Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få traktorn mera lättstartad?  (läst 21904 gånger)

tinna.m

• Skåne
SV: Få traktorn mera lättstartad?
« Svar #20 skrivet: 09 dec-12 kl 22:56 »
Mäta strömmen är ju det bästa, jag vet faktiskt inte om man kan känna värmen utifrån men jag tycker nästan det i alla fall
Annars kanske det märks på att traktorn blir mer lättstartad..?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Broberg

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 09 dec-12 kl 23:01 »
Annars kanske det märks på att traktorn blir mer lättstartad..?

Vill ju slippa slösa batteri på att prova det ju  ;). Jobbigt att behöva koppla laddare sen och grejer, hehe. Har som sagt aldrig provstartat den i köld utan motorvärmaren. Hade varit bra att veta om glödningen funkar först.

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #22 skrivet: 09 dec-12 kl 23:14 »
Jag tror inte man känner nåt utanpå utan man får helt enkelt testa om den funkar. Och kommer man inte på nåt annat sätt så är det ju genom att pröva att starta.  Den modellen med diesel är effektiv som hjälp medan den utan är lite mer tveksam. Det är inte alls detsamma som att ha glödstift i cylindrarna och båda varianterna kräver att batteriet är bra och ger bra snurr på motorn.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #23 skrivet: 09 dec-12 kl 23:27 »
Startgas är inget vidare för en motor, så om man tänkt sig att ha kvar traktorn så föreslår jag att man är restriktiv med gasen.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Existens!

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 09 dec-12 kl 23:28 »
Man får vara ganska försiktig med gas till en diesel men visst funkar det. På en del amerikanska traktorer satt det en speciell ampull med gas som köldstart. Men jag misstänker att den var lite utspädd.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #25 skrivet: 09 dec-12 kl 23:32 »
Vill ju slippa slösa batteri på att prova det ju  ;). Jobbigt att behöva koppla laddare sen och grejer, hehe. Har som sagt aldrig provstartat den i köld utan motorvärmaren. Hade varit bra att veta om glödningen funkar först.

Prova glödningen medan motorn är igång och generatorn laddar, så behöver du inte oroa dig för att den ska dra ur batteriet.

Broberg

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 09 dec-12 kl 23:50 »
Prova glödningen medan motorn är igång och generatorn laddar, så behöver du inte oroa dig för att den ska dra ur batteriet.

Räcker det inte att sätta den i glödläge och mäta på kabeln dit då? Gjorde det nyss. Ingen ström..

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #27 skrivet: 09 dec-12 kl 23:56 »
Att ha motorvärmaren i i 2 timmar på en gammsl traktor innan den vill starta är helt normalt.
Vill man starta snabbare eller vid oförutsedda tillfällen är nog startgas och ett kraftfullt batteri på minst 120Ah  ett måste.
Om din traktor saknar glödstift eller ej är inte så viktigt vid kyla. full gas, en dusch på 5 sekunder av eter och någorlunda snurr på startmotorn brukar få de flesta dieslar till liv vid kyla utan att skada motorn alls.

Jag som bor i kalla trakter och måste starta traktorn i minus tex 30 grader, byter varje höst till 0W-40 syntetolja vilket ger otrolig skillnad i snurr vid kyla och kallstart.

Byt olja och var inte rädd för startgasen i rimliga mängder

Raggarbonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Existens!

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 10 dec-12 kl 00:09 »
Problemen kommer smygande när man blir tvungen att använda mer och mer gas och så blir det för mycket och kolvringarna slås sönder.  Jag har startat min Ford med gas i alla år, men har också fått renovera motorn ett otal gånger.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #29 skrivet: 10 dec-12 kl 00:20 »
Problemen kommer smygande när man blir tvungen att använda mer och mer gas och så blir det för mycket och kolvringarna slås sönder.  Jag har startat min Ford med gas i alla år, men har också fått renovera motorn ett otal gånger.
Och jag har startat mina traktorer på startgas i 35 år och aldrig behövt renovera hittils. Se till att ha bra olja, vettigt med startgas och bytt oljefilter så funkar det alldelses säkert :)
Raggarbonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Huggorm

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 10 dec-12 kl 00:29 »
Menar du att du har bytat ringar på den ett flertal gånger alltså?

Existens!

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 10 dec-12 kl 00:50 »
Ja oftast har det varit ringarna, sen nån hel renovering mellan. Just nu står den still och behöver nya ringar igen. Sen hur mycket som beror på för mycket gas vet man ju inte men ibland har jag varit otålig och fått i för mycket. Då hörs det ju som hammarslag inne i motorn när den startar och det kan ju knappast vara optimalt.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #32 skrivet: 10 dec-12 kl 08:40 »
Ska man använda motorvärmare är det bra om man har traktorn stående på ett vindskyddat ställe (eller kan lägga en presenning över framänden. Jag har varit med om att en gammal svårstartad traktormotor kyldes så mycket av hård blåst att den inte gick att få igång ens efter en hel dags värmning med motorvärmare där den stod mitt på gårdsplan. Motorblocket blev inte ens ljummet. Men den gången fungerade startmetoden att blåsa med varmluftpistol in i insugningsröret.

Halte

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 10 dec-12 kl 08:44 »
Jisses vad inlägg det blev här.. :)

Visst startgas har jag ju funderat på, det har jag ju använt på de andra traktorerna ibland. Men den här har jag inte hittat något bra ställe att spruta in startgasen på.
Sedan är det ju så att man inte alltid har startgas liggandes hemma så det är ju skönt om man kan få igång den utan.

Men förstår jag rätt alltså att glödningen så som den är placerad i min inte gör någon större skillnad? Man kan alltså inte räkna med att få igång den ens med en fungerande glödning om man nu inte har haft motorvärmaren igång innan och/eller använder startgas?

Existens!

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 10 dec-12 kl 10:17 »
Åjo..det ska du få.  Om den funkar och du har bra batteri så ska det kunna funka ner till 10 minus iaf.  När jag köpte min var den bara 4 år gammal och startade fint. Men det är ju minst 10 000 timmar sen. .  Man får också se så startmotorn är som den ska och ger bra snurr.  Den kan bli sliten med åren och då går allt saktare runt och det blir betydligt svårara att få igång den.

Halte

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 10 dec-12 kl 10:26 »
Åjo..det ska du få.  Om den funkar och du har bra batteri så ska det kunna funka ner till 10 minus iaf.  När jag köpte min var den bara 4 år gammal och startade fint. Men det är ju minst 10 000 timmar sen. .  Man får också se så startmotorn är som den ska och ger bra snurr.  Den kan bli sliten med åren och då går allt saktare runt och det blir betydligt svårara att få igång den.
Ok. Ja då är nog allt i sin ordning snart då, i alla fall så mycket i ordning som det kan bli. Nytt batteri har jag ju petat dit, motorvärmare finns och med din hjälp hittade jag ju att det fanns en glödning på den.. Ska se om jag kan hitta hur man får igång det hela i dag. Sedan är det nog inte så mkt mer man kan göra åt det.

Temeriaire

• Småland
« Svar #36 skrivet: 10 dec-12 kl 13:19 »
Men, vad är egentligen problemet med att ha traktorn på motorvärmare en  stund?  Om du vill starta den direkt du kommer hem från jobbet för att bära bal eller röja snö så kan man ju plugga i värmaren på morgonen, eller bättre: skaffa tidur så den startar en timme innan du kommer hem.

Halte

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 10 dec-12 kl 13:21 »
Men, vad är egentligen problemet med att ha traktorn på motorvärmare en  stund?  Om du vill starta den direkt du kommer hem från jobbet för att bära bal eller röja snö så kan man ju plugga i värmaren på morgonen, eller bättre: skaffa tidur så den startar en timme innan du kommer hem.
Nej det är inget problem generellt.. Det vara bara att här om dagen så fick jag inte igång fyrhjulingen och behövde få ned ved till huset.. Då är det lite irriterande att behöva vänta i 2 timmar för att kunna komma igång. Skulle vara kul att ha en liten liten chans att få igång traktorn utan att ha framförhållning, ibland kan det ju behövas..

Temeriaire

• Småland
« Svar #38 skrivet: 10 dec-12 kl 13:25 »
Nej det är inget problem generellt.. Det vara bara att här om dagen så fick jag inte igång fyrhjulingen och behövde få ned ved till huset.. Då är det lite irriterande att behöva vänta i 2 timmar för att kunna komma igång. Skulle vara kul att ha en liten liten chans att få igång traktorn utan att ha framförhållning, ibland kan det ju behövas..
Jag som levde mina första 33 (typ) år i norrland har liksom i huvet att allt ska ha motorvärmare för att startas, det blir liksom bara en del av verkligheten november-mars...
Genvägar är det tyvärr ont om.

Halte

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 10 dec-12 kl 13:30 »
Jag som levde mina första 33 (typ) år i norrland har liksom i huvet att allt ska ha motorvärmare för att startas, det blir liksom bara en del av verkligheten november-mars...
Genvägar är det tyvärr ont om.
Visst, absolut.. Jag använder ju motorvärmaren när jag ska ha igång traktorn "planerat", vilket kanske blir någon gång i veckan..
Jag ville bara kolla av om det fanns andra möjligheter för de tillfällen då man liksom inte har 2-3 timmars framförhållning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

706 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser