Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa begagnad 4WD. Rekommendationer?  (läst 25106 gånger)

Carlsson

• Västergötland
Köpa begagnad 4WD. Rekommendationer?
« skrivet: 11 nov-12 kl 18:32 »
Kan någon rekommendera en begagnad 4WD under 30 000 som tar sig upp för en 1000 meter lång backe, oplogad grusväg, men som också fungerar som vanlig bil? Tänker att det finns alternativare med erfarenhet, som bor lika knepigt som vi gör.  När jag gör research, detta blir min förstabil, verkar alla SUVs förutom Lada Niva och Jeep Cherokee vara otillräckliga. Rätta mig gärna om jag har fel.

Xoot

• Gäst
SV: Köpa begagnad 4WD. Rekommendationer?
« Svar #1 skrivet: 11 nov-12 kl 18:40 »
Glöm inte att däcken är mer avgörande än vad fyrhjulsdriften är.
Sen har vi en uppsjö modeller med låtsas-fyrhjulsdrift.

Fyrhjulsdrift på låtsas är när fordonet driver på framhjulen.
Först när framhjulen spinner och har grävt ner sig då sätter bakhjulsdriften in, vill man ens ha det sådär?

anders50

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 nov-12 kl 18:49 »
Vill du ha en "vanlig" bil så rekommenderar jag Toyota Corolla 4WD. (Kombi)
Har haft 2 sådana, första i 11 år och nuvarande är inne på 12:e året.
Haft dem även som jobbarbilar, jobbat med skogsavverkning, så framkomligheten är inga problem, varken i tjällossning eller på oplogade skogsvägar.

Nu har jag inte riktigt det behovet längre...vi kanske skulle göra affär?   ;D

Brasa

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 11 nov-12 kl 18:55 »
Både alla & ingen 4wd bil fixar det 50cm blötsnö så kommer du inte upp medans 1m pudersnö så klarar många bilar vad du eftersöker.
En halvtung bil är att föredra när man kör i snö så jag tycker nog nivan går lite bort där.
Höga smala däck är å föredra i snö i swe.
En bil måste nästan ha lågväxel å någolunda stark motor när man kör i snö.
Däck har stor betydelse i snö körning jag gillar tex Geniral grabber at2 vid snö körning (Här är däck billiga å dom lev till dörr i swe http://www.camskill.co.uk/)

Bra bilar:
Land cruiser
Patrol
Vitara
Defender
Hilux
Finns fler bilar men dessa är bra

Ja vad ska vi börja?

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 nov-12 kl 19:12 »
Audi,
Modell: Quattro

Passat,
Modell: Syncro

Bra bilar. Billiga bilar. Den bra varianten av fyrhjulsdrift.

Har själv haft ett par stycken av Passat-modellen och har varit mycket nöjd. Kört ofta på leriga skogsvägar.
Ibland inga vägar alls. Ofta överlast med gamla traktorer på biltransporter eller gruslass.

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 nov-12 kl 19:15 »
Det hela beror ju på hur mycket snö det blir på den där vägen. Om det är en väg som plogas regelbundet, men kanske inte varje dag innan man skall till jobbet så funkar det bra med en audi eller subaru. Men är det en väg som inte plogas alls på hela vintern så måste man nog ha en riktig terrängbil som de Brasa radar upp.

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 nov-12 kl 19:43 »
Jag gillar min Kia Sportage -95 skarpt, men vet inte om jag vågar rekommendera sådana.. För lite erfarenhet och känner ingen annan som har, plus att min är ganska mixtrad med..

Carlsson

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 11 nov-12 kl 19:46 »
Vilka bra svar!

Brasa, menar du Suzuki grand vitara? Den är ganska vanlig på Blocket där jag letar. De andra du föreslog är tyvärr för dyra eller inte lika vanligt förekommande.

anders50, har faktiskt tittat på denna, då även jag gillar Toyota Corolla!

http://www.blocket.se/alvsborg/Toyota_Corolla_TOURING_4WD_4x4_9200_mil_43732237.htm?ca=15&w=2

Kan ju charma någon bonde i närheten och få plogat ibland.

Så, vettig fyrhjulsdrift om jag har förstått det rätt, ska vara bakhjulsdriven med fyrhjulsdrift som kopplas in vid behov eller fyrhjulsdrift konstant, men inte framhjulsdriven?

Och se till så att jag får bra dubbdäck alltså? Tittar man på något mer då än mönsterdjup?

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 nov-12 kl 19:57 »
Var och provade nån Ford Explorer sport -97 också innan jag köpte Kian. Forden var importerad, för dyr med tanke på skicket, men såna verkade vettiga. Val mellan 2- och 4-hjulsdrift och lågväxel. Så har jag på Kian med, fast den har spak och inga elektriska knappar.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #9 skrivet: 11 nov-12 kl 20:03 »
Jag som åker 4x4 mest hela tiden skulle gärna titta på backen innan jag säger något defenitivt.

Men alla 4x4 med en vettig markfrigång fungerar bra.
Med en lätt bil så åker man ovanpå snön om man har bredare däck. Och när man trillar igenom så står man där utan fäste.
En tung bil med smala däck går igenom direkt och på så sätt har man chans att ha ett vettigt fäste men fastnar lätt när snön packar sig under bilen.
Riktiga vinterdäck är ett med dubb är att föredraga men det funkar med friktionsdäck oxå, dessa bör då gärna kompletteras med snökedjor.

Men som sagt..   Jag skulle gärna se backen..
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

• -
« Svar #10 skrivet: 11 nov-12 kl 20:05 »
Var och provade nån Ford Explorer sport -97 också innan jag köpte Kian. Forden var importerad, för dyr med tanke på skicket, men såna verkade vettiga. Val mellan 2- och 4-hjulsdrift och lågväxel. Så har jag på Kian med, fast den har spak och inga elektriska knappar.

Du skall vara glad att du inte valde explorern.  Dessa lider av varierande bränsleförbrukning som redan i början är hög, och dessutom det tråkigaste så är automatlådorna som säger upp sig ganska frekvens
Men inte nödvändigtvis.

Broberg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 nov-12 kl 20:09 »
Du skall vara glad att du inte valde explorern.  Dessa lider av varierande bränsleförbrukning som redan i början är hög, och dessutom det tråkigaste så är automatlådorna som säger upp sig ganska frekvens

Denna hade manuell låda. Samma ägare som köpte den ny i amerikat och tog med den när han flyttade hit igen.

Skogsvilde

• -
« Svar #12 skrivet: 11 nov-12 kl 20:20 »
Denna hade manuell låda. Samma ägare som köpte den ny i amerikat och tog med den när han flyttade hit igen.

Aha...    Det är verkligen inte vanligt här...
Men inte nödvändigtvis.

Back

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 11 nov-12 kl 20:27 »
Det finns en hel uppsjö modeller som är dugliga utöver Jeepen och Ladan! Japanare såsom Mitsubishi Pajero, Nissan Terrano & Patrol, Toyota Land Cruiser & 4runner, Isuzu Trooper och Suzuki (Grand) Vitara är alla robusta SUV:ar kapabla till lite tuffare terräng. Subaru Outback samt Forester är för visso lite mer av kombibilar på styltor än SUVar, men deras fyrhjulsdrift har ett bra rykte, värd att kolla upp. Vissa av de kan vara lite svårare att hitta i den här prisklassen och en del är svåra att hitta över huvud taget. Jag skulle nog satsa på antingen Pajeron, Terranon eller Vitaran med tanke på att utbudet är hyfsat stort bland dessa.

Kollar vi istället på Amerikanare är ju (Grand) Cherokee, Ford Explorer och Chevrolet Blazer, Tahoe & Suburban huvudkandidaterna i prisklassen. Vad jag har förstått ska väl Explorer inte vara helt tillförlitlig, iallafall inte lika mycket så som de andra. Stort utbud av alla tre (dock är Tahoe i regel lite dyrare i inköp), skulle själv gå efter Jeepen (personlig preferens).

Man får inte heller glömma Land Rovers modeller. Defendern är ju bland det mest robusta man kan åka omkring i, men den är väl kanske lite väl spartansk för att användas dagligen... Komfortabla Discovery finns det dock gott om! Svenska Volvo XC70 är väl förvisso inte någon fullskalig SUV men kan vara värd att titta lite närmare på. En annan Europeisk 4WD går under namnet Opel Frontera.

Precis som med Defendern är Lada Niva oerhört enkel i alla avseenden, och är således inte en speciellt behaglig bil att färdas i. Skulle själv undvika den. Om du nu känner att de här bilarna är lockande trots allt så kan du ju även ta en titt på en Volvo Valp  ;D

Anledningen till att jag bara har radat upp en massa modeller här istället för att ge dig ett kort och koncist svar är enkel - I den efterfrågade prisklassen spelar egentligen modellen inte så stor roll. Här handlar allt om att hitta det bästa exemplaret. Kolla det sedvanliga, dvs miltal, hur väl bilen är underhållen, rost, ägarantal, samt efter problem, både allmänna och sådana relaterade till den specifika modellen du undersöker (dessa går att hitta enkelt på nätet). Är slitdelarna nyligen utbytta? Är bilen nyligen besiktigad (några anmärkningar därifrån)? Undersök gärna även motorvalen till de olika modellerna: Vilka är eftertraktade och vilka verkar strula? Du finner i regel större motorer i Amerikanarna, där de stora åttacylindriga bensinarna kan vara ordentligt törstiga. Visst, ingen SUV i prisklassen lär väl vara speciellt snål, men försök iallafall undvika de största kraftkällorna. Som tidigare nämnts är även ordentliga däck a & o.

Men för att göra det här inlägget vettigt får jag väl ändå försöka rekommendera några modeller... Har hört mycket gott om Land Rover Discovery, så kolla efter ett fint exemplar av en generation 1 alternativt 2. Om du letar efter en diesel ska både 200tdi (gen 1) och TD5 (gen 2) vara helt ok. Lite mer teknik i den senare, så undersök den noggrant. Den tidigare kan vara en aning trött, men annars en slitstark motor. De åttacylindriga alternativen ska alla vara dugliga, om än lite törstiga. Delar ska tydligen inte vara så dyra som man kan tro.

Mitsubishi Pajero i alla dess former är kända för att vara pålitliga, men många modeller i den här prisklassen har använts flitigt och kan således vara en aning sunkiga. Känner tyvärr till mycket lite om de olika motorerna, men med tanke på bilens rykte är nog de allra flesta helt ok. Hittar du ett fint exemplar med låga mil för under 30 är det bara att slå till.

Till sist vill jag rekommendera Jeep Cherokee. En bekant till mig köpte en 90talare med en fyra liters sexa & automat för något år sedan (gav ca 10000 om jag minns rätt) och har använt den som pendlarbil / jaktbil sedan dess och vad jag vet har den fungerat helt utan problem. Har inte heller hört mycket negativt om modellen över lag, så jag tror definitivt att det är en bra bil för pengarna! Verkar dessutom finnas ett ganska stort utbud, så det är bara att välja & vraka! :)
« Senast ändrad: 11 nov-12 kl 20:31 av Back »

Broberg

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 11 nov-12 kl 20:28 »
Aha...    Det är verkligen inte vanligt här...

Säkert inte i amerikat heller. De "vanliga" explorer jag varit i kontakt med och läst om här, har också några dryga fjädringsgrejer bak, med luft och skit som kan krångla och jobbiga larm- och låssystem som kan krångla. Det hade inte denna heller, men säljaren ville ha för mycket betalt med tanke på vad som behövde göras direkt. Fast man fick in en röjare på längden bak, det får man inte i Kian. Måste ligga snett.. Och den är med törstig som fan med sin lilla 2-litersmotor.

Brasa

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 11 nov-12 kl 20:40 »
Ja vad ska vi börja?

Skogsvilde

• -
« Svar #16 skrivet: 11 nov-12 kl 20:42 »
Backs tanke om Jeep Cherokee är faktiskt helt rätt..    Det är en slitvarg som klarar av att tjäna som vardagsbil och tål tuffare tag.

Grand vitara är en helt ok bil oxå. 
Men inte nödvändigtvis.

Huggorm

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 11 nov-12 kl 20:56 »
Jeep cherokee har jag inte haft, men däremot jeep wrangler som mekaniskt är ungefär samma. 4,2l-motorn imponerade inte, den var trött och drog enorma mängder bensin. Kanske 4.0 är bättre, det var ju efterträdaren.

Den mest kompetenta fyrhjulsdrivna bil jag haft var en suzuki SJ410, men sådana är svåra att få tag på i hyggligt skick nu för tiden

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #18 skrivet: 11 nov-12 kl 21:14 »
De problem jag har varit inblandad i på Jeep Cherokee har varit dels slangar mellan automatlåda och oljekylare som har gått sönder (oarmerade gummislangar av tvivelaktig kvalitet med presskopplingar i ändarna), och dels att det inte är så roligt att byta drivremmen för generator, vattenpump mm (en poly-V-rem som går runt alla möjliga och omöjliga remskivor, spännrullar mm).
Ett gott råd till den som köper en sådan bil är att byta oljekylarslangarna (såga sönder presskopplingarna och sätt dit oljebeständig armerad gummislang av god kvalitet med vanliga slangklammer) och den där remmen under ordnade förhållanden innan det blir akut.
Som på alla andra amerikanska bilar så får man finna sig i småfel - elfel, plastbitar som ramlar av, allmänt skrammel osv, men grovsmidet brukar fungera.

smedpeter

• Jämtland
    • smedpeters hemsida
« Svar #19 skrivet: 11 nov-12 kl 21:17 »
Min fru har en Honda HR-V, den är väldigt bränslesnål, den tar sej verkligen bra fram, och den är också bekväm (och tyst!) att köra.
Vi har en jäkla backe hem, men Hondan har aldrig problem att ta sej upp. Såna hittar du nog under 30 000 på blocket.
Jag hade en Suzuki Vitara JLX, men det var nog mera traktor än bil - och inget lastutrymme. Men med båda hög och låg fyrhjulsdrift tog den sej fram var som helst.

bara mina 2 cent i debatten  ;)
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 2 användare
peterm, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser