Jag tror inte heller på maskkompost som pellets. Utan snarare färsk och välnedbruten i påse. Det sparar dig dessutom tid och pengar.

JTI har gjort försök med pelleterad humanurin (i någon torkad form) och det har visat sig kunna fungera hyggligt som en ersättning till konstgödsel.
Må gott \o/

hatte

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 14 dec-12 kl 10:39 »
Från Tench
Citera

Tungmetallhalterna i kompost är ofta något högre än de halter man kan finna i stallgödsel. Halterna bör på sikt nedbringas till stallgödselnivå om komposten utan förbehåll skall användas för odling. Innehållet av tungmetaller var så pass högt i Ystad-komposterna, att de inte kan spridas med normal stallgödselgiva (motsvarande 25 ton per hektar) varje år om man vill följa KRAV:s regler för ekologisk odling. Det är framförallt halterna av kadmium och bly som måste uppmärksammas. När det gäller kadmium kan man bara konstatera att mängden i komposten återspeglar innehållet i de matrester som tillförs.

Källa: Att kompostera med mask. Gröna Fakta. Utemiljö

Går tung metallerna igenom maskarna eller lagras de i maskarna? Kom att tänka på när Åsa-Nisse skulle ut och fiska och kopplade ström till en grep som han stack ner i jorden och alla maskarna kröp upp till ytan. Sen var det bara att plocka. Om nu tungmetaller lagras i maskarna så skulle detta kanske kunna vara ett sätt att rena skit. Frågan blir då vad man gör med maskarna? Riskavfall?
Hatte

Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 1 användare
katry

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser