Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal bensin dålig?  (läst 28593 gånger)

Misse

• nr 9424
SV: Gammal bensin dålig?
« Svar #20 skrivet: 17 nov-12 kl 21:03 »
Den gamle mc:n här, behöver tömd förgasare och släppa på "nytt" från tanken, om den så bara stått en månad. Men att soppan i tanken är gammal spelar ingen roll.
Varför?

Vet inte. Min gamle Kawa 750 är likadan, har den stått så måste jag bogsera igång den.
Eller så tar jag vattenkokaren å häller 2 liter vatten på toppen/cylindrarna, då går den ofta igång.

Min teori är att choken inte stänger för tillräckligt, många äldre japanska mc chokar för dåligt och behöver bogsering, en sup i cyl, eller startgas för att komma igång   o:)

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Broberg

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 17 nov-12 kl 21:22 »
Vet inte. Min gamle Kawa 750 är likadan, har den stått så måste jag bogsera igång den.
Eller så tar jag vattenkokaren å häller 2 liter vatten på toppen/cylindrarna, då går den ofta igång.

Min teori är att choken inte stänger för tillräckligt, många äldre japanska mc chokar för dåligt och behöver bogsering, en sup i cyl, eller startgas för att komma igång   o:)

Ja, detta är en Yamaha -85.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #22 skrivet: 17 nov-12 kl 22:22 »
En sak att komma ihåg med gamla japanska mc är att choken ENDAST fungerar om man inte rör gasen alls. Det är lönlöst att försöka pumpa med gasen under startförsök på en sådan, utan det enda som gäller vid kallstart är full choke och ingen gas alls. Ofta är chokeanordningen gjord så att den ger maximalt fet bränsleblandning bara under ett par sekunder i början av startförsöket och sedan magras blandningen ut (det brukar ske genom att den s k startförgasaren får sitt bränsle från en kammare som är hopkopplad med flottörhuset via ett litet hål). Startar motorn inte på en gång lönar det sig inte att nöta länge på startmotorn utan kör den bara 2-3 sekunder åt gången och vänta minst 10-20 sekunder mellan startförsöken så att nytt bränsle hinner rinna fram till startförgasaren.
Om en sån där motor är kroniskt svårstartad så blir den ofta mycket bättre av en noggrann inställning av ventilspelen, även om det är dyrt och besvärligt att hålla på med shims i olika tjocklekar.

Yrmff

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 17 nov-12 kl 22:39 »
Halaj!

En snubbe som hette Ricardo experimenterade mycket med bränslen i början på 1900-talet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Harry_Ricardo
Han byggde en referensmotor med variabelt kompressionsförhållande till sina prov.
Han fann att heptan (sju kolatomer) hade uselt motstånd mot knackning i en motor, medan oktan (åtta kolatomer) hade utmärkt motstånd mot knackning.
Dessa två bränslen blandade han och körde sin motor med, för att få en kvalitetskala för vilket bränsle som helst.
Han gav ren heptan oktantalet 0, och ren oktan oktantalet 100.
Oktantalet är alltså en  procentsats.
Så om du tankar 95-oktanig bensin har den alltså samma motstånd mot knackning som en blandning av 5% heptan och 95% oktan.

Bränsle behöver nu, med Ricardos skala, inte innehålla någon oktan för att ha ett oktantal.
Man kan ju köra en spark ignited (vad heter det på svenska?) motor på fotogen, efter uppvärmning.
Fotogen har ett oktantal på 50. Det innebär alltså att Ricardos referensmotor körd med fotogen  börjar att knacka vid samma kompressionsförhållande som en 50/50 blanding av heptan och oktan hade gjort.

Kuriosa: heptan säljs i handeln under namnet kemiskt ren bensin.

//T

tillägg: ässhh, jag blev pucktvåa, med nästan dubbelt så många tecken som Edgar

Hmm.. Klingar nåt bekant här!! Är det heptan som används i Zippobensinen?
Har en handvärmare som går på zipposoppa och den är dyyr!! typ 60spänn för 125ml!
Nån som har tips på var man isåfall kan få tag på heptan i literversion och isåfall vilket märke?
Det borde ju i rimlighetens namn gå att få ner priset en hel del tycker man!
mvh Y

Tapio

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 18 nov-12 kl 09:34 »
Halaj1

Jag har köpt heptan på literflaska på Hornbach. Kanske finns det också på Bauhaus?

//T

ollebolle

« Svar #25 skrivet: 11 dec-12 kl 04:13 »
Den gamle mc:n här, behöver tömd förgasare och släppa på "nytt" från tanken, om den så bara stått en månad. Men att soppan i tanken är gammal spelar ingen roll.
Varför?

Förgasaren är otät dvs ett dåligt förvaringskärl för bensin. Bensin gasar och ångar ut ur förgasarens lilla behållare, flottörhuset. Tanken är ofta tät på en hoj.

Det är mycket liten mängd i flottörhuset så man kan bogsera hojen nån km så den förbrukar bensinen som då ersätts med fräsch soppa.

Det rätta är att stänga kranen på hösten och köra förgasarna tomma. Eller dränera med skruven som sitter längst ned på varje flottörhus.

Startgas funkar också. Helst inte i tvåtaktare förstås den smörjs ju oftast av oljan i bensinen.

micwi77

• Medelpad
« Svar #26 skrivet: 20 jul-14 kl 08:25 »
Hej. Jag har sett att det finns en tillsats att köpa för att hälla i bensin som ska lagras. Såg det på en preppersida i USA.  Glömt var. Någon som vet något om det?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #27 skrivet: 21 jul-14 kl 11:54 »
Hej. Jag har sett att det finns en tillsats att köpa för att hälla i bensin som ska lagras. Såg det på en preppersida i USA.  Glömt var. Någon som vet något om det?

Det har funnits en del såna tillsatser men de har mest bara varit humbug. Ett problem är att bensin kan ha så pass olika egenskaper beroende på olika råoljekvaliteter, olika processer i raffinaderier osv, att det knappast går att göra en enda tillsats som fungerar oavsett var bensinen kommer ifrån. Det finns också en del grundläggande skillnader mellan amerikansk och europeisk bensin.

Förr i tiden, då svenska försvaret hade många bensindrivna fordon stående i mobförråd, så tankades de med en speciell lagringsbeständig bensin innan förrådsställningen. I bergrum lagrade man "vanlig" blyad bensin som höll sig länge tack vare låg och jämn temperatur. När blyet togs bort i början av 90-talet och försvaret fortfarande använde många gamla motorer som krävde blytillsats, fick man stora problem med lagring av bensin med blyersättning (det var någon kalium- eller kalciumförening), den gav slemmiga, tvålaktiga utfällningar redan efter några månader.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #28 skrivet: 21 jul-14 kl 13:51 »
Pratar man inte om metantal för gasformiga bränslen?

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser