Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggfärger, förslag på höns som ger vita ägg.  (läst 11775 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Äggfärger, förslag på höns som ger vita ägg.
« skrivet: 29 nov-12 kl 18:00 »
Det är så mörkt och trist så här års, sitter och längtar till varmare och ljusare tider! Passar på att drömma mig bort några månader och tänker på vad för sorts höns jag har till våren ;D Då jag är intresserad av avel, kycklingar och äggfärger tänker jag så här ungefär:
Jag kan ha 3 separata avdelningar för de olika avelsgrupperna.

Jag har ju Isbar, 4 hönor (letar tupp, har ev. en på gång) Ger gröna ägg, mossgröna.
Två Araucanatjejer, ger fina mintgrönaktiga ägg. Dessa två får gå ihop med Isbarerna då jag inte vill ha så många avelsgrupper och tuppar. Då får jag Isbarerna rasrena.

Hedemora, 2 hönor och en genbankstupp (+gammeltuppen och en till ungdomstupp) Ska skaffa några fler hönor till denna grupp, ej grå eller svart då det är de färger jag har själv. Ger ljust rosa-tonade ägg. Dessa bildar en avelsgrupp.

Köpte bruna ägg på en marknad som jag kläckte fram, har två kycklingar, vet ej kön, men jag vill ha någon mer brunvärpare, Maran? Eller vad? Ska vara i storlek med Hedemora och enbart för äggfärgens skull, behöver inte ruva, det gör Hedemora så det räcker!

Då saknas någon ras som ger vita ägg för att färgskalan ska vara något sånär komplett!! Dessa ska vara i storlek som Isbar och Hedemora, ge många ägg, behöver inte ruva, kan gärna vara snygg!
Ja, så sitter jag och tänker så här på höstkanten ;D
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Äggfärger, förslag på höns som ger vita ägg.
« Svar #1 skrivet: 29 nov-12 kl 20:05 »
Leghorn, Ancona, Minorca, Spanier är några exempel på goda värpare av vita ägg med sämre - mycket dålig ruvlust. :) Appenzeller spetshättad  lägger också vita ägg och är vackra. Dock så tycker jag inte att mina har varit så himla bra värpare som man läst att de ska vara.
« Senast ändrad: 29 nov-12 kl 20:07 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2 skrivet: 29 nov-12 kl 20:11 »
Leghorn känns så "vanligt" (fast nu är det ju äggen jag är ute efter) men de andra ska jag titta på, Appenzeller har jag kikat på men kommer inte ihåg varför jag lade den rasen åt sidan! Jo, det var ju att jag "hört" att de är flygiga och då tänkte jag att de kanske "flyger" bort om de är lösa i trädgården. De är ju fina i alla fall, kanske blir sådana i alla fall! Tack för förslag.
« Senast ändrad: 29 nov-12 kl 20:21 av Argona »
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Prästgårdshönan

• Uppland
    • Höns och pelargoner på Haga
« Svar #3 skrivet: 29 nov-12 kl 20:25 »
Brun Leghorn är jättefina och pigga höns- tuppen är så vacker och de lägger massor med fina vita ägg. En riktig favvo, tyvärr tog höken alla våra men ska nog skaffa nya i vår. Håller med också om Appenzeller- ser ut som små punkare, supertuffa.
Prästgård från 1700-talet som bebos av 2 vuxna, 4 små gossar, 2 hundar, 3 katter, okänt antal kaniner, hönor och ibland vaktlar, ankor och kalkoner.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #4 skrivet: 29 nov-12 kl 20:31 »
Leghorn är kanske inte så tokigt ändå!! Min granne har ett gäng sådana kom jag på, han byter ut alla sina med jämna mellanrum. Kanske ska höra om jag kan köpa några ägg av honom. :D

skogsbonne

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 29 nov-12 kl 20:32 »
lägger bruna höns vita ägg?? köp annars LSL vit lohman

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 29 nov-12 kl 20:37 »
Leghorn är inte alls så vanlig längre. Jag gissar att din granne har värphybrider och de är vanliga. Leghorn var vanlig som värphöna när mormor var ung ;) fina är de.

Houdan värper vita ägg, men den är lite större än dina andra höns... himla häftig annars :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #7 skrivet: 29 nov-12 kl 20:43 »
Ska kolla med grannen vad det är han har, han köper unghöns någonstans från någon som säljer i större skala tror jag. Kanske är hybrider då?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 29 nov-12 kl 20:51 »
Säkerligen hybrider. Leghorn avlas inte i stor skala längre  :) Kolla in Suss i Sannums hemsida, så finns det fina bilder på vita Leghorn...mm ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 29 nov-12 kl 20:57 »
lägger bruna höns vita ägg?? köp annars LSL vit lohman
färgen på fjädrarna har inget med äggfärg att göra. Alla Leghorn värper vita ägg.

Däremot har man avlat fram värphybriderna så att bruna hönor värper bruna ägg och vita hönor värper vita ägg. Det beror förmodligen på att det är vit leghorn som ligger i botten på alla dagens värphybrider. När man ville få fram högvärpande hybrider som värpte bruna ägg korsade man in Rode Island Red som är en röd/brun höna. Skulle tro att man sedan selekterade brunvärparna mot bruna hönor för att det var kul  ;)

Leghorn känns så "vanligt" (fast nu är det ju äggen jag är ute efter)

Leghorn är definitivt inte vanligt längre. Tyvärr för det är väldigt vackra fåglar  :-* Jag har själv vit och exchque Leghorn och var i dag hemma hos en äldre herre som har svarta, bruna legbarfärgade, blå och gula (Alla andra färger än vitt och brunt heter egentligen Italienare numera)  :-* :-* :-* :-* :-* Fina som bara den. Att dom sedan värper bra är ju inget att sörja över  ;)

Här kommer en bild från förra sommaren på  en av mina vita ungtuppar  :D Jag tycker kontrasten mellan den röda kammen de vita fjädrarna och de gula benen är så läckra  :-*
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #10 skrivet: 29 nov-12 kl 21:20 »
Jag har nog blandat ihop "vanligheten" med något annat, är inte så hemma i hönsrasvärlden än :-[  Vad snygg tuppen är Azoo-Lina!

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #11 skrivet: 29 nov-12 kl 22:28 »

Leghorn är definitivt inte vanligt längre. Tyvärr för det är väldigt vackra fåglar  :-* Jag har själv vit och exchque Leghorn och var i dag hemma hos en äldre herre som har svarta, bruna legbarfärgade, blå och gula (Alla andra färger än vitt och brunt heter egentligen Italienare numera)  :-* :-* :-* :-* :-* Fina som bara den. Att dom sedan värper bra är ju inget att sörja över  ;)

Vem är denna äldre herre? Jag skulle vilja ha ägg av gula italienare... Även svarta skulle vara skoj :)

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 29 nov-12 kl 22:37 »
Vem är denna äldre herre? Jag skulle vilja ha ägg av gula italienare... Även svarta skulle vara skoj :)
Herrn i i fråga  har inga raser rent just nu men kommer nog att ha lite ägg i vår/sommar. Han skickar dock inte med post utan du får hämta i Skåne ca 10 minuter från E6an. Jag vill inte lämna ut hans uppgifter här då han inte är "altenativare ". Skicka mig ett PM om du är intresserad så ska du få hans namn och telefonnummer.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #13 skrivet: 30 nov-12 kl 13:02 »
Sen finns ju fifty five flowery också. En sk silveruddsras som finns i guld och silver variant. Värper bra och ger vita ägg.
Jättevackra fåglar som är könsvisande redan som nyckläckta vilket är praktiskt.

Länk med mer info:  http://www.alternativ.nu/index.php?topic=44135.0

Här kan du nästan längst ner på sidan se foton av kycklingar- det är en tydlig skillnad och närmast omöjligt att göra fel på dem:)
Jättepraktiskt om man tex vill sälja kycklingar eftersom man lätt parar ihop lämpliga försäljningsgrupper med en tupp och ett par hönor,
och alla slipper bli besvikna när hönorna var tuppar :).
 http://www.morkmardenshons.n.nu/honsraser
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #14 skrivet: 30 nov-12 kl 17:26 »
Ja just jag, den rasen har jag också varit inne på, praktiskt med könsvisande kycklingar också! Det här får jag stöta och blöta lite innan det blir någon ny ras.
Lättare då med brunvärpare för där har jag nästan redan bestämt mig för Maran.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 30 nov-12 kl 23:27 »
Ja, maraner ger fiiiina ägg  :) Om jag inte missminner mig är väl New Hampshire en annan brunvärpare som utifrån äggfärg kommer på en värdig 2:a plats ;)

Valmet

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 01 dec-12 kl 12:55 »
Jag hade Maraner tidigare, å visst blev det mörka å fina ägg.
Men hur många?
Det finns säkert olika bra stammar, dom jag hade la typ 2-3 ägg i veckan per höna.
Gulligt, men ska man sälja äggen utan förlust så får dom allt jobba lite bättre :-\

Har köpt in ny tupp nu å hoppas att han levererar entusiastiska pyttor i framtiden.
Dock  är hönorna korsningar med Lohman så det BÖR bli bra värphöns.

Problemet med vissa raser är nog att en del uppfödare är inbitna höns-utställare.
Inget fel i det, men ska man ha hönsen för produktion oxå så gäller det
att hitta rätt sorts uppfödare att handla av.

Rhode Island är en ras som jag är sugen på att prova, det är trots allt
mer givande att kunna föda upp rasrena djur ( som värper bra)

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #17 skrivet: 01 dec-12 kl 13:08 »
Ska kolla Rhode I också då. Ja det är roligar med rasrent men det vill ju till att de lägger ägg också, tycker jag.

strömshall

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 02 dec-12 kl 03:54 »
Lakenfelder ger vita ägg :)
Bor i en stuga med sambo två katter och tjugofem höns och en tupp. gillar blomster har ganska stort intresse för pelargoner, svampplockning, fiske och djur förstås.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #19 skrivet: 02 dec-12 kl 08:33 »
Två andra vackra vitvärpande raser är Ostfriesiska Möwen och Brakel. Båda raserna är pigga, härdiga och duktiga värpare.  För utställning är raserna godkända i guld och silver men det finns även citron i Sverige.

Bubblaren (här på alternativ) och jag har Brakel i alla tre färgerna av en gammal svensk stam som ursprungligen tillhörde Martin Silverudd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser