Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det hänssynslösa småskaliga skogsbruket  (läst 44437 gånger)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Det hänssynslösa småskaliga skogsbruket
« Svar #180 skrivet: 19 aug-13 kl 13:28 »
Skogsstyrelsen har uttalat uppdraget att BÅDE se till produktionsmål och miljömål.

Alltså inte bara miljömål, och inte bara produktionsmål, utan båda samtidigt. Väldigt Svenskt.  :-X

http://www.skogsstyrelsen.se/Myndigheten/Om-oss/Vart-uppdrag/

Citera
Skogen i Sverige är en nationell tillgång och resurs. Därför är det viktigt att skogen sköts så att den uthålligt ger en god avkastning samtidigt som den biologiska mångfalden bibehålls. Vid skötsel av skogen ska även hänsyn tas till intressen som till exempel allmänhetens behov av och intresse för skogen för rekreation och fritid.

Huggorm

• Gäst
« Svar #181 skrivet: 19 aug-13 kl 19:41 »
Måste säga att jag är besviken på Skogsstyrelsen. . Känns inte alls som de vill värna om biologisk mångfald och "hänsynsfull" skogsskötsel..

Jag hade ute dem nu för att få lite skötseltips för min lövskog samt ett par hektar blandskog. Vad jagville veta hur den ska skötas framöver för att maximera den biologiska mångfalden och naturvärden.

Men de var helt ointresserade av något annat än att jag skulle såga ned allt och plantera ädellöv med bidrag..  Mycket besviken på den totala ointresset av att förädla mina "triviala" skogar till något annat.. Tro faan att det blir ett hänsynslöst skogsbruk när de som ska veta inte tycker att det är värt att satsa på ickeekonomiska värden om skogen redan är en skyddsvärd biotop
Det enda anmärkningsvärda är att de rekommenderade att plantera ädellöv och inte barr, helst gran

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #182 skrivet: 19 aug-13 kl 19:45 »
Det är ett väldsan sug efter björk nu. Det verkar som att det som efterfrågas av skogs- och pappersindustrin ändrar sig på kortare tid än cykeltiden för normalt skogsbruk. Det går inte att plantera rätt då. Det bästa är kanske att plantera fel?

Huggorm

• Gäst
« Svar #183 skrivet: 19 aug-13 kl 20:43 »
Det är ett väldsan sug efter björk nu. Det verkar som att det som efterfrågas av skogs- och pappersindustrin ändrar sig på kortare tid än cykeltiden för normalt skogsbruk. Det går inte att plantera rätt då. Det bästa är kanske att plantera fel?
Det smartaste är väll att spara in på planteringskostnaden och låta slyet plantera sig själv. Björk brukar klara sig bra på egen hand och växer fortare än gran upp till 60-70 års ålder

Halte

• Gäst
« Svar #184 skrivet: 19 aug-13 kl 21:12 »
Det mest irriterande var det monumentala ointresset.. Efter att jag förklarat att jag inte var det minsta intresserad av en likåldrig ädellövskog oavsett bidragsnivå, utan ville veta vad jag ska göra för få mesta biologiska mångfald och högst naturvärden, så bara dog samtalet och jag fick typ förhöra människan som svarade med korta meningar. . Ett helt menigslöst möte blev det.
Enligt henne var skogen "trivial" och inte värd att satsa på.. Men grejen var ju att få reda på hur man ska få den intressant i framtiden. .Även att om tråkbjörken är dominetande vuxna trädslaget nu så finns det ju roligare löv i ungskogsstadiet.. ask, lönn, lind, ek..

Broberg

• Gäst
« Svar #185 skrivet: 19 aug-13 kl 22:20 »
Mysko att de är så olika. De här nere, jag haft att göra med, är ofta nästan tvärtom. Och så har de hållit kurser i hyggesfritt och liknande, tillsammans med lst.

Mangan

« Svar #186 skrivet: 24 aug-13 kl 17:32 »
Men de var helt ointresserade av något annat än att jag skulle såga ned allt och plantera ädellöv med bidrag.

För att det finns brist på ädellövsskog enligt dagens miljötänk.

Citera
Tro faan att det blir ett hänsynslöst skogsbruk när de som ska veta inte tycker att det är värt att satsa på ickeekonomiska värden om skogen redan är en skyddsvärd biotop

Om det nu är det.

Mangan

« Svar #187 skrivet: 24 aug-13 kl 17:35 »
Du låter lite förvånad?
Skogsstyrelsen sitter nog mest i knät på skogsbolagen och verkar bara jobba för skogsägarens möjlighet att tjäna stora pengar på kort sikt.
De dömer ju inte ut vite för avverkning utan anmälan eller andra överträdelser heller.
Och man säger att det finns mer skog än nånsin. Skitsnack. Möjligen är arealen trädbevuxen mark större än på länge, men skog är det fan inte, bara granplantager som är så täta att inget annat växer där. I skogarna som tillhör min hemby finns nästan ingen skog som inte kalhuggits under de senaste 40 åren, och det borde handla om drygt 3000 ha.  >:(

När blev det egentligen inne att hävda att planterad skog inte är skog?

Inte för att jag tror allmänheten skulle se skillnad på 80-årig granskog om den är planterad eller självsådd.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #188 skrivet: 24 aug-13 kl 17:44 »
80-årig granskog? Är inte det förbjudet........ eller nått? Här avverkar Svea när det är 60 år och 30 cm i stubbskäret. Jag trodde det var fel träslag men de hackade ner gran igen. Ibland skärv och på grusbacke.  ???
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Huggorm

• Gäst
« Svar #189 skrivet: 24 aug-13 kl 18:18 »
80-årig granskog? Är inte det förbjudet........ eller nått? Här avverkar Svea när det är 60 år och 30 cm i stubbskäret. Jag trodde det var fel träslag men de hackade ner gran igen. Ibland skärv och på grusbacke.  ???
De vill inte plantera tall ens på sådana marker eftersom älgarna äter upp dem. Gran är det i princip ingen som rör.

Mangan

« Svar #190 skrivet: 24 aug-13 kl 19:16 »

Eh, va? Det finns en minsta ålder för avverkning, hos dig kanske det är 45-50 år  för gran (beror på hur bördigt det är). Men 80-årigt är inte ovanligt.

Existens

• Gäst
« Svar #191 skrivet: 24 aug-13 kl 20:24 »
När blev det egentligen inne att hävda att planterad skog inte är skog?

Inte för att jag tror allmänheten skulle se skillnad på 80-årig granskog om den är planterad eller självsådd.

Det har jag sagt flera gånger, att den skogen som nu ser ut som en 'granåker' kommer när den är 70 år att se ut ungefär som de skogar som nu anses som 'riktiga' skogar.

Man gallrar, träd dör, faller, björk slår upp osv..   
Jag gick just idag i vår 45-åriga tallplantering och konstaterade att det nu börjar bli fin skog där.

Huggorm

• Gäst
« Svar #192 skrivet: 24 aug-13 kl 20:38 »
Det har jag sagt flera gånger, att den skogen som nu ser ut som en 'granåker' kommer när den är 70 år att se ut ungefär som de skogar som nu anses som 'riktiga' skogar.

Man gallrar, träd dör, faller, björk slår upp osv..   
Jag gick just idag i vår 45-åriga tallplantering och konstaterade att det nu börjar bli fin skog där.
En granplantering kommer aldrig se ut som en skog, inga andra träd klarar ju att växa upp i det kompakta mörkret. Visst, en och annan förtvinande rönnplanta ser man väll bland mossan och harsyran. Tallplanteringar är en helt annan sak, där är det ljust och en helt annan biologisk mångfald. Jag bor intill ett gammalt sandtag där det nu odlas tall, och det finns en mycket riklig undervegetation av bland annat al.

Mangan

« Svar #193 skrivet: 24 aug-13 kl 21:03 »
En granplantering kommer aldrig se ut som en skog, inga andra träd klarar ju att växa upp i det kompakta mörkret.

Bok klarar det bra. Eller hade gjort, om det inte hade varit så mycket hjortdjur som gnager på allt de ser.

En granplantering ser inte ut likadant efter 10 år, de ändras ganska märkbart.

Existens

• Gäst
« Svar #194 skrivet: 24 aug-13 kl 21:07 »
Jag har en granplantering också som är 45 år. Det börjar bli talrika luckor nu där andra träd kommer upp.

Huggorm

• Gäst
« Svar #195 skrivet: 24 aug-13 kl 21:07 »
Bok klarar det bra. Eller hade gjort, om det inte hade varit så mycket hjortdjur som gnager på allt de ser.

En granplantering ser inte ut likadant efter 10 år, de ändras ganska märkbart.
Bok klarar det nätt och jämnt. De blir väldigt smala och rangliga när de sträcker sig upp, och så kanske de välter av snön. Men visst, bok är den som har bäst chanser att klara av det.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #196 skrivet: 24 aug-13 kl 21:44 »
Nog har jag sett en del avtuggade granplantor i min dag, och i brorsans halvväxta granplantering blev det skalat en hel del av en enda hjort! Zatan vad arg han var!  ;D Den hade hållit sig så inget syntes från kanterna, men inne i beståndet..........
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Broberg

• Gäst
« Svar #197 skrivet: 24 aug-13 kl 21:53 »
Nog har jag sett en del avtuggade granplantor i min dag, och i brorsans halvväxta granplantering blev det skalat en hel del av en enda hjort! Zatan vad arg han var!  ;D Den hade hållit sig så inget syntes från kanterna, men inne i beståndet..........

Jo, de brukar sätta ull, eller maskeringstejp, på topparna. Ett rådjur, med smak för godsaker, går gärna och tar en tugga på varje topp. Mums, mums, mums, liksom..

Broberg

• Gäst
« Svar #198 skrivet: 24 aug-13 kl 21:59 »
En riktig skog, har för övrigt träd i alla åldrar. Och sen är det alldeles för lite död ved i likåldrade gran- och tallåkrar. Några få procent. Tror det var 40 procent, de från den lokala skogstyrelsen, sa är önskvärt.
Skog är inte bara träd, det är massor av andra typer, som behöver den att bo i också. Hur många fullstora aspar och sälgar, ser man tex, som står och dör av ålderdom?

Huggorm

• Gäst
« Svar #199 skrivet: 24 aug-13 kl 22:05 »
Skog är inte bara träd, det är massor av andra typer, som behöver den att bo i också. Hur många fullstora aspar och sälgar, ser man tex, som står och dör av ålderdom?
En och annan utmed vattendragen, men där fäller bävern varenda en nu. gott om död ved blir det ju, men inga gamla träd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 3 användare
Assa, Staem, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser