Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal bensin dålig?  (läst 28606 gånger)

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Gammal bensin dålig?
« skrivet: 16 nov-12 kl 13:58 »
Alla som tagit hand om ett mopedvrak eller en veteranbil som stått i många år känner till den speciella lukten från bensintanken. Det luktar surt! Terpentin har jag hört talas om men om detta är vad det blir av bensin med tiden vet jag inte. Odugligt som motorbränsle brukar det vara hur som helst.

Men hur lång tid tar det egentligen innan bensinen i en undanställd bil försämras så pass att den gör motorn svårstartad? Jag brukar ha rätt bra cirkulation på både mina fordon och reservdunkar så jag har aldrig känt av någon förvandling. Däremot köpte jag en snöskoter för några år sedan och den hade stått rätt länge. Bensinen luktade ok men motorn gick riktigt skräpigt trots genomgånget tändsystem och efteråt när alla bevis var undanröjda började jag misstänka bensinen...
Nu har jag släpat hem en bil som stått 6-8 år och funderar så klart om bensinen duger att starta på eller om jag riskerar att dra fel slutsatser om uppstarten går dåligt. Jag startar nog den bilen på fräsch bensin för säkerhets skull men det vore ändå intressant att veta NÄR och gärna varför bensin blir dålig.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gammal bensin dålig?
« Svar #1 skrivet: 16 nov-12 kl 15:33 »
bensinen reagerar med syret i luften.
redan efter ett par månader så kan bensinen vara så pass dålig att känsliga motorer har svårt att starta
se tex på en gräsklippare som ska igång efter vintern

Moppar har juh den iblandade oljan som extra ingrediens.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Wernher Hingsk

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 nov-12 kl 20:21 »
Hej!
Jag har samma åsikt som Du, "Skogsvilde!" Just att starta en gräsklippare med förra årets bensin kan vara svårt, och fick rådet att fylla på ny, vilket jag gjorde, och maskinen startade omedelbart!  Men den gamla bensinen slank visst ner i tanken sedan, och det gick bra att köra på den också, när motorn väl startat!

Hälsning!  W H

Tapio

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 16 nov-12 kl 20:37 »
Halaj!

Bensin kallas ibland för soppa, och det är just det det är, en soppa av både det ena och det andra, fast mest innehåller det oktan.
Det innehåller bl.a. lättflyktiga ämnen som gör en motor mer lättstartad. Dessa lättflyktiga ämnen förgasas vid en lägre temperatur än t.ex. oktan.
Vinterbensin innehåller mer sådana ämnen än sommarbensin.

Om bensin får sitta i en behållare som inte är gastät dunstar dessa ämnen bort(just för att de är lättflyktiga), och det blir stört omöjligt att kallstarta en motor på det. Får man väl igång maskinen går det dock alldeles utmärkt att köra på det.

//T

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 16 nov-12 kl 22:07 »
Min erfarenhet är att bensin åldras mycket olika fort olika gånger, så man kan egentligen inte vara säker på någonting alls. Jag har själv råkat ut för en bil som var omöjlig att starta på bensin som hade stått i tanken ett år, men när den var utdrygad med 5 liter färsk bensin gick det bra. Det finns exempel på snöskotrar som visserligen har startat men som har gått så dåligt att man har befarat något allvarligt fel på motorn, bara för att bensinen var från i fjol. Och så finns det rakt motsatta fall, senast nu i somras när jag var med och startade en Saab 99 som troligen hade stått orörd sedan 1997, den gick både att starta (iofs i sommarklimat) och köra på den gamla bensinen.

Jag tror att bensin åldras långsammare om den får stå i någotsånär konstant temperatur (som den där Saaben som hade tillbringat alla år i ett underjordiskt parkeringsgarage som är nästan fritt från dagliga temperaturväxlingar och där det aldrig blir över +20 grader på sommaren eller under 0 på vintern), än om den t ex befinner sig i tanken på ett fordon som står ute och värms av solen varje dag och kyls av på natten.

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 nov-12 kl 22:23 »
Min erfarenhet är att bensin åldras mycket olika fort olika gånger, så man kan egentligen inte vara säker på någonting alls. Jag har själv råkat ut för en bil som var omöjlig att starta på bensin som hade stått i tanken ett år, men när den var utdrygad med 5 liter färsk bensin gick det bra. Det finns exempel på snöskotrar som visserligen har startat men som har gått så dåligt att man har befarat något allvarligt fel på motorn, bara för att bensinen var från i fjol. Och så finns det rakt motsatta fall, senast nu i somras när jag var med och startade en Saab 99 som troligen hade stått orörd sedan 1997, den gick både att starta (iofs i sommarklimat) och köra på den gamla bensinen.

Jag tror att bensin åldras långsammare om den får stå i någotsånär konstant temperatur (som den där Saaben som hade tillbringat alla år i ett underjordiskt parkeringsgarage som är nästan fritt från dagliga temperaturväxlingar och där det aldrig blir över +20 grader på sommaren eller under 0 på vintern), än om den t ex befinner sig i tanken på ett fordon som står ute och värms av solen varje dag och kyls av på natten.
Har inte bensinen fått sämre lagringsförmåga sedan 1997 då? Annorlunda blandning för lägre utsläpp eller så?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 16 nov-12 kl 22:31 »
Vad jag vet så har inte bensinens kvalitet ändrats nämnvärt sedan omkring 1990, då raffinaderierna började få rutin på att producera blyfri bensin med användbart oktantal. Som sämst lär bensinen (i Sverige och för den delen hela nordeuropa) ha varit dels i samband med oljekrisen 1973 och dels i mitten av 80-talet.

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 nov-12 kl 22:36 »
Nja, bland annat har den väll en mindre inblandning av etanol nu för tiden? Vissa förändringar har i alla fall gjorts, även om jag inte har någon aning om ifall det kan påverka lagringsförmågan

torbjorn

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 16 nov-12 kl 22:50 »
Etanolinblandningen har funnits sedan slutet av 80-talet, från början bara vintertid och inte konsekvent lika hos alla bensinbolag (allt från 0 till 15 % förekom omkring 1990-1993), den försvann i och med EU-inträdet och kom tillbaks några år senare.

Skogsola

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 nov-12 kl 12:31 »
Halaj!

Bensin kallas ibland för soppa, och det är just det det är, en soppa av både det ena och det andra, fast mest innehåller det oktan.
Det innehåller bl.a. lättflyktiga ämnen som gör en motor mer lättstartad. Dessa lättflyktiga ämnen förgasas vid en lägre temperatur än t.ex. oktan.
V

//T

;D En seglivad myt från motorismens bardom som tycks leva hur länge som helst. Det finns inget ämne som heter oktan.  ;D

Curt

« Svar #10 skrivet: 17 nov-12 kl 12:49 »
Hoppsan! Oktan är ett kolväte med 8 kolatomer. Oktan ingår i det vi kallar bensin.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 17 nov-12 kl 12:56 »
Oktan, inte finns? Myt?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Oktan

Oktan finns, och kommer att finnas så länge det finns kol och väte i universum. Att det skulle vara en myt är ren rappakalja.

« Senast ändrad: 17 nov-12 kl 13:08 av Edgar »

Skogsola

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 nov-12 kl 14:26 »
 :-[ Det var mer än jag visste. Däremot så vet jag att begreppet oktantal i bensin är ett mått på bensinen förmåga att motstå självantändning. Som inte har att göra med förekomst av oktan.

Misse

• nr 9424
« Svar #13 skrivet: 17 nov-12 kl 14:42 »
Japp  Ola.  Och oktantalet på bensin är det som sjunker först. Som inte har med oktan att göra.... ::) inte alls förvirrande..

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 17 nov-12 kl 14:53 »
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #15 skrivet: 17 nov-12 kl 19:28 »
:-[ Det var mer än jag visste. Däremot så vet jag att begreppet oktantal i bensin är ett mått på bensinen förmåga att motstå självantändning. Som inte har att göra med förekomst av oktan.

Riktigt.

Däremot är oktan indirekt inblandat, på så sätt att oktantalet 100 bestäms i en speciell motor med ren isooktan (eg trimetylpentan) som bränsle. Likaså bestäms oktantalet 0 av ren heptan. Man kan då få fram en skala som man kan använda för att bestämma även oktantal betydligt över 100, ungefär som temperatur där smält is bestämmer 0-punkt och kokande vatten 100 grader, men man kan bestämma temperatur på helt vattenfria saker. Jag har för mig att flygplanet DC3 tankades med bensin med oktantal på 125. Etanol ligger också över 100.

För dieselmotorer används något som heter cetantal.
« Senast ändrad: 17 nov-12 kl 19:40 av Edgar »

Tapio

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 17 nov-12 kl 20:23 »

Halaj!

En snubbe som hette Ricardo experimenterade mycket med bränslen i början på 1900-talet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Harry_Ricardo
Han byggde en referensmotor med variabelt kompressionsförhållande till sina prov.
Han fann att heptan (sju kolatomer) hade uselt motstånd mot knackning i en motor, medan oktan (åtta kolatomer) hade utmärkt motstånd mot knackning.
Dessa två bränslen blandade han och körde sin motor med, för att få en kvalitetskala för vilket bränsle som helst.
Han gav ren heptan oktantalet 0, och ren oktan oktantalet 100.
Oktantalet är alltså en  procentsats.
Så om du tankar 95-oktanig bensin har den alltså samma motstånd mot knackning som en blandning av 5% heptan och 95% oktan.

Bränsle behöver nu, med Ricardos skala, inte innehålla någon oktan för att ha ett oktantal.
Man kan ju köra en spark ignited (vad heter det på svenska?) motor på fotogen, efter uppvärmning.
Fotogen har ett oktantal på 50. Det innebär alltså att Ricardos referensmotor körd med fotogen  börjar att knacka vid samma kompressionsförhållande som en 50/50 blanding av heptan och oktan hade gjort.

Kuriosa: heptan säljs i handeln under namnet kemiskt ren bensin.

//T

tillägg: ässhh, jag blev pucktvåa, med nästan dubbelt så många tecken som Edgar
« Senast ändrad: 17 nov-12 kl 20:36 av Tapio »

Misse

• nr 9424
« Svar #17 skrivet: 17 nov-12 kl 20:30 »
Gjorde ett test nyss.  o:)

Hittade ett bortglömt stort fat med lite bensin i längst in i verkstaden, säkert 3-6 år gammal soppa.

Tömde ut en pöl med det inomhus. 
Tömde ut en pöl med halvfärsk soppa med drygt hälften E85.
Tömde ut en pöl med ny BF95  soppa.
Tände på.

Nya bensinen flammade upp WOOOOFF, fullt blås direkt med meterhöga lågor, de andra 2 var dämpade första sekunden med små 20 cm lågor.  Men efter 5-7 sekunder brann de andra lika mycket!

Så den Högst Vetenskapliga Slutsatsen av detta är det som min tidigare erfarenhet har sagt:  -Det går utmärkt att köra på 20 år gammal bensin (har testat förr..) men man behöver isf ge en ''rejäl sup'' i insuget med färsk soppa så den varvar upp och kommer igång liksom.. o:)
Alternativt blandar ut det i annan färsk bensin.

Köpte en gång på stenåldern en Zündapp moppe som hade stått helt orörd 7 år i en källare där ägaren hade dött. Jag fick nys om detta & köpte den.
Gick igång på andra kicken och funkade ok. Soppan körde jag upp. Så det är inte alltid den dör.  Men jag tror att den gamla blyade bensinen var mycket stabilare än modern ''crackad'' bensin.

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

torbjorn

• Medelpad
« Svar #18 skrivet: 17 nov-12 kl 20:40 »
När det gäller oktantalsbestämningar så bör man komma ihåg att mätmetoden som går ut på att jämföra bränslets knackningsbeständighet under vissa bestämda förhållanden (egentligen finns det två olika mätmetoder, researchmetoden och motormetoden, som ger olika resultat på "vanlig" bensin) egentligen bara fungerar på bensin och andra liknande, mineraloljebaserade bränslen. Andra slags bränslen (t ex gengas, biogas, etanol, metanol) uppför sig på helt annat sätt när det gäller knackningar och det är egentligen ingen mening att tala om oktantal för dem, man kan bara konstatera att t ex gengas och etanol som regel är mycket mer knackningsbeständiga än bensin med oktantal upp till 100.

En egenhet som bara finns hos bensin och knappast hos andra bränslen är att bensin kräver senare tändning vid stort gaspådrag för att undvika knackning. Etanol och gengas beter sig inte på det sättet utan där är idealt tändläge vid ett givet varvtal detsamma oavsett gaspådrag. För gengas varierar det såklart en hel del med hur gasens kvalitet är just för ögonblicket.

Broberg

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 17 nov-12 kl 20:58 »

Så den Högst Vetenskapliga Slutsatsen av detta är det som min tidigare erfarenhet har sagt:  -Det går utmärkt att köra på 20 år gammal bensin (har testat förr..) men man behöver isf ge en ''rejäl sup'' i insuget med färsk soppa så den varvar upp och kommer igång liksom.. o:)
Alternativt blandar ut det i annan färsk bensin.

Den gamle mc:n här, behöver tömd förgasare och släppa på "nytt" från tanken, om den så bara stått en månad. Men att soppan i tanken är gammal spelar ingen roll.
Varför?

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser