Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mögel i hö.  (läst 5656 gånger)

Johnny

• Värmland
Mögel i hö.
« skrivet: 05 jan-07 kl 23:31 »
Jädra blöt väder.

Allt hö som ligger mot ytterkanter och högst upp på har börjat mögla/ryker.
Får köra bort en hel del och kommer inte klara mig på mitt eget i år.

Någon som har en ide att det inte skall sprida sig till det ännu friska hö?
Salta?

/Johnny

kolonien

• Koloniodlare som vill ha mer :)
Re:Mögel i hö.
« Svar #1 skrivet: 07 jan-07 kl 02:28 »
Ja, det är nog det fuktiga vädret som jäklas med höet. Hade det varit kallt hade det klarat sig. Det är nog bara att rensa ut noga i höbingen.

Strajder

• Aspegården
« Svar #2 skrivet: 07 jan-07 kl 15:16 »
Lätt att vara efterklok men du borde ha lagt halm utanpå höet för att skydda. I år har dock många drabbats av mögel. Priset på hö och hösilage stiger stadigt!

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 08 jan-07 kl 21:16 »
Hej,

Vi har samma problem och när jag upptäckte det så ringde jag Lantmännen Analycen för att få råd. Det tips som de gav mig var att låta det dåliga höet ligga kvar som skydd och ta av det friska som ligger inunder. Så har jag gjort i drygt en månad och det fungerar bra!

Vi kommer inte heller att klara oss på vår egen skörd i år, jättetrist med alla timmars jobb som bara regnat bort...:-(

Till nästa år kommer vi också att lägga halm över som skydd!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #4 skrivet: 10 jan-07 kl 19:20 »
Det beror kanske lite på var någonstans i landet man bor, men jag har alltid haft problem med hölagring här nere i Skåne. :(

Samma sak varje år: under loppet av vintern, ofta redan efter nyår, börjar höet lukta unket och möglet kommer sedan som ett brev på posten.

Det är nästan omöjligt lagra hö i Skåne om inte lagården är isolerad på något sätt och/eller man har skulltork eller annan form av fläkt.
Det spelar inte heller någon roll om det är en torr eller blöt vinter om man som jag har en vanlig höloft med bara plankor utan isolering.

Så enda sättet är att göra som flera här säger: lägga halm längst ut. Men det tyvärr är lite för sent för det nu...

Själv har jag tröttnat och köper numera hösilage i rundbalar.
Why be normal when you can be yourself?

Strajder

• Aspegården
« Svar #5 skrivet: 10 jan-07 kl 23:03 »
Ja, hösilage för oss med. Det kostar litet mer (plasten är inte billig) men fodret håller mycket hög kvalitét. Framför allt är det fantastiskt bekvämt. Vi kör in en eller två balar i taget och ställer på lastpall i ett foderberedningsutrymme. Lätt att hålla rent  runt om! Traktor med balklämma gör hanteringen smidig. Tar bara mycket små mängder som småbal och då har ändå gården två bra torkar men det kräver för mycket jobb att hantera småbal.

Sano

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 23 jan-07 kl 15:33 »
Jag brukar alltid salta höet när jag kör in det (slänger några nävar över varje lager). Experterna påstår att det inte gör någon skillnad och kanske är det så, men vi har i alla fall aldrig haft problem med mögel i höet. Vi bor i Bohusläns kustland och lagrar på en oisolerad skulle. Saltet  gör dessutom så att djuren dricker mer, vilket är bra framförallt för handjur som lätt dricker för litet och då får problem med urinvägarna.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

klorofyll

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 jan-07 kl 13:44 »
Här är en till som fått flera balar förstörda av fukt. Det var ju toppenväder vid skörd, fick in supertorrt fint hö, vi var så lyckliga! Men nu överväger vi att köra ensilage eller hösilage istället. Vi har lyckats få upp antalet djur så mycket att vi kan ha det.
Är lite pessimistisk kanske, men jag tror det kommer bli fler fuktiga, grå "vintrar", så vi vågar inte chansa.

Erik F

« Svar #8 skrivet: 30 jan-07 kl 08:42 »
Jag har inte haft några som helst problem med mögel sedan jag satt upp

byggplast på väggarna på hela skullen. Sen ett lager med småbalshalm

ovanpå. Före var det ett jätteproblem

Erik F

« Svar #9 skrivet: 06 feb-07 kl 19:03 »
Innan jag lurar nån att sätta upp plast på väggarna måste jag säga
att jag har skulltorkar. Vet inte hur det fungerar utan dem.
För några år sen missade jag av nån anledning att täcka över en av
fläktarna med plast. Trots att fläktluckorna var stängda blev allt hö
närmast torken och trallen dammigt 5-600 balar att slänga.
På den andra torken som var täckt var allt kanonfint.
Såna missar gör man inte om något mer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1184 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser