Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hönshus av gammal gäststuga?  (läst 2980 gånger)

saris

hönshus av gammal gäststuga?
« skrivet: 08 jan-07 kl 22:04 »
Vi har en gammal gäst/lekstuga på ca 12 kvm med ett litet rum och ett större. Min käre sambo ville riva huset eftersom det är för nedgånget för att använda som gäststuga, men nu bor våra små gotlandskaniner i lilla rummet över vintern. Funderar på att använda det stora rummet till hönshus, men min fundering är hur det blir med golvet och väggarna. Golvet är nån sorts spånskiva och själva stugan står på "stubbar/stolpar".
kan man lägga in en gammal plastmatta som är kvar sen vi renoverade ett rum inne eller kan man lägga på cement? Ursäkta min okunnighet  ::) Om man lägger in plastmatta, ska den då gå upp en bit på väggen? Resten av väggarna har nån sorts fejkpanel.

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:hönshus av gammal gäststuga?
« Svar #1 skrivet: 08 jan-07 kl 22:21 »
I Vagnhärad hade vi en skabbig gammal lekstuga som jag fixade till och hade som hönshus nummer två. På golvet lade jag bara masonit som målades med golvfärg. Läkt som lister längs väggarna för att inte ströt skulle leta sig in någonstans. Funkade bra.

Fejkpanelen är väl också bra att måla så den blir lätt att hålla ren.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 08 jan-07 kl 22:38 »
Vi har en gammal gäst/lekstuga på ca 12 kvm med ett litet rum och ett större. Min käre sambo ville riva huset eftersom det är för nedgånget för att använda som gäststuga, men nu bor våra små gotlandskaniner i lilla rummet över vintern. Funderar på att använda det stora rummet till hönshus, men min fundering är hur det blir med golvet och väggarna. Golvet är nån sorts spånskiva och själva stugan står på "stubbar/stolpar".
kan man lägga in en gammal plastmatta som är kvar sen vi renoverade ett rum inne eller kan man lägga på cement? Ursäkta min okunnighet  ::) Om man lägger in plastmatta, ska den då gå upp en bit på väggen? Resten av väggarna har nån sorts fejkpanel. Jag har haft höns direkt på plywoodgolv i många år utan att det har ruttnat. Annars är nog det billigaste och enklaste att lägga in en lenoleum matta, låt den gärna gå upp några decimeter längs väggen/väggarna och spika en list över kanten. Se upp om du använder skyffel vid rengöringen bara, det är lätt att få hål i linoleum....särskillt på vintern.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #3 skrivet: 08 jan-07 kl 22:55 »
Jag hade lagt en plastmatta om jag råkade ha en bit över (inte nödvändigtvis en bit uppåt väggarna) alternativt målat golvet med någon våtrumsfärg. Och målat väggarna inklusive fejkpanel och allt  :)

Låter helt perfekt med en gammal gäststuga som hönshus, önskade att jag själv hade en!  :)
Why be normal when you can be yourself?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 08 jan-07 kl 23:45 »
Räcker nog att foga golvet o måla ordentligt. Man har ju strö o hönsen kissar ju inte precis...... Hade plast som bara krånglade i min förra hönsstuga men det gick utmärkt utan plasten...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Vitryss

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 jan-07 kl 00:15 »
Nä, höns kissar inte, men tömmer regelbundet ut en slemmig vätska från sina två blindtarmar. Urinet kommer i form av urinsyra,- det är det vita delen på avföringsklumen. Oj, nu blev det skitsnack ;D
Det där med att måla är bra. Jag har använt oljefärg för utomhusbruk som är mycket slitstark. Ovanpå det kan man måla ett lager båtfernissa. Det låter inte så "alternativt" precis, men å andra sidan lätt att tvätta rent med milt såpvatten. För en årlig storrengöring är att rekommendera, och allt som underlättar den är att föredra: glatta ytor, inte en massa springor där smuts letar sig in (och där kvalster trivs), all inredning löstagbar.
Om du bor där det är kalla vintrar är det bra att ha el indraget så en värmelampa kan sättas över dricksvattnet. Gärna en lampa i taket också som ger litet extraljus på vintern, och arbetsbelysning till dig. Väljer du lysrör är moderna sådana att föredra som har sk HF-spolar. Ljuset som den typen av belysning ger är gynnsam för hönsen som är känsliga för den ständiga blinkeffekt som den gamla typen av lysrör ger (men som vi människor inte kan uppfatta).

saris

« Svar #6 skrivet: 09 jan-07 kl 13:49 »
Tack för alla tips! :D
Det lutar nog år att jag målar då och fogar och så. Men vilket är bäst ,våtrumsfärg eller båtfernissa? Båtfernissa låter ju oneklien ganska farligt. Finns det inte risk att den avger en massa farliga ämnen till hönsen-äggen-oss?? ???
Man vill ju kunna storrengöra ibland på ett så enkelt sätt som möjligt  så det låter ju som en bra ide med löstagbar inredning.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 09 jan-07 kl 15:35 »
Jag målade med helt vanlig utegärg. Funkade hur bra som helst och inte svår att måla om :D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Helenan

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 jan-07 kl 16:22 »
Utefärg använde jag en gång men det torkar dåligt inne och luktar värre än tex våtrumsfärg.

I min lekstuga (hönshus) har jag plastmatta på golvet. Jag tycker det är jättebra underlag till spånet. Efteratt jag issolerade blev den lite stor och går upp på väggarna vilket jag tycker är bra.

Mitt förslag är att ta det enklaste det är säkert lika bra!

Lycka till!

philips

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 jan-07 kl 06:46 »
Jag har en stuga 10kvadrat som jag satt en skiva på. En slags skiva med olika trästruktur på kanon bra mot fukt sedan är det plastgolv fungerar ypperligt .Däri finns ca 20 st höns.Stor utegård också för de är ute varje dag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser