Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bladade hushålls val o frågor  (läst 20797 gånger)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: bladade hushålls val o frågor
« Svar #60 skrivet: 17 dec-12 kl 08:12 »
Att göra papper själv är ingen mening. Varför skulle det inte vara lämpligt att slänga kvitton och fönsterkuvert bland brännbara sopor? De kommer ju till nytta i form av fjärrvärme. Alternativet är i så fall att du eldar upp dem i egen eldstad.

Kläder och sånt är det ingen mening att kompostera, väljer man sådana av god kvalitet håller de så länge att avfallet blir försumbart. Komposten har man lämpligen utomhus och anpassar storleken efter hur fort nedbrytningen verkligen går, det är ingen mening att göra någon noggrann förutsägelse.

christelle

• Blekinge
« Svar #61 skrivet: 17 dec-12 kl 09:39 »
kläder som kompost? det borde ju gå så länge det inte är syntetmaterial i dem men de flesta plagg idag är väl av blandat material?
Jag har täckodlat med trasmattor, gamla trasiga filtar etc och visst förmultnar de men det tar flera år och under tiden så är det rätt joxigt med alla långa tygremsor/trådar som blir av dylika under förmultning. Bättre att klippa/repa upp mattarasor eller lappar av kläder etc och göra nya saker av dem tex virka mattor, sy med lappteknik.
« Senast ändrad: 18 dec-12 kl 21:50 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 17 dec-12 kl 09:43 »
Håller med. Man kan återanvända textil i väldigt många led.

Znibban

• Skåne
« Svar #63 skrivet: 17 dec-12 kl 10:05 »
Vet inte vart mitt inlägg tog vägen , så jag skriver det igen.
Klimat-vardag anordnas av

HUT Hållbar Utveckling Skåne
Nordenskiöldsgatan 17
211 19 Malmö

takfönster

• Blanda ätbart med mångfald och lugn
    • Västergötland
« Svar #64 skrivet: 17 dec-12 kl 11:44 »
Jo ja vill ju helst återanvända tyget men inte fattat hur man gör o ingen som visar mig. Vill ju pånått sätt virka trasor och lappa trasiga plagg o den dagen ja kanske blir bra på p sy så vill ja sy om kläder även färga lockar. Trött på att ha svarta plagg som är mer gråa än svarta ser ofrächt ut även om tyget fortfarande är helt o tjockt
Nybörjare med odling i hallen utan fönster. Skriver från mob plus dålig på stavning. Bara en förvarning ;) Odling pausad pga flytt. Då blir det fönster och balkong odling i norr läge utan takfönster ;)

Uppdatering typ 10år senare. Har fortfarande takfönster men nu villa trädgård att odla i :)

christelle

• Blekinge
« Svar #65 skrivet: 17 dec-12 kl 13:06 »
Jo ja vill ju helst återanvända tyget men inte fattat hur man gör o ingen som visar mig. Vill ju pånått sätt virka trasor och lappa trasiga plagg o den dagen ja kanske blir bra på p sy så vill ja sy om kläder även färga lockar. Trött på att ha svarta plagg som är mer gråa än svarta ser ofrächt ut även om tyget fortfarande är helt o tjockt
Finns tavlor och trådar på forumet och massor på internet om hur man virkar, stickar och syr och klipper trasor etcetc gå in på you tube och sök så hittar du både filmer och rediga beskrivningar.

takfönster

• Västergötland
« Svar #66 skrivet: 17 dec-12 kl 21:55 »
Får kolla upp de såfort ja är klar med näsdukarna. Ska byta ut mitt hushållspapper mot näsdukar gjorda av trasor.

Tycker bara de borde finnas mer ja kan få gjort än de tidigare nämnda.
Godis o läsk är ju en stor miljöbov. Borde det vara iaf hat iaf inte srtt märlningar nånstsns om ekologiskt godis mm o petflaskor är ju verkligen olydiga. vad för val kan de gå o göra där?  Läsk o alkoholdricks sällan här men choklad sug och söndagsfiks begär inträffar lite titt som tätt
Nybörjare med odling i hallen utan fönster. Skriver från mob plus dålig på stavning. Bara en förvarning ;) Odling pausad pga flytt. Då blir det fönster och balkong odling i norr läge utan takfönster ;)

Uppdatering typ 10år senare. Har fortfarande takfönster men nu villa trädgård att odla i :)

christelle

• Blekinge
« Svar #67 skrivet: 17 dec-12 kl 22:22 »
Får kolla upp de såfort ja är klar med näsdukarna. Ska byta ut mitt hushållspapper mot näsdukar gjorda av trasor.

Tycker bara de borde finnas mer ja kan få gjort än de tidigare nämnda.
Godis o läsk är ju en stor miljöbov. Borde det vara iaf hat iaf inte srtt märlningar nånstsns om ekologiskt godis mm o petflaskor är ju verkligen olydiga. vad för val kan de gå o göra där?  Läsk o alkoholdricks sällan här men choklad sug och söndagsfiks begär inträffar lite titt som tätt
Läsk och godis innehåller ofta massor av E-nummer, färgämnen och annat skräp. Gör eget godis och fika - det är inte svårt och du vet vad du stoppar i dig. Ska du ändå dricka läsk så återanvänd petflaskorna som växthus åt dina plantor eller odla direkt i dem efter att du skurit av dem, du kan använda dem som vattenkannor, blanda i näring, skaka om och låt stå ett par dagar innan bevattning.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #68 skrivet: 18 dec-12 kl 06:38 »

Det står lite om det i handboken. Där behöver fyllas på med goda idéer, men det är iaf en början.

http://handbok.alternativ.nu/Hantverk/Textil/%C3%85terbruk_av_gamla_textiler

takfönster

• Västergötland
« Svar #69 skrivet: 18 dec-12 kl 07:29 »
Ja eget fika har ja börjat med förutom glass. Godis är svårare på choklad fronten annars satsar ja på nötter o frön.
Petflaskor har ja funderat på om ja kan skära isär o odla i botten. Hur menar du med att använda dom som växthus?  Och ja använder de som vattenflaskoe när jag är ute.

Ah det ska ja kolla upp med tyget.

Nån med erf av tvättbara bindor?  Använder ju m-kopp redan men inte alltid de är det bekvämaste. Idag planeras starten på de som skrevs här med shampoo tvål o tvättmedel

christelle

• Blekinge
« Svar #70 skrivet: 18 dec-12 kl 09:08 »
Ja eget fika har ja börjat med förutom glass. Godis är svårare på choklad fronten annars satsar ja på nötter o frön.
Petflaskor har ja funderat på om ja kan skära isär o odla i botten. Hur menar du med att använda dom som växthus?  Och ja använder de som vattenflaskoe när jag är ute.

Ah det ska ja kolla upp med tyget.

Nån med erf av tvättbara bindor?  Använder ju m-kopp redan men inte alltid de är det bekvämaste. Idag planeras starten på de som skrevs här med shampoo tvål o tvättmedel

Växthus - Du skär av hela toppen på den stora petflaskan, vänder den upp och ner och trär den över den lilla plantan, ev kan du sticka små hål i botten eller skära av lite på botten för luftningens skull. Finns andra sätt att ta tillvara flaskorna har sett någon fönsterodling med stora petflaskor ska se om jag hittar länken.
http://www.minplanet.se/hemmet/1227-moet-varen-med-foensterodling du kan söka på windowfarms både på nätet och på youtube
« Senast ändrad: 18 dec-12 kl 12:54 av christelle »

takfönster

• Västergötland
« Svar #71 skrivet: 18 dec-12 kl 15:04 »
Fet var bra tipps :) vill ju börja med sallad o de kanske gillar perflaskorna.

Nu är kisstrasa införakaffad. Kändes ovant o lite olydigt men ändå frächare än väntat. Bikarbonat inhandlat gulsåpa hitta ja ej. Bara eldorados o ville ha grumme. Råtobak kvarn o pipa är med inhandlat och nya lådor till maskarna kommer snart. Kompis ska kolla på IKEA. Nu händer de grejjer :)

manna

• -
« Svar #72 skrivet: 18 dec-12 kl 16:01 »

Nån med erf av tvättbara bindor? 

Jag köpte några tygbindor för sisådär 13 år sedan. Funkar fortfarande hur bra som helst, inget läckage eller märkbart slitage. Jag tycker att de är mycket skönare än engångsbindorna, vilka är ruskigt "plastiga" och täta.

Självklart kan du sy egna bindor, det finns beskrivningar på nätet. Köper du hellre färdiga, så hittar du t ex på www.minimundus.se och www.lunapads.com

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

takfönster

• Västergötland
« Svar #73 skrivet: 18 dec-12 kl 17:07 »
Oj så de funkar så länge. Jo de där engångsbindorna är inge vidare. Blir för instängt och så prasslar dom :( gör tygbindor det med?

manna

• -
« Svar #74 skrivet: 18 dec-12 kl 19:36 »
De tygbindor jag använder, prasslar inte ett dugg. De har ett tunt tätskikt inuti, men det märks inte av alls. Tyget, i mitt fall bomullsflanell, gör att bindan blir luftig, och det sluter inte tätt mot huden som en engångsbinda, enligt mina erfarenheter, ofta gör. En använd binda kan du vika ihop och stoppa i byxfickan, det luktar inte surt blod. Jag använder en binda om dagen, det räcker för den mängd jag blöder. På natten sover jag som vanligt naken, har bara ett vikt badlakan i sängen som skydd för madrassen.

Tvättråden ser lite olika ut, ibland rekommenderas t ex att lägga bindorna i en bunke med ättiksvatten. Jag brukar skölja ur bindan noga med kallt vatten. Sedan lägger jag den bland den smutsiga vittvätten och tvättar när det har samlats lagom för full maskin. Brukar tvätta på 60 grader. Jag använder enbart miljömärkt tvättmedel utan tillsatt parfym, inget sköljmedel eller liknande.

Om du kollar lite hos olika tillverkare, ser du att det finns flera olika modeller. Ofta erbjuds även trosskydd, men sådana har jag inte provat.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #75 skrivet: 18 dec-12 kl 20:24 »
Jag har också bra erfarenheter av tygbindor! Mycket bekvämare än man kunde tänka sig. Om man blöder väldigt mycket kan man dock behöva komplettera med en tampong den värsta dagen (eller menskopp som jag inte har provat).

sunflower

• Uppland
« Svar #76 skrivet: 18 dec-12 kl 21:13 »
Kan bara hålla med! Har haft tygbindor i många år nu, dem håller och håller och luktar inte illa eller sånt.
Men jag var lite snål när jag skaffade de, sydde själv av mina barns gamla tygblöjor... De första blev alldeldes för stora, fick prova mig fram till en storlek som passar mig. Jag har endast sådana som man viker ihop, då kan man bestämma själv hur tjock eller lång man behöver.
Tänk hur mycket material som kunde sparas, om många fler kvinnor skulle använda tyg istället för engångsbindor.
a ship in a harbour is safe, but that's not what  a ship is built for

takfönster

• Västergötland
« Svar #77 skrivet: 18 dec-12 kl 21:53 »
Bblir inte lite lockad nu när ni skriver så mycket positivt om tyg bindorna. Ja då är de det där med trosskydd kvar. Kan vara bra o ha till m koppen ifall den råkar läcka lite innan nästa besök o möjlighet o rätta till den. Men kanske går med dubbla trosor o en papperstuss emellan?  Är ju sällan full dos mkoppen läcker när den hamnat fel. O om oömma trosor är som första lager så är de ju inge trubbel där. Nån med erf av tvättbara trosskydd? Eller är bindorna bekväma nog att ha som det med?

takfönster

• Västergötland
« Svar #78 skrivet: 18 dec-12 kl 22:01 »
Endel tycker ju gödsla med urin är bra ide o ja är väl lite nojjig om de. Men nu kom ja på en mini kompromiss. Använda vattnet ja sköljt ur kisstrasan med till o vattna/gödsla växterna. Blir ju mycket mindre urin men känns fräschare o gör väl lite nytta ändå? Plus att vattnet slippet åka ner i avloppet efter bara en användning
« Senast ändrad: 18 dec-12 kl 22:04 av takfönster »

christelle

• Blekinge
« Svar #79 skrivet: 18 dec-12 kl 22:41 »
Endel tycker ju gödsla med urin är bra ide o ja är väl lite nojjig om de. Men nu kom ja på en mini kompromiss. Använda vattnet ja sköljt ur kisstrasan med till o vattna/gödsla växterna. Blir ju mycket mindre urin men känns fräschare o gör väl lite nytta ändå? Plus att vattnet slippet åka ner i avloppet efter bara en användning
Urinen späds innan man gödslar - 9 delar vatten och 1 del urin är nog det vanliga guldvattnet men jag brukar öka på vattenmängden ½-1 gång beroende på var och när jag vattnar. 
« Senast ändrad: 18 dec-12 kl 22:48 av christelle »

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser