Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad äter du som bor utan el?  (läst 16553 gånger)

RoHe

• Södermanland
Vad äter du som bor utan el?
« skrivet: 09 dec-12 kl 13:48 »
Hallå i stugan (förhoppningsvis) :)!!

Tänkte ni kunde lista lite saker som man som torpare kan äta, man kan ju förvisso äta vad som, MEN om man som jag, i framtiden tänkt bo utan el, så vore det guld med lite tips,
då jag inte tänkt handla någonting alls så skulle jag vilja veta vad man kan göra, visst handlar jag på mig det viktigaste i stoora kvantiteter först, men sen ska det räcka.

rotfrukter,örter,kryddor, frukt,bär och sånt man får utav gården/tomten, det förvaras bäst på vilket sätt då?
jordkällare?
konservera?
torka?

bär kanske man gör sylt/gele på? hållbart hur länge? annat man kan göra?
äpplen kanske man skivar och torkar, blandar i havregryn och lite annat så har man musli?
utan el och kylskåp, alltså inga mejerivaror? vad äter man musli med?
ska man köpa på sig en pall "mjölkpulver" man blandar med vatten? nyttigt?

ni förstår vart jag vill komma, ös på med alla tips och ideer ni bara kan, ska jag som oerfaren torpare flytta ut en dag så kan det vara bra att vara lite smått förberedd iaf :)

bäst hållbarhetstid, hur löser man det? det bör räcka under vintern,

Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

hajens

• Skåne
SV: Vad äter du som bor utan el?
« Svar #1 skrivet: 09 dec-12 kl 13:58 »
den typen av livstil du beskriver kräver nog år av erfarenheter och en välfungerade struktur som tar långt tid  att bygga upp och utveckla för att ta sig till.

Handla måste du alltid i viss mån, om du inte tänker odla både socker, havre till din musli, salt till konservering mm mm.

Mitt tips är att avveckla en del i din matbutik i taget.
Börja med bröd tex. Att baka själv kräver, mjöl och jäst. (detta lär du inte palla odla utan måste handla). Du kan du stryka bröddelen helt.

Sen kan man ju testa sluta handla proteiner åt sig själv. Alltså börja föda upp djur för att äta. (men dessa kräver foder)
Typ Kaniner kan vara lämpligt. Eller ha gris och höns.

Ja du hajar. Men helt självförsörjande tror jag blir svårt att klara, för konservering och syltning kräver salt och socker. 
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

RoHe

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 09 dec-12 kl 14:38 »
Det bör väl finnas genvägar till det mesta, eller?

Jag kanske får ge med mig alltså,

vi säger att "basvaror" får jag handla, såsom, mjöl,socker,salt, och liknande "torrvaror" det ska stå sig läänge i skafferiet/jordkällare/liknande.

det finns bröd man kan baka på bakpulver,
smör/margarin, går det förvara längre tid utan frys?
genväg- olja, kanske inte så gott på mackan?
pålägg på mackan jag bakat på bakpulver blir ägg från hönsen,
alternativ till frukost, havregrynsgröt med mjölkpulvermjölk, hemgjord äppelmos? hur länge håller sig det i jordkällare?
kvällsmat blir samma som frukost,
tips på "middag/lunch"? grytor på rotsaker? annat man kan förvara längre tid? något alternativ på kött? torkat kött?
kan man konservera kött? kyckling ex?
går ju åt en heel del om man ska behöva slakta ett djur per dag pga el och kyl/frysbrist...

släng tipsen på mig!!1
tack! :)

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 09 dec-12 kl 14:58 »
Om du tittar längst upp på sidan, under V i Alternativ, står det "Handbok". Klicka, läs & lär.
Mjölk konserveras till ost  ;) och nyponsoppa isf mjölk är gott, tex på havregrynsgröt.
Lycka till i el-fri-landet  :)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

hajens

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 09 dec-12 kl 15:33 »
det e rätt svårt att svara på och ge tips, ribban blir där du väljer att lägga den. Man kan ju i princip bo i en papplåda och leva på sopor.

Tror snarare du får tipsa oss andra på möjligheter till att klara sig utan el. Har man inte den egna kreativiteten här, tror jag man får väldigt svårt att fixa en så uppstramad livsstil som det innebär att leva utan el.

Men torka kött, bygga en rök, bygga en jordkällare, det är väl typ det du kan göra. I övrigt är det du som vet vilka maträtter du vill äta och därmed också vilken mat du vill konservera/förvara, detta eftersom du i princip kan förvara vad som helst om du gör det på rätt sätt.

Så ta reda på vad du vill äta fr typ av råvaror, och konservera därefter dessa saker.

Mitt tips blir, testa, du lär dig på vägen. Men att bli självförsörjande är inget man blir över en natt, det kräver en hel del investering både tidsmässigt och ekonomiskt.

« Senast ändrad: 09 dec-12 kl 15:37 av hajens »

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 09 dec-12 kl 15:43 »
Vad jag äter är en annan sak eftersom vi har elektricitet men jag vet ju vad folk åt förr.

Torkat rågbröd med hårdsaltat smör. Kornmjölsgröt med stampade lingon. Rågmjölsgröt. Palt. Potatis och saltströmming. Blodbrödskok (torrt blodbröd uppkokat med fläskbitar). Kokt färsk fisk och potatis. Pansarovor. Saltfläsk och potatis. Fil. Rökt fårkött med potatis. De rätterna har våra förfäder ätit om och om igen till lust och leda. Då tänderna var slut slog man sönder skarpbrödet med yxklacken eller hyvlade spånor av det med en hyvel och blötte i hetvatten innan man åt.
Vintertid stod sig köttet bra ute i en bod och stampalingonen står sig över vintern i en trätunna utan lock så det var bara att ta en yxa ur yxbänken och gå ut i boden och hugga loss. Saltköttet och saltfisken stod i tunnor i boden nästan året runt. Egen ko var nödvändigt i hushållet.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #6 skrivet: 09 dec-12 kl 15:48 »
Du kan börja läsa de här sidorna i handboken

http://handbok.alternativ.nu/Mat/Konserveringsmetoder

Jag hittar inget handboken om matkällare. Det kanske finns nånstans, annars borde någon skriva det...

Satsa på matkällare och kallt skafferi. Odla ärter och bönor som kan torkas eller köp sånt. Gör röror att lägga på ditt hembakade bröd.

Torka bär, frukt, grönsaker, örter och kött.

Håll höns till ägg och kött.

Ha egna mjölkdjur (får eller getter, kanske?) eller köp mjölk från en bonde i närheten. Gör egen ost, yoghurt, smör - längre hållbarhet än färskmjölk. Yoghurt med färska bär, sylt eller äppelmos kan bli frukost. Mjölkpulver är inte så kul, men man kan ha lite i förråd. Håller dock inte i evighet.

Sylt, marmelad och andra inläggningar håller ett år eller mera i matkällaren. Hembakat surdegsbröd med marmelad är inte dumt.

Ät mestadels vegetariskt, rotfrukter, baljväxter och grönsaker är lätta att lagra utan frys. Komplettera med saltat, rökt, torkat eller inkokt kött ibland.

Fiska

Pigga upp maten med kryddsåser och annat som håller sig länge utan kylskåp.

hajens

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 09 dec-12 kl 15:53 »
Vad jag äter är en annan sak eftersom vi har elektricitet men jag vet ju vad folk åt förr.

Torkat rågbröd med hårdsaltat smör. Kornmjölsgröt med stampade lingon. Rågmjölsgröt. Palt. Potatis och saltströmming. Blodbrödskok (torrt blodbröd uppkokat med fläskbitar). Kokt färsk fisk och potatis. Pansarovor. Saltfläsk och potatis. Fil. Rökt fårkött med potatis. De rätterna har våra förfäder ätit om och om igen till lust och leda. Då tänderna var slut slog man sönder skarpbrödet med yxklacken eller hyvlade spånor av det med en hyvel och blötte i hetvatten innan man åt.
Vintertid stod sig köttet bra ute i en bod och stampalingonen står sig över vintern i en trätunna utan lock så det var bara att ta en yxa ur yxbänken och gå ut i boden och hugga loss. Saltköttet och saltfisken stod i tunnor i boden nästan året runt. Egen ko var nödvändigt i hushållet.

...och i det här fallet även egna får, möjlighet till fiske, egna grisar och möjlighet att odla korn och råg eftersom TS tänkte sig inte handla mer än en gång innan utflytt som jag tolkar det.

Det som beskrivs är inte en meny som är framtagen baserad på en persons eller ett hushålls arbete, det kräver en mindre by för att producera.

Det är rätt stor skillnad på att vilja äta som man gjorde förr, och att inte vilja handla mat mer i butik, utan fixa sin föda själv. Vill man det sistnämnda kan man nog glömma allt vad spannmål heter, om man inte vill ha rätt mycket egen mark, maskiner (alt dragdjur), och det är detta jag menar inte görs över en natt. Men att äta gammal torparmat kan man ju göra från imorgon, frågan blir snarare varför!?

hajens

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 09 dec-12 kl 15:55 »
Du kan börja läsa de här sidorna i handboken

http://handbok.alternativ.nu/Mat/Konserveringsmetoder

Jag hittar inget handboken om matkällare. Det kanske finns nånstans, annars borde någon skriva det...

Satsa på matkällare och kallt skafferi. Odla ärter och bönor som kan torkas eller köp sånt. Gör röror att lägga på ditt hembakade bröd.

Torka bär, frukt, grönsaker, örter och kött.

Håll höns till ägg och kött.

Ha egna mjölkdjur (får eller getter, kanske?) eller köp mjölk från en bonde i närheten. Gör egen ost, yoghurt, smör - längre hållbarhet än färskmjölk. Yoghurt med färska bär, sylt eller äppelmos kan bli frukost. Mjölkpulver är inte så kul, men man kan ha lite i förråd. Håller dock inte i evighet.

Sylt, marmelad och andra inläggningar håller ett år eller mera i matkällaren. Hembakat surdegsbröd med marmelad är inte dumt.

Ät mestadels vegetariskt, rotfrukter, baljväxter och grönsaker är lätta att lagra utan frys. Komplettera med saltat, rökt, torkat eller inkokt kött ibland.

Fiska

Pigga upp maten med kryddsåser och annat som håller sig länge utan kylskåp.

...kort sagt, allt som gör att köpa i affär (nästan) kan du även göra själv. Så... det är bara att ta reda på vad du vill äta och därefter hur man tillverkar och förvarar det.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 09 dec-12 kl 17:36 »
Jag blir nyfiken,finns det någon speciell anledning till att du vill leva den här sortens *torparliv* utan el?
För att kunna ge bra tipps så skulle det vara bra att vet lite mer om hur du kommer bo,kommer du bo själv?
Har du tänkt ha djur?
Har du tillgång till pengar?
Jag tänker lite så här : Ska man leva utan el, så måste man ha ved..... att såga, klyva , stapla är väldigt energi krävande så då måste du se till att få i dej rejäl mat.... så slipper du leva ett för kort liv som torparna ofta gjorde  förr.Har du tänkt använda gasol? i så fall kan du ju ha kylskåp.Kommer du kunna jaga och fiska?
I så fall så kan du ju få tag på en hel del proteiner.
Att odla för en person tar sin tid.... lever du i familj?
Kommer du kunna plocka bär och svamp?
Att safta och sylta,syra och göra ättiksinläggningar tar sin tid det oxå..konservera på andra sätt lika så och kräver en del kunskap..men det kan man ju läsa sig till.
Ägg och gröt  och bönor/linser är väldigt bra mat.... men kan bli lite tråkigt i längden ;-)
Men har man inget val så lever man gott på det.
HUr kommer vatten försörjningen se ut?
Det måste finnas en hand pump på brunnen där du ska bo,bära vatten är väldigt väldigt jobbigt ...vet.
Hur kommer du lösa toa bestyren?
Tror det är lag på trekammar brunn oavsett hur man väldjer att bo... och dom behöver ju en del vatten för att *sköljas igenom... det går ju av sig självt i ett hushåll som har vatten el ledningar.
Aja,det va några praktiska saker jag funderade på.
Jag antar du kommer ha en ved spis inne... kommer den ha ugn?
I så fall så underlättar ju det när du ska baka bröd osv... men man kan ju baka bröd även i en stekpanna :-)
Surdegs bröd har ju ganska bra hållbarhet.. men min rekomendation är att baka hårt bröd som du kan förvara torrt... så håller det hur länge som helst.. nästan.
Som du skriver torka äpplen är enkelt och otroligt gott... så jag förustätter att du kommer ha äppel träd?
Ta bort kärnhus,skiva i skivor doppa i saltat vatten... häng upp i taket nära värme källan så går det fortare... dom håller sig över vintern om dom förvaras bra.
Saft och sylt är lätt att koka, håller över vintern om man är noga med renligheten och konserveringen. ( socker och natriumbensoat).
Torkad svamp håller hur länge som helst.. och går lätt att torka oxå nära värme källa... dock ganska plats krävande.
Har du jordkällare så förvaras ju alla konserver (som du gjort själv) där och lika så rotfrukter.. men fundera några extra gånger hur du förvarar sånt i jord källaren eftersom råttor och möss gillar sånt.
Vi har stora plastlådor med lock... men rådisar gillar ju plast oxå :-/
Allt du förvarar i kall skafferi håller bra om du har tätslutande burkar(glas,metall) i stället för papperspaket eller plastpåsar som fukt och små djur tar sig igenom.
Pasta kan du ju göra själv, grodda typ mungbönor osv är nyttigt och enkelt.
Chili kan du torka oxå. Nässlor går oxå att torka och en hel del vilda örter för att använda som te eller i bröd osv... olika mossor går att äta... dom kan man ju gräva fram under snön om man kollat var dom växer innan... så behvöer man inte lagra dom inne.

Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

ullkofta

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 09 dec-12 kl 17:40 »
Men hur ska man klara sig utan INTERNET????? :-[

tänkte på denna filmen http://www.imdb.com/title/tt0758758/ fast man behöver väl inte var lika hardcord som han...

TW

• Finland
« Svar #11 skrivet: 09 dec-12 kl 17:59 »
Han svalt ihjäl..........
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #12 skrivet: 09 dec-12 kl 18:03 »
Han svalt ihjäl..........

Nja, han fick väl i sig mögelgift via någon växt

Malines här igen

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 dec-12 kl 18:08 »
Bakpulver förstör b-vitaminen i säden, så baka hellre med surdeg och vildjäst.

Spannmål och baljväxter förlorar gradvis näring som torrvaror, så försök att konsumera det du köpt inom ett år.

Bestäm vad som är ok för dig själv att betala pengar för, och vad du kan byta till dig. Skaffa bin, höns och en katt och strunta i alla andra djur till en början.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #14 skrivet: 09 dec-12 kl 18:17 »
Många bra svar i tråden, med risk att det blir upprepning här.

Vilka lagringsutrymmen du har avgör på vilka sätt du kan lagra. En jordkällare är bra. Finns det ingen jordkällare kan man ordna en stuka (läs i handboken). Har du en liten slänt/backe kan du gräva ett litet utrymme som kan fungera som ett tillfälligt "kylskåp" med rejält isolerad dörr mot norr, där det iaf går att lagra känslig mat några dagar. Ett rejält skafferi är absolut nödvändigt. Om du ska konservera/inkokning av kött, grönsaker, frukt, bär eller färdiga maträtter måste du räkna med att få plats med många hundra konserveringsglas/glasburkar. Tänk på att dessa inte kan stå där det är risk för minusgrader då burkarna kan spricka. I en jordkällare kan det någon gång bli minusgrader har andra vittnat om. Då är det synd om alla glasburkar fryser sönder.

Med växthus/odlingstunnlar och upphöjda odlingsbäddar får du ett bättre odlingsklimat och olingssäsongen förlängs, vilket ger tillgång till färsk mat under längre tid på året.

Bor man på en liten yta, som jag kommer att göra (13,5 m²) går det inte att lagra 3-400 konserveringsglas. Jag kommer inte att ha någon jordkällare heller. Då får man vara lite kreativ. Jag har under ett antal år i lägenhet tränat på att torka frukt, bär och grönsaker. Det fiffiga med att torka är att allting krymper till en bråkdel av sin ursprungliga volym och tar då mindre plats. Jag kommer säkerligen göra lite viltköttskonserver men det blir inga mängder. Kött är inte viktigt för mig i min vardagliga kost. Förutom ost så äter jag mycket sällan mejeriprodukter. Då jag inte äter potatis, rotfukter, mejerivaror, kött, fisk, saft och sylt mer än extremt sällan kommer jag lättare undan förvaringsproblemen.

Om du håller utkik i min tråd  All bygga ett hem under Vägar till självhushållning kommer jag att så småning visa hur man kan lagra stora volymer av mat i en stuga på 13,5 m² utan skafferi.

Mitt mål är att i ett första skede inte behöva handla mer än en gång per månad. Drömmen är att proviantera bara två gånger per år, vår och höst. Det tar tid att lära sig och anpassa sig till denna sortens liv. Även väder och skadedjur kan på ett litet kick fördärva det mesta av odlingar och matförvaring. En sak som jag måste lära mig är att laga en (1) portion mat då inga matrester kan frysas in eller ställas in i kylskåp. Jag är van att laga stora mängder mat på en gång och följer inte recept i någon större utsträckning. Vintertid går det ju alltid att ställa ut en gryta med mat.

Helt självförsörjande kommer jag inte bli. Jag kommer att fortsätta köpa matolja, salt, honung, nötter, frön (som jag äter stora mängder av och om jag inte lyckas odla mjölmållan) och troligtvis kaffe och choklad.

Nu är jag ju extrem i min kosthållning men jag hoppas att du ändå fått någon ny tanke eller idé.

Tänk på att det går att börja experimentera med mat och förvaring redan innan man flyttar. Lycka till.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

TW

• Finland
« Svar #15 skrivet: 09 dec-12 kl 18:41 »

Min åsikt är att det är ganska svårt för enstaka eller ett fåtal människor att helt koppla loss från det övriga samhällets varor. I synnerhet utan djur. Familjen Lykov försökte ju göra det i södra Sibirien på 40-talet och efter 30 år i skogen var allihop svårt undernärda och dog som flugor. Järnverktygen var slut och en del utsäden hade gått ut sig efter lokala missväxtår. För att självförsörjningen skall bli ens någorlunda hållbar krävs det en mindre by. Hur man än gör blir man antingen tvungen att köpa vissa varor utifrån eller vara tillräckligt många och tillräckligt välutrustade för att verkligen kunna producera allt.

För att orka hugga ved i skogen i 20 graders köld och en halv meter snö krävs det kraftig mat. Kött och fisk och potatis och rejält bröd och gröt. Förr var kombinationen hårt utomhusarbete och för klen mat en vanlig dödsorsak. Som utomhusarbetare vet jag att inga normala kaloriberäkningar stämmer vintertid.
Bara mina åsikter.......
Antifacist.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #16 skrivet: 09 dec-12 kl 19:10 »
Jag tolkade inte att Rohe ska stå utanför samhället utan bara försöka leva utan el. Om verktyg slits ut eller går sönder så köper man nya eller begagnade. Vi är nog rätt många som inte har egen skog och tvingas köpa ved.   ;)

Sedan var det så att förr i tiden åt många människor ensidigt pga div omständigheter. Bukfylla krävdes för att orka med. Idag vet vi att vi klarar oss med mindre mat om den är mer näringsrik än vad potatis, bröd, rotfukter och kött är. Men detta är en helt annan diskussion och OT i denna tråd.   ;)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

kackelmann

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 09 dec-12 kl 19:19 »
Familjen Lykov försökte ju göra det i södra Sibirien på 40-talet och efter 30 år i skogen var allihop svårt undernärda och dog som flugor. Järnverktygen var slut och en del utsäden hade gått ut sig efter lokala missväxtår.

Så står det inte riktigt på webben. Det var inte självförsörjningen som dödade dem, utan kontakten med omvärlden, om man ska tro skribenten nedan.

http://russiapedia.rt.com/prominent-russians/entertainment/the-lykovs/
Citera
Doctors found no health irregularities in the family members, but contact with people turned out to be lethal for them. Three years after they were discovered, three Lykovs died during just two fall months. Karp Iosifovich’s elder children, having been born and having spent all of their lives in the taiga conditions didn’t have the immunity that protects modern day people from infective diseases. And the arrival of infections at their remote farm was just a matter of time, with all the people making the trip to visit the reclusive family. Savin, Dmitry and Natalya died one after another.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

RoHe

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 09 dec-12 kl 19:40 »
Åh vad roligt med så mycket bra svar!!

Grejen är den, jag bor i skrivande stund i lägenhet på mindre ort, jobbar och sliter för det mesta, har inga tillgångar alls egentligen, förutom min bostadsrätt värde ca 60 000, på den har jag ett lån på ca 50 000, min plan är att lånet ska vara betalt och klart till senast juli nu i sommar. när lånet är betalt och klart, så tar jag ett nytt lån på ca 100-150 000 kr, köper mig ett torp i skogen, bor kvar i lägenheten tills lånet på torpet är betalt och klart. under tiden kanske jag hyr ut torpet. jag säljer lägenheten, har ca 60 000 på fickan, betalt torp och inga kostnader alls, förutom mat, och husrum, det finner jag i torpet.,

jag köper allt jag kan tänkas behöva, spade,snöskyffel,kastruller,ni hajjar, allt som behövs för att kunna "leva" i torp, tanken är att torpet ligger ganska långt ifrån orten jag bor i nu, alltså säger jag upp mig på jobbet, räknar inte med att lönejobba överhuvudtaget, tanken är att mina 60 000 ska försörja mig med allt jag kan tänkas behöva under ca 1 år, när det året gått och pengarna i stort sett är slut, då är all odling igång, hönsen producerar ägg och eventuellt slaktar jag kaniner för köttet, fiskar i sjön som ligger med gångavstånd,

och eldar med skog jag slagit ner, vedspis i köket ska finnas, även med ugn, dessutom ska det finnas en öppen spis i "vardags/sovrummet", jag ska alltså överleva på min odling samt fisk,ägg och ev kaninkött, ingen el, inget avlopp (dass, tunna, tömma,gräva ner) vatten bör finnas på tomten, draget in i huset är inget krav, men en pump i närhet till huset, tvätta kläder gör jag i balja, tvättar mig själv gör jag i balja, matlagning på vedspisen, och eget äppelvin,marmelader,safter osv står fullt i jordkällaren,

Sorry för luddigt textande, hoppas ni förstår vad jag menar, och tack än en gång för alla bra svar och positiv respons ! :)

Malines här igen

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 09 dec-12 kl 19:47 »
Var får du egen skog och torp för 150000 kr? Du tänker rätt, men fel. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

849 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser