Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kompostmask?  (läst 2920 gånger)

robinason

  • Inlägg: 32
kompostmask?
« skrivet: 08 jan-07 kl 23:02 »
Har kompostmask till hjälp både i en innekompost och i "varmkompost" ute. Läste i någon tråd här om ett toasystem där man skulle tillsätta kompostmask i behållaren. Nu till min fråga. Vi har en vanlig trekammartank, dit både disk och avloppsvatten går. Skulle man kunna tillsätta mask i första kammaren där för att minska mängden i den kammaren? Verkar som att det blir som en kaka överst i första kammaren. Har de någon schans att överleva, eller dör de av diskmedel, två schampo och övrigt som blandas i tanken?? En fundering, undrar om någon har provat eller har några tankar om det...???

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:kompostmask?
« Svar #1 skrivet: 09 jan-07 kl 14:48 »
Hej!

Jag antar att det är en trekammarbrunn du menar. Tror inte att kompostmaskarna (daggmask?) skulle trivas i en så våt miljö...det skulle vara fluglarver (maggot) isåfall, dom är inte riktigt lika kinkiga ;) , men det går nog knappast, det heller.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

signe

  • Inlägg: 498
Re:kompostmask?
« Svar #2 skrivet: 12 jan-07 kl 15:13 »
En gång för (mycket) länge sedan var jag med och tömde en enkammaravloppsbrunn och det kryllade av mask, vilket jag då tyckte var äckligt. Jag är inte så säker på att gödselmaskar inte skulle kunna klara sig i en trekammarbrunn också. Problemet är väl att vi idag spolar så mycket vatten till avloppet från tvätt och dusch m.m. Har man ett separat  avloppssystem för gråvattnet så kan man använda detta till bevattning istället.

robinason

  • Inlägg: 32
Re:kompostmask?
« Svar #3 skrivet: 13 jan-07 kl 22:20 »
Det var just det somg jorde mig tveksam, hänger ju med en del kemikalier ut i gråvattnet som kanske inte uppskattas av maskarna.... Låter dom nog stanna i komposten trots allt, har ju tömning av brunnen och om det är mer eller mindre i den då spelar inte någon roll... (fast taxa)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 4 användare
ärt, Freddy Rindehed, beekeepern, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser