Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken grönvärpar-grupp blir bäst?  (läst 2036 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Vilken grönvärpar-grupp blir bäst?
« skrivet: 19 nov-12 kl 21:18 »
Jag kommer att ha möjlighet att ha hönsen i olika avelsgrupper till våren och nu funderar jag fram och tillbaka. Jag har ju fyra Isbar-höns (utan tupp) och två Araucanatjejer (utan tupp). Någon av dessa raser ska få en egen tupp snart (eller när jag hittar någon inom lämpligt avstånd från mig) De går nu i en grupp tillsammans med tre Hedemora och en vuxen Hedemoratupp.
Jag tänkte först att jag skaffar en Isbar-tupp att ha tillsammans med Isbarhönsen men när jag tänker efter så tycker jag att Araucana-äggen är snyggare i färgen. Hur blir det om jag istället skaffar en Araucana-tupp och har den tillsammans med Araucanorna och Isbarerna. Då blir det ju korsningar med Isbar, hur blir deras äggfärgen i nästa led? Har hört att befruktningen kan vara sämre hos Araucana-rasen?
Eller om det blir en Isbar-tupp, hur blir Araucana/Isbar avkommornas ägg? Oliv-gröna eller mer ljust mintgröna?
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

FM

• Skåne
SV: Vilken grönvärpar-grupp blir bäst?
« Svar #1 skrivet: 19 nov-12 kl 21:33 »
Äggfärgen är en svår fråga då just färgen varierar inom dom båda raserna. Har sett isbarägg alltfrån mint, turq., kaki, olive etc. Dessama på araucana där jag oxå sett stor variantion. Så vill du försöka få den färgen du gillar, så får du kläcka fram kycklingar från en linje med en färg du tycker är fin, tror jag ;)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2 skrivet: 19 nov-12 kl 21:39 »
Ok, men då blev det enkelt i alla fall!! Då blir det en Araucana-tupp för de äggen tycker jag är finast, så får Isbarerna gå med dem för hur som helst blir ju de korsningsäggen gröna i alla fall?!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Torry

« Svar #3 skrivet: 19 nov-12 kl 21:46 »

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #4 skrivet: 19 nov-12 kl 22:02 »
Torry, tack för tipset! Kan inte dela gruppen redan nu, har inte plats, (tror jag, ska klura lite)  Var bor tuppen?

Torry

« Svar #5 skrivet: 19 nov-12 kl 22:18 »
Tuppen bor i Stenestad på söderåsen ca 1mil söder om Klippan. Han bor väl här ett tag till klura du lite.  :)
//Torry

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #6 skrivet: 19 nov-12 kl 22:24 »
Torry, vilken färg är det på dina Araucanaägg förresten?? Den verkar ju variera inom rasen ocskå.

Torry

« Svar #7 skrivet: 20 nov-12 kl 18:34 »
Jag går i väntans tider än har det inte pluppat ut nåt ägg från mina flickor, så jag vet inte hur färgen blir men äggen som de kläcktes ur var ljusblå.
//Torry

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #8 skrivet: 20 nov-12 kl 18:43 »
Aha, vad spännande! ;D Mina tjejer lägger ljust gröna åt det mintröna hållet, jag trodde att alla Araucanor gjorde det men så verkar det inte vara. Mina Isbartjejerna lägger ägg mer åt det mossgröna, militärgröna hållet.
Eftersom jag tycker Araucana-äggfärgen är snyggast så kanske det blir en Araucanatupp MEN Isbaren lägger väl fler ägg/år? så det talar ju för den rasen.
Befruktningen har jag hört kan vara sämre hos Araucana och det är ju inte så bra men mina Araucanatjejer har haft väldigt hög befruktning på äggen med min Hedemoratupp.

Hur som helst så ska det bli en grönvärpartupp som får gå med Isbarerna och Araucanorna så en av raserna blir rasrena i alla fall.

FM

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 20 nov-12 kl 23:24 »
Du får nog skaffa 2 tuppar o varva med :P  ;D

Isbaren värper nog oftast bättre. För att öka befruktingen på araucana så klipper du både tuppens röv och damernas. Om du har kvastar på tupp och höna får du ta i beaktningen att det är ett letalanlag. Araucana tuppar verkar ha lite svårare med balansen så dom trampar sönder hönorna lätt. (Lr/och så gillar dom att nuppa  :P )
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Valmet

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 nov-12 kl 00:15 »
En av mina hönor lägger sanslöst snygga ägg.
Riktigt blåa med mörka prickar!

Nackdelen är att det blir typ ett ägg i veckan, men det blir kanske mer till våren.
Det är en Araucana-Lohman-Isbar.

Skulle tro att brunvärparen Lohman ger lite mer kraftig färg åt det annars bleka gröna/blåa.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #11 skrivet: 21 nov-12 kl 20:02 »
Valmet, det är ju dina två hönor som lägger snyggast ägg, de fyra Isbartjejerna är ju också från dig!
Ska jag då leta efter en tupp utan tofsar, mina höns har tofsar.

Valmet

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 22 nov-12 kl 00:28 »
Men dom har väl inte tofsar vad jag minns?
Skägg har dom ju, men inte sånna riktiga tofsar..

Skaffa en tupp med tofsar om du kan hitta en :)

Kul att dom äggar och mår bra ännu ;)

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #13 skrivet: 22 nov-12 kl 09:45 »
Valmet, det kanske inte är tofsar? Hedemora har ju inget men Araucanatöserna har något, det kanske är för lite för att kallas tofsar. Jag har ju bara sett dessa två av den rasen!

Valmet

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 22 nov-12 kl 12:33 »
Nej som sagt riktiga tofsar sticker ut tydligt.

Dina är bara två skäggiga damer ;D Sånt skägg har alla Araucanor och även Faverolle!

Fast korsar du dem med en Isbar-tupp så blir befruktningen mkt bättre.
Å avkommorna blir bättre ägg-läggare.
Därför har jag inte längre Araucanor, värper för dåligt om man tänkt sälja
äggen utan förlust..

Det är en prioriteringsfråga
« Senast ändrad: 22 nov-12 kl 12:38 av Valmet »

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #15 skrivet: 22 nov-12 kl 15:58 »
Usch ja, Valmet, det är ju detta dilemma jag bråttas med ??? Igår hade jag ju nog bestämt mig för en Araucana tupp men som du säger med befruktning och antal ägg som jag tänkte från början så lutar det åt Isbaren men jag tar en sväng till med funeringar och tankar om det, det är inte aktuellt än på någon vecka i alla fall.
Äggfärgen hos mina Araucanor är bäst i alla fall.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #16 skrivet: 22 nov-12 kl 16:02 »
Aha, nu har jag sett en bild som Linkoso har lagt ut på en Araucana med KVAST och det har defenitivt inte mina ;) Nu vet jag hur det ser ut ;D.

Dela detta:

* Inloggade just nu

423 gäster, 2 användare
Gabrielelale, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser