Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  3v. Bo i lekstugan?  (läst 1066 gånger)

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
3v. Bo i lekstugan?
« skrivet: 23 maj-12 kl 23:52 »
Dunisarna är ca 3 veckornu så äter gör de  ;D bara inte gräs än så länge.
Nu är det ganska behagligt " ljummet" på nätterna också, så jag funderar på om de skulle klara av att bo i tillfälliga hönshuset i lekstugan.... Ej isolerat men med värmelampa, om man delar av och gör ytan mindre...  Lite läskigt att chansa dock, vill inte ta död på dem  ::)

Kringlan

• Östergötland
SV: 3v. Bo i lekstugan?
« Svar #1 skrivet: 24 maj-12 kl 00:14 »
Hej,
Mina små som är 2,5 vecka går ute med mamma-
hönorna och äter förutom startfoder redan gräs, insekter och daggmask. Så ge dem du några grästorvor att picka loss i och lite småklippt gräs ur handen så de fattar galoppen.
Om torvorna torkar till så balar de sig i dem också.

Nu såg jag inte var du bodde i landet men bara det inte är väldans kallt klarar väl värmelampan jobbet.
Lycka till med de små  :)

Marielle

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 24 maj-12 kl 08:25 »
Hej,
Mina små som är 2,5 vecka går ute med mamma-
hönorna och äter förutom startfoder redan gräs, insekter och daggmask. Så ge dem du några grästorvor att picka loss i och lite småklippt gräs ur handen så de fattar galoppen.
Om torvorna torkar till så balar de sig i dem också.

Nu såg jag inte var du bodde i landet men bara det inte är väldans kallt klarar väl värmelampan jobbet.
Lycka till med de små  :)

De får grästuvor varje dag och jag har testat med smågräsklipp också, de är inte intresserade...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 24 maj-12 kl 10:01 »
Dunisarna är ca 3 veckornu så äter gör de  ;D bara inte gräs än så länge.
Nu är det ganska behagligt " ljummet" på nätterna också, så jag funderar på om de skulle klara av att bo i tillfälliga hönshuset i lekstugan.... Ej isolerat men med värmelampa, om man delar av och gör ytan mindre...  Lite läskigt att chansa dock, vill inte ta död på dem  ::)

De skulle för länge sen klarat av lekstugan, om den inte är jättestor utan avdelning. De måste ju ha möjlighet att komma bort från för mycke värme också, så de inte blir roosters  ;)
Om de skulle komma ut i gröngräset, (vilket de gör här vid 3-5 dagars ålder men då med hönsmamma) så skulle de snart bli nyfikna både på vad som kryper och inte kryper. De skulle snart reda ut vad som är mat och inte, det är skillnad på gräsklipp och gräsklipp.
Å andra sidan så dör de inte av att bo "på parketten".
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Marielle

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 24 maj-12 kl 13:49 »
De bor nu i en ganska rejält tilltagen plastback, ena sidan värmelampa, andra utan där maten finns.
Parkett har jag inte hunnit lägga i backen, måste tapetsera klart först  ;)
Skämt å sido, det låter ju som att de skulle klara lekstugan  bra då mao!
Om man bygger upp en låg sittpinne åt dem, är det överkurs, eller ?
Tänkte dela av med största modellen på pallkrage, till en början. Lekstugan är ganska stor.
Helgprojektet är under planering  ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 24 maj-12 kl 15:22 »
De flyger rätt bra i den åldern. Minst en meter eller två. Här brukar de sitta på översta pinnen som du ser. Den lägsta pinnen 60 över golv, sen sitter de som en stege, snett över varandra. Förskjutna 30 på höjden och 30 på djupet. Den översta alltså i ögonhöjd på mig. Det var väl därför det tog en kvart att se Ettan när hon var 3 veckor.

Det blir många pallkragar det, eller nät som lock över.
« Senast ändrad: 24 maj-12 kl 15:26 av ToA »

Marielle

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 24 maj-12 kl 23:42 »
Oj ! Flyger de så bra redan ?? !!! Visst märker jag att de flaxar o försöker komma över kanten på backen, men .... Hade tänkt att dela av lekstugan för att de inte ska " tappa bort" värmelampan, men det kanske inte behövs då.... Skulle iof ha varit med lock över pallkragarna, men om det inte är nödvändigt så  ???

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 25 maj-12 kl 09:54 »
Denär lille är kläckt 2/5. Igår var hönan ute och traskade, Lindelo som har tidiga vanor var hemma som barnvakt.
Gullhöna går på den nedersta pinnen.

Marielle

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 25 maj-12 kl 21:34 »
Man lär sig nåt nytt varje dag ;D. Våra dunisar är ca 3 veckor, vet inte födelsedatum, men de har inte lika mkt fjädrar.  Ååååå vad spännande det ska bli att flytta ut dem till större !

Dela detta:

* Inloggade just nu

307 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser