Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon av dem kissar inne..  (läst 1834 gånger)

valleomia

• Västerbotten
Någon av dem kissar inne..
« skrivet: 04 dec-12 kl 15:59 »
Jag har fyra katter, två okastrerade unghanar, en omplaseringshona som har haft ungar innan hon kom till mig för ca 4 månader sedan och en katrerad 2 årig hane.. Någon av dem har nu börjat kissa inne.. Senast i dag hittade jag två fortfarande blöta ställen i min rena tvätt på kökssoffan.. Någon som har tips på hur jag får reda på vem som är den skyldiga?
I skog å mark med bössan på ryggen eller bärplockaren i näven, huvudsaken det finns kaffe, då leker livet. På gården finns höns, får,grisar, kaniner,marsvin, häst, hundar och katter.

Lena i Fjollträsk

• Gäst
SV: Någon av dem kissar inne..
« Svar #1 skrivet: 04 dec-12 kl 16:24 »
Sätter en peng på smågrabbarna! Du måste få stopp på det annars kommer alla fyra gå och skvätta. Dags för snöpning?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 04 dec-12 kl 16:39 »
Jag har en kastrerad hanhund som kissar inne  ;)
Hedemorahöns

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 04 dec-12 kl 17:02 »
Även kastrerade katter kan börja kissa inne, om de känner sig stressade eller oroliga. Katter gör inte så egentligen, det har alltid en orsak. Det kan vara honan som kom till dig som gör att de andra känner sig stressade, eller om något annat hänt som rubbat någons cirklar. En renovering, nya möbler, mycket folk som kommer och hälsar på, eller något annat som hänt. Det kan vara vädret också, att de inte kan, eller vill, gå ut så mycket nu när det har kommit snö, så de känner sig understimulerade. Du får leka med dem...

Fast det låter ju väldigt troligt att det är unghanarna, hur gamla är de? Å andra sidan skvätter de ju mer, typ på en vägg, för att markera, kiss i en tvätthög låter ju inte riktigt på det viset.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 dec-12 kl 17:24 »
Jag har fyra katter, två okastrerade unghanar, en omplaseringshona som har haft ungar innan hon kom till mig för ca 4 månader sedan och en katrerad 2 årig hane.. Någon av dem har nu börjat kissa inne.. Senast i dag hittade jag två fortfarande blöta ställen i min rena tvätt på kökssoffan.. Någon som har tips på hur jag får reda på vem som är den skyldiga?

Det börjar bli kallt ute. En del katter är ena riktigt bekväma stugsittare..

FM

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 04 dec-12 kl 18:21 »
Håll koll på urinvägs infektioner oxå!
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

valleomia

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 04 dec-12 kl 20:08 »
Min egen tanke är att det är honan som sätter sig.. Har hört att just katthonor gärna pinkar i ren tvätt.. Dock vet jag inte varför de skulle vara så men hon tycker inte allas ongpojkarna som börjar vara runt året.. (Kullsyskon) och hon är inte alla kelig som de andra katterna. Det är överhuvudtaget inte mycket som behagar den damen förutom mat i skålen..
I skog å mark med bössan på ryggen eller bärplockaren i näven, huvudsaken det finns kaffe, då leker livet. På gården finns höns, får,grisar, kaniner,marsvin, häst, hundar och katter.

Trivial

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 dec-12 kl 20:53 »
Kattdamer har lätt för att få ont och UVI, då vill de kissa på så mjuk plats som möjligt och vad är mjukare än fluffig ren tvätt?

LimJans

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 04 dec-12 kl 21:16 »
Kattdamer har lätt för att få ont och UVI, då vill de kissa på så mjuk plats som möjligt och vad är mjukare än fluffig ren tvätt?

Precis. Eller bäddsoffan....  :-\ Aja, killarna på ångtvätten var ju både trevliga och raska.  ;D

Feline

• katter, hundar & höns :)
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 05 dec-12 kl 17:06 »
Har du två lådor inne? Annas skaffa 2-3 st. Det är så att vissa katter vill inte gå i en använd låda. Tidig kastrering kan oxå vara en idé. Men kan oxå vara någon av dom som har urinvägsinfektion. Ibland är det psykiskt och då får man leta en lösning. Kan vara att den ena vill ha täckt låda och en vill ha öppen. Vissa finkornig sand osv...
Finns så mycket det kan vara. Men börja med att utesluta urinvägsinfektioner.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #10 skrivet: 05 dec-12 kl 22:48 »
För att hitta den skyldige eller skyldiga så stäng in en eller kanske hellre två av dem på t.ex. toaletten med egen låda och mat. Skriv upp vilka du stänger in. Efter några dagar byter du och håller på tills alla varit instängda med alla. Förmodligen kissar de inte när de är instängda, det vore alldeles för lätt, men med lite tur så är det tillräckligt normalt för de som inte är instängda för att den ska göra bort sig.

Vi hade ett snarlikt problem med 6 st katter, det visade sig vara 2 st som kissade inne. Det tog veckor med uppskrivna listor och byten att först inse att det var mer än en, och sedan ytterligare tid att ta reda på vilka.

valleomia

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 05 dec-12 kl 23:36 »
Det var smarta idéer.. Ska behöva med två lådor och stänga inne metoden och se om det blir någon skillnad.. Ska kolla upp lillan om urinvägsinfektion också..  Tack för hjälpen

/Mia 

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 2 användare (1 dolda)
Broccolie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser