Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra falukorv  (läst 7125 gånger)

Saltbyxan

• -
Göra falukorv
« skrivet: 11 nov-12 kl 16:12 »
I handboken finns ett recept på hur man tillverkar/gör falukorv, och jag undrar om någon vet om det är en allmängiltig variant eller om det inte brukar ingå också annat malt kött, t ex nötkött?

Och vad gäller tillverkningssättet med "dubbla lager plastfolie", vad kan man använda som alternativ istället för plast för att komma undan allt vad bisfenoler och ftalater heter? Hur gjorde de förr...?

Trevlig eftermiddag på er alla...
Mot vidderna...

kurt

SV: Göra falukorv
« Svar #1 skrivet: 11 nov-12 kl 16:47 »
Falukorv innehåller fett från gris och kött från gris/ko/häst. Så alla kommersiella tillverkare skriver nog att det innehåller både gris och nöt, oavsett om det sedan verkligen gör det eller ej.

Znibban

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 11 nov-12 kl 16:49 »
tarmar använde man förr till korvtillverkning. Vet inte hur man får tag i så tjocka tarmar som till falukorv  ???
Har aldrig sett det ute i någon affär men tunntarm från gris brukar man kunna köpa runt jultid.
Kan det vara nå´t?

Existens!

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 nov-12 kl 17:05 »
Själva vitsen med falukorv är väl att den ska innehålla bland annat nötkött.
 Det var ju de djur de hade tagit till gruvan för dom behövde hudarna som slaktades, och för att ha nånstans att göra av köttet så började man göra korv så småningom.

Saltbyxan

• -
« Svar #4 skrivet: 11 nov-12 kl 18:07 »
Här är en variant på falukorv: http://www.recept.nu/kristofer_franzen/varmratter/kott/falukorv/

Och denna skall tydligen vara lik falukorv i smaken: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/tag/korvtillverkning/

Jag letar vidare...
Mot vidderna...

Kristofer

« Svar #5 skrivet: 27 nov-12 kl 16:53 »
Det ska vara nötkött i falukorv. Rakfjälster av nöt är lagom storlek för falukorv. Jag rekommenderar mitt eget recept i länken ovan. Det är en sammanslagning från några olika äldre recept. Den som finns att köpa i butik innehåller alltid stora mängder potatismjöl vilket inte alls behövs för bindningen om man använder rätt teknik och temperaturer vid tillverkningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 1 användare
Byggarebobban

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser