Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få traktorn mera lättstartad?  (läst 21906 gånger)

Halte

• Gäst
Få traktorn mera lättstartad?
« skrivet: 09 dec-12 kl 14:43 »
Morsning.
Finns det ngt man kan eftermontera på en traktor för att få den mera lättstartad i kyla?
Min är en Ford från 76 utan glödning eller förvärmning.. Finns en eftermonterad motorvärmare som sitter på kylarslangen men den måste ju sitta i så förbannat länge för att man sedn verkligen ska kunna nöta igång motorn..

Finns det ngt meran kan köpa in och montera?

bo_i_dala

SV: Få traktorn mera lättstartad?
« Svar #1 skrivet: 09 dec-12 kl 15:28 »
Hej!
En dieseldriven Webastovärmare.
Relativt dyra dock!
MVH/ Bosse

kackelmann

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 09 dec-12 kl 15:38 »
Gamla dieslar med dåligt komp blir rätt trötta att starta om man har lite halvdåligt batteri. Prova att hjälpa batteriet i traktorn med startkablar från ett annat batteri som du vet är fulladdat och bra. Går det då bättre kanske du kan hitta ett bättre batteri. Batterier blir ju sämre av kyla med, du kanske kan plocka in batteriet när du inte använder traktorn. Finns polskor med snabbkoppling att köpa.
Det brukade jag göra med min gamla långmilare VW diesel, startade betydligt bättre när batteriet var rumstempererat.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Halte

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 dec-12 kl 17:17 »
Batteriet är helt nytt. Alltså, jag får igång den utan problem med motorvärmaren.. Men det kräver ju ca 2 timmars framförhållning, vilket man inte alltid har. Vad jag behöver ör ju någon typ av glödning/dieselvärmare.

Nu såg jag iof nyss att OiE hade glödstift sim reservdel till min traktormodell, det betyder ju inte att det finns det på just min men chansen ökar ju.
Går det att se om det finns glödstift på min traktor på något sätt?

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 dec-12 kl 17:30 »
Batteriet är helt nytt. Alltså, jag får igång den utan problem med motorvärmaren.. Men det kräver ju ca 2 timmars framförhållning, vilket man inte alltid har. Vad jag behöver ör ju någon typ av glödning/dieselvärmare.

Nu såg jag iof nyss att OiE hade glödstift sim reservdel till min traktormodell, det betyder ju inte att det finns det på just min men chansen ökar ju.
Går det att se om det finns glödstift på min traktor på något sätt?
Tänder sig någon glödningslampa när du ställer nyckeln i tändningsläge? Annars är det ju bara att kolla på motorn om det sitter något där, de påminner lite om tändstift och har en förhållandevis grov kabel

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 09 dec-12 kl 18:29 »
Titta först vid spridarna om det sitter glödstift där (ser ut som ett tunt tändstift) Dom borde även vara förbunda med varandra med en plåtbrygga eller kablar av något slag.
Om fallet är sådant så är det bara att följa kablarna och se om det sitter ett relä/ tillslag som kanske är sönder.
Det provar du genom att ta en tråd från batteriet och koppla den på styrströmmen. Det skall klicka rejält i reläet om det fungerar annars e det givetvis tyst.
Följ kablarna tillbaka och se vad dom är anslutna till i instrumentet.
Det kan vara på startnyckeln eller separat knapp.

Annars så är det bästa alternativet att ansluta en tunn slang så nära insuget som möjligt och använda startgas till att hjälpstarta med.

Jag har ett par andra smarta lösningar för att ha en fullvarm traktor vid alla starter.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Existens!

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 dec-12 kl 19:53 »
Det brukar sitta ett glödstift i insugningsröret på Fordar..

Halte

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 dec-12 kl 20:09 »
Hmm.. Insugningsröret? Jag är dålig på tekniska ord..
Är det röret som går till luftintaget? Den som på fordar sticker upp som en "svamp" på huven?

På IH:n sitter det en glödspiral i luftintaget.. Men jag har aldrig riktigt förstått vad som gör att den skulle starta bättre för att man värmer upp insugsluften?
I så fall borde det ju funka att värma upp luftinsuget med en värmepistol eller liknande?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #8 skrivet: 09 dec-12 kl 20:26 »
Hmm.. Insugningsröret? Jag är dålig på tekniska ord..
Är det röret som går till luftintaget? Den som på fordar sticker upp som en "svamp" på huven?

På IH:n sitter det en glödspiral i luftintaget.. Men jag har aldrig riktigt förstått vad som gör att den skulle starta bättre för att man värmer upp insugsluften?
I så fall borde det ju funka att värma upp luftinsuget med en värmepistol eller liknande?

Det borde göra en stor skillnad om du värmer med en värmepistol.    Bara att prova om du märker nånn skillnad  ;)
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #9 skrivet: 09 dec-12 kl 20:40 »
Det finns två varianter. Dels en spiral som bara värmer luften och dels en som även har en slang med diesel som kommer in på samma ställe så när man glöder så tänds dieseln till en liten brasa.  Den här anordningen brukar sitta i svängen där röret går upp mot luftrenaren. Är det bara en kabel på så är det bara el. Är det en slang också så är det även diesel.  Alla traktorer har nån form av köldstart..det gäller bara att hitta den :) .

Halte

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 dec-12 kl 20:47 »
Hittade en instruktionsbok på Maskinisten.. Som Ex sa så ska det i så fall sitta ett glödstift på insugsröret. Men köldstart är ett extratillbehör så det är inte säkert det finns på min. Finns det ska det vara 5 lägen på startnyckeln, annars 4.. Kommer inte ihåg hur många det är på min men 4 känns mer bekant.

Så då gäller det nog att försöka hitta det där insugsröret någonstans och testa att värma med pistolen

Existens!

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 dec-12 kl 20:56 »
Det låter konstigt att en svensksåld traktor skulle vara helt utan köldstart. Finns ju möjligheten att det sitter en knapp på insprutningspumpen, men det brukat bara vara på radpumparna, och det tror jag inte du har på din.
man förlitade sig sällan på att det skulle finnas möjlighet att komma intill ett eluttag till motorvärmare.

Halte

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 09 dec-12 kl 21:00 »
Ja, sant. Får kolla i morgon.. Ska se om jag kan hitta det där insugsröret på bild någonstans, då borde jag kunna hitta det på traktorn

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 09 dec-12 kl 21:33 »
Ahh..ja den där kan jag orientera mig efter. Tackar!
Tex gamla Ferguson har en variant där det sitter en glödspiral med ett dieselmunstycke i insugsröret, man förvärmer glödspralen, och det blir en låga i insuget som ger värme i förbränningsrummet, underlättar eftersom dieseln antänds av kompressionsvärme.

Varmluftpistol i luftintaget praktiserade jag på min gamla slitna 5,7l chevadiesel, funkade fint.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Halte

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 dec-12 kl 22:21 »
Var ute och kollade nyss och där sitter något tändstiftsliknande i kröken, två stift och två kablar som löper till den.
Dock var inte mitt tändningslås som beskrevs i manualen, så jag vet inte riktigt hur man aktiverar den. Får se om jag kan följa kablarna och testa mig fram.

En gissning är att det är genom att hålla nyckeln lite åt "fel" håll, det finns ett halvläge åt det hållet och när jag vred nyckeln dit så hörde man på fläkten och såg på lampor att det liksom svajade till i strömförsörjningen..

Huggorm

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 09 dec-12 kl 22:40 »
Var ute och kollade nyss och där sitter något tändstiftsliknande i kröken, två stift och två kablar som löper till den.
Dock var inte mitt tändningslås som beskrevs i manualen, så jag vet inte riktigt hur man aktiverar den. Får se om jag kan följa kablarna och testa mig fram.

En gissning är att det är genom att hålla nyckeln lite åt "fel" håll, det finns ett halvläge åt det hållet och när jag vred nyckeln dit så hörde man på fläkten och såg på lampor att det liksom svajade till i strömförsörjningen..
Håll några sekunder i det läget och känn sedan efter om det blivit någon värme

Broberg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 09 dec-12 kl 22:48 »
Håll några sekunder i det läget och känn sedan efter om det blivit någon värme

Ska man kunna känna om det blivit lite varmt? Var ute och kollade på 320:n som verkar ha det systemet med bränslerör dit och en sladd till glödstift, precis under. Har aldrig provstartat den i köld utan motorvärmaren.

Kanske ska mäta om det går ström till stiftet, med nyckeln i glödläge?

Huggorm

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 09 dec-12 kl 22:51 »
Ska man kunna känna om det blivit lite varmt? Var ute och kollade på 320:n som verkar ha det systemet med bränslerör dit och en sladd till glödstift, precis under. Har aldrig provstartat den i köld utan motorvärmaren.

Kanske ska mäta om det går ström till stiftet, med nyckeln i glödläge?
Mäta strömmen är ju det bästa, jag vet faktiskt inte om man kan känna värmen utifrån men jag tycker nästan det i alla fall

Dela detta:

* Inloggade just nu

685 gäster, 2 användare
johber, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser