Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjarstudsare?  (läst 24831 gånger)

Halte

• Gäst
Nybörjarstudsare?
« skrivet: 26 nov-12 kl 15:27 »
Morsning
Tänkte kolla lite med er lite erfarnare jägare hur billigt man kan komma undan med en skaplig studsare och skaplig kikarsikte..

Det enda jag har önskemål om än så länge är att rekylen inte ska vara överjävlig, känns som man vill ha en hyffsat snäll bössa i början iaf.
Och så ett skapligt kikarsikte, har ingen aning alls där, det enda jag har fått höra är att man ska ha ett som man kan använda när det skymmer på lite..

Eftersom att ekonomin är en ytterst väsentlig del i det hela så skulle jag vilja kolla ungefär hur billigt man kan komma undan med dessa tämligen blygsamma krav.. Och vad ska man leta efter?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Nybörjarstudsare?
« Svar #1 skrivet: 26 nov-12 kl 16:37 »
Frågan är vad du ska jaga,jaga älg kan du göra med öppna riktmedel, vaka gris och räv så behöver du ett ljusstarkt kikaresikte, bössor finns i olika prisklasser, mauser ifrån under 1000lappen,husqvarna bössor finns runt 1500kr,de funkar oftast utmärkt även om de är långa och trycket inte det bästa, i övrigt är tikka's bössor mycket prisvärda,något dyrare 3000-7000kr ungefär, vad det gäller optik så får man vad man betalar för,. Kolla utbudet hos din lokala handlare,känn och kläm..
Fjäderfän och kaniner

Yrmff

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 nov-12 kl 17:17 »

Precis som Grimbarten säger så får man vad det gäller kikarsikten vad man betalar för!

Begagnade såklart

Ett Weaver (ståltub) 4x20 3-400 kr funkar ypperligt till älgbössan och är skottfast. Men är GÖÖÖRAtråkig!
En Märkestysk 8x50 3000-4000kr perfekt för ex räv grisvak.
Leupold vx2 3-9 x50 2-3000kr

Nya kikare
 Vortex diamondback 2-9x40 strax över 2tusen (har bra rykte) Vortex har åxå rykte om sig att göra helt ok "kinatermosar"
Bushnell
Burris

Det finns naturligtvis massor med bra kikare för astronomiska summor men ....

Jag fick tag på en Winchester70 i kaliber .270 hos den lokale handlaren med kikare(weaver4x20) för 4papp  En hyllvärmare som inte varit utanför vapenskåpet många ggr och efetrsom jag handladdar så  ;D

Tittade på Torsbos hemsida dom har ex. en 6.5x55 win70 för 1995 inne!! Och den får du skjuta allt i swe med! behaglig rekyl och billig att skjuta med osv. sen är iofs. den nog den mest omdiskuterade kalibern För/mot som vi har i detta land !!

presicera gärna !!

Halte

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 nov-12 kl 17:34 »
Svårt att precisera så där rakt upp och ned.. Vet inte så mkt än. Kommer inte att jaga så våldsamt mkt och jag behöver definitivt inte det bästa, bara något som inte är rent skräp.

Som det jagas nu i jaktlaget är det 90% tryckjakt efter älg, kron, dov, rådjur och gris..

parpen

• Halland
« Svar #4 skrivet: 27 nov-12 kl 20:18 »
Hej!

Mycket klokt har sagts i tråden, så jag fyller bara på med följande:

Jag tror inte du behöver oroa dig så mycket för rekylen om du väljer några av de vanliga klass 1 kalibrarna, typ 308, 30-06 eller 6,5. Min upplevelse är att det kan kännas lite efter att ha skjutit in på skjutbanan, men i jaktsituationer märker man inte ens av någon rekyl. Fokus på viltet och lite adrenalinpåslag tar bort allt vad rekyl heter.

Detta under förutsättning att du inte har någon annan (medicinsk t.ex.) orsak till oro kring rekylen.

MVH Pär

Halte

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 nov-12 kl 20:25 »
Tackar, nej inga medicinska skäl till rekylfrågan.. Bara att vissa jag pratat med inte tycker att man borde riskera att man blir "skotträdd".

Yrmff

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 nov-12 kl 21:05 »

Nåt att tänka på är dock att många begagnade&billiga 30,06 har en kolv som gör att många upplever dom som riktigt obehagliga! Byter man däremot stock blir dom mycket mer beskedliga!

mvh Y

CaJo

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 27 nov-12 kl 21:36 »
Skjut några smällar med en riktig kaliber, minst 338 WM, och åk sen och köp en 30-06 så blir det nog bra. Och köp Alaska kulor till, så blir det riktigt bra!

Kikarsikten finns till rimliga priser, med kosta på en riktig montering med bra fästen, och be någon verkligt kunnig att montera.

smedpeter

• Jämtland
    • smedpeters hemsida
« Svar #8 skrivet: 28 nov-12 kl 23:21 »
Du har inte funderat på ett rödpunktssikte istället för kikaren ? Jag har ett sådant, och jag är helnöjd - du kan skjuta med båda ögonen öppna,  du får snabbare in skottpunkten med ett rödpunktssikte än med en kikare. Vikten är också betydligt mindre...
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Halte

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 dec-12 kl 11:37 »
Var och provsköt en 6.5 igår, riktigt kul! Har inte hållt i ett skjutvapen sedan militärtjänstgöringen för 18 år sedan.. Men det gick bra, eller skapligt bra iaf.

Lutar nog åt en 6.5 av något slag. Men siktet nu då.. Ett rödpunktssikte? Jag har en känsla av att det måste bli någon begränsning i hur långt bort man kan använda sig av ett sådant sikte eller? Igår när jag testade sköt jag kanske på 60-70 meters avstånd, och där tror jag att jag hade haft svårt att se en liten punkt på målet utan kikare,,

smedpeter

• Jämtland
    • smedpeters hemsida
« Svar #10 skrivet: 03 dec-12 kl 14:08 »
Ja, 6,5x55 är en helt ok kaliber, ingen rekyl att tala om, och du får skjuta allt med den. Ofta kan du hitta riktigt prisvärda bössor i den kalibern - många av oss jägare är ju lite macho-typer och tycker att allt mindre än 9mm är tjafs  ;D ;D men så är det naturligtvis inte.
På ett rödpunktssikte kan du s.g.s alltid ställa in ljusstyrkan på den röda punkten. Så det är inget problem att målet är längre bort. Du ska ju inte skjuta älgar på 300 meter... ;) Du borde testa ett rödpunktssikte, så får du se. Gå in till någon vapenhandlare och be att få kolla, om du inte vet någon som har ett i närheten av platsen där du bor.
Lycka till, och glöm inte att berätta för oss vad det blev...
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

CaJo

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 03 dec-12 kl 17:55 »
Tänk bara på att du inte har någon förstoring i RP-siktet. Det kan vara bra att ha i vissa lägen.

Tycker du ska kolla ett kikarsikte med belyst riktmedel också.

Halte

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 dec-12 kl 18:35 »
Någon som vet ungefärliga avstånd till målet för stående skjutning? Och viilken storlek på det godkända området?

Testade som sagt några skott igår för första gången på 18 år.. Och stående utan stöd var inte helt lätt.. Hade en pizzakartong på ca 60-70 meters avstånd och skjlt 2 skott stående och två liggande. Liggande var ju inga större problem, men stående tog ena skottet precis i ytterkant.. Sjukt darrigt blev det och jag misstänker att rörligt mål inte underlättar det hela.. :)

Yrmff

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 03 dec-12 kl 21:27 »

Det är 80 meter till den löpande älgen! och som nån sa innan, håll i skägget och svep med under skottet (många stannar upp eller rycker av skottet =bom)!

Vad gäller det fristående skyttet på stillastående mål så är det många som går "igenom" målet underifrån och upp och lyckas bra med det och då gäller det att hitta när det är dags att kraaaama av.

Mycket av det som resulterar i darret , hänger ihop med att man börjar förbereda sig för skottet när man väl ligger på platsoch man slösar dyrbar tid, vilket gör skyttet mycket svårare. mao om armarna ,händerna, fingrarna,höfterna fotställningen ,kind mot kolv osv.ligger mer eller mindre klart och du inte behöver krångla med detta så har du betydligt större chans att träffa! Ytterligare en aspekt ligger i förstoringsgraden på kikarsiktet,många oerfarna skyttar skjuter bättre med 4ggr fristående ån med ex 9ggr eftersom man gärna överparerar med dåliga skott som följd!

övaövaövaövaö....... anläggning ex eller 22long som du var inne på, andning= skjut på samma ställe i andningscykeln osv...

mvh Y

CaJo

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 08 dec-12 kl 22:14 »
Precisionsprovet för kulgevär för jägarexamen skjuts på 80 m. 4 skott skjuts från skjutbänk och de ska ha en max spridning på 12 cm. 4 skott skjuts med jägarmässigt stöd från 80 m och de får ha en spridning på max 17 cm. Valfri kaliber.

Och vid löpande skytte: tryck geväret med vänster hand mot axeln, höger hand ska endast användas till att hålla lätt om pistolgreppet och avfyra, inte något annat.  Och börja träna med låg förstoring på siktet.

Gäller högerskytt.

Halte

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 dec-12 kl 20:04 »
satsa på ett kikaresikte för minst 15 000 kr allt under det priset är skit! köp en billig bössa begagnad sako, tikka, husqvarna, carl gustav mm och lägg pengarna på en bra kikare det lönar sig!
Hehe, 15 000 för kikarsiktet.. Ja det känns som typ 10 ggr mer än jag kommer lägga. SÅÅ intresserad är jag inte än

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #16 skrivet: 09 dec-12 kl 21:23 »
Hej!

Jag är inte erfaren så du får ta följande för vad det är, nybörjartips från en nybörjare.

När det gäller kikare så är det förvisso så att man får vad man betalar för i någon mån men dubbelt så dyrt är inte dubbelt så bra, bara bättre. Jag har till min senaste bössa (en 22LR för mängdträning) köpt ett Nikon ProStaff 3-9x40 http://www.jakt.se/kikare-kikarsikten/nikon/prostaff-3-9x40.html  och är ytterligt förvånad över hur bra det är.

Ok, det är inte perfekt för toppfågel på 300 m, det är inte ljusstarkt nog för nattjakt på gris eller kanske inte ens för räv i gryningen (vet ej jagar inte så) men med normal belysning (soluppgång till 1 h före solnedgång) duger det gott. Jag har inte satt det på en 9,3x74 så jag vet inte hur rekylfast det är men Nikon är i alla fall duktiga på optik. Det är i alla fall ohyggligt mycket bättre än mitt Vortex Viper 4-12x40 som var mer än dubbelt så dyrt. Personligen tycker jag att det är bättre även än mitt Meopta som kostade typ 4 ggr så mycket men när det gäller Meoptan beror det på att där har jag medförstorande riktmedel vilket var ett misstag - ska bytas bort, blir ett fin-Nikon istället http://www.jakt.se/kikare-kikarsikten/nikon/Monarch-E-25-10x56SF-IL.html Så, jag tror det går att få tillräckligt bra sikten för under 15000 kr, har man låga krav menar jag att t.o.m. 2000 kr räcker.

Nog om kikarsikten, över till bössa.

Jag gillar inte rekyl i studsare, hagel går bra. Jag har goda erfarenheter av 6,5x55 och .308Win, den senare borde ha kraftigare rekyl men den jag testade var utrustad med dämpare och gav faktiskt mindre rekyl än 6,5an. 6,5 är, säger en del, i klenaste laget, med fel kula/laddning uppfyller den inte klass 1. Å andra sidan skjuter den flackt, flackare än .308 har jag fått förklarat, å tredje sidan har .308 mer anslagsenergi när den når fram.

Jag skulle nog välja någon av de kalibrarna för att de är vanliga och därmed lätta och billiga att få tag i (övningsskjuta, övningsskjuta!). En 6,5a i hyfsat skick kan du få loss för under 5000 kr, jag påstår att du kan få ett hyfsat sikte för 2000 och fästen för 1000 till och då tror jag du har en bra bössa.

Vänligen
Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Vargerik

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 09 dec-12 kl 21:55 »
Ser att du bor i Östergötland som jag. Här är det genomsnittliga skotthållet typ 15 meter, så du behöver inte bry dig i saker som kulbanor osv..
Tikka 55/65, Sako Forester, Hirvester, Hunter är såna där säkra tips, Sako snäppet dyrare än Tikka. Husqvarnor 1900/1640 osv är säkert bra också även om jag inte gillar dem - och i princip gratis. Lägg den största slanten på en beggad tysk kikare och en massa ammo!

Kaliber? 6,5x55!

Kapsyl

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 16 dec-12 kl 20:30 »
Svårt att precisera så där rakt upp och ned.. Vet inte så mkt än. Kommer inte att jaga så våldsamt mkt och jag behöver definitivt inte det bästa, bara något som inte är rent skräp.

Som det jagas nu i jaktlaget är det 90% tryckjakt efter älg, kron, dov, rådjur och gris..

Jag skulle nog rekommendera dig att skaffa två vapen. En bra studsare i kaliber 8x57JS kan du få för en ytterst rimlig peng (runt 1000-lappen) om du kan tänkta dig en äldre med flaggsäkring (säkraste säkringen som finns IMHO, synd att folk är så bekväma och föredrar tangentsäkring). Tyvärr är ammon lite dyrare än till 308 eller 6,5 om du inte laddar själv. Det spelar ingen roll vad det gäller jaktammon men är du så rostig som du säger så behöver du öva och öva mycket, helst på en löp-bana. Det är där det andra vapnet kommer in. Om du skaffar dig en .22LR så har du råd att öva mycket. Köper du i bulk så kan du få 5000skott för 2000kr. Bössan bör dock ha ungefär samma tyngd och balans som den "stora" bössan så förslagsvis en med varmintpipa och manuell repetering. CZ 455 t.ex är ett trevligt gevär som lämpar sig bra för övning.Leta också rätt på en korthållsbana med löp. Det finns skalenliga figurer både för älg och gris. Som någon tidigare skrev, pröva ett rödpunktsikte. Om du inte har såna jaktmarker där det kan bli långa håll (över 150 meter) så klarar du dig bra med ett sådant. Tänker du börja vaka gris så är det ett annat läge, då är kikare motiverat, en med ett stort ljusinsläpp.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #19 skrivet: 16 dec-12 kl 23:52 »
Jag tycker Kapsyls tankar är bra. Tänkte'nte på det... :) En 22LR att öva med är både nyttigt och kul, har en själv. För 40 öre smällen gör det inte ont att dra iväg 100 skott på en träning och det ger väldigt mycket.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser