Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur bör en bagge beté sig bland tackor?  (läst 3183 gånger)

wahlgrens

• Uppland
Hur bör en bagge beté sig bland tackor?
« skrivet: 10 nov-12 kl 19:44 »
Jag har nyligen skaffat får. Vi släppte genast ihop baggen med tackorna och de har nu gått tillsammans i närmare fyra veckor. Inte en enda gång har vi sett baggen bestiga en tacka. Är det riktigt normalt? Han visar lite intresse när tackorna kissar. Han tycker uppenbarligen att de är värda att lukta på, men mer än så är det inte. Någon som vet hur baggar brukar beté sig? Han är ung... det är första gången för honom.

Sano

• Bohuslän
SV: Hur bör en bagge beté sig bland tackor?
« Svar #1 skrivet: 10 nov-12 kl 19:48 »
Det är ovanligt att man ser dem betäcka. Däremot brukar man se bagge följa efter den tacka som är brunstig och lukta när de kissar.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

siken

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 10 nov-12 kl 19:49 »
Det är ytterst sällan man ser en betäckning. Fåren brukar vara noga med att hålla sitt privatliv för sig själva.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 10 nov-12 kl 20:00 »
Låter helt normalt :D
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 11 nov-12 kl 12:37 »
Vad bra!!! Tack för era svar. Jag var lite orolig att han skulle vara lagd åt andra hållet  ;) Beviset kommer väl förhoppningsvis i vår.

zeina66

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 11 nov-12 kl 15:19 »
Sen finns det äldre baggar som inte bryr sig om vem som tittar ;) Min 2-åriga bagge Mac parade sig med Agnes 7 gånger på 30 min...sen tycktes han vara färdig med henne :)

Den andre baggen,5 år, har jag enbart sett "förfölja" sina damer...

Gutefår är det :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Leifem

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 nov-12 kl 15:51 »
   Hur bör en bagge beté sig bland tackor?

Han är lite blyg bara...   :-[    :-[    :-[    :-[     :-[    :-[

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 11 nov-12 kl 23:29 »
Det där att baggen luktar på tackornas kiss är ju för att veta var i brunstcykeln de är.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #8 skrivet: 11 nov-12 kl 23:50 »
Jag har haft gutefår i fem år och endast en gång sett en bagge para sig. Jag smög mig fram och tjuvtittade på dem :-[
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

ängesgården

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 12 nov-12 kl 06:57 »
det finns " stämpeldynor" att sätta på Baggen , då blir det avtryck på tackan så man kan se att han har gjort sitt ;D
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

lena70

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 nov-12 kl 07:41 »
Du behöver nog inte vara orolig, troligen gör han det, när inte du ser.. ;D

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 12 nov-12 kl 08:00 »
det finns " stämpeldynor" att sätta på Baggen , då blir det avtryck  på tackan så man kan se att han har gjort sitt ;D
Jag använder baggsele med färgkrita. Förutom att man får veta Att tackorna är betäckta så vet man När dom är betäckta också, perfekt om man vill söka semester när det är dags :)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

wahlgrens

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 12 nov-12 kl 09:21 »
Tack för alla svar! Jo, sele har jag funderat på men då måste man ju köpa en också. Jag håller nog tummarna för att han fått till det med alla flickorna inom de närmsta veckorna.  :)

Luppa

• Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 12 nov-12 kl 12:12 »
Vår ena bagge betäcker oavbrutet så länge som tackan går med på det, för honom kvittar det om någon tittar... Sån har han alltid varit.
Den andra (bagglamm) har gått igenom sina 10 tackor nu och jag har bara sett att han betäckt en.
Baggselen är oumbärlig!
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 12 nov-12 kl 12:28 »
Baggselen är oumbärlig!
Dessutom ganska överkomlig i pris (och värd vartenda öre) 165 kr på LG, lite billigare på Nordpost/Granngården, men då är kritorna lite dyrare där...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hallstabonden

« Svar #15 skrivet: 12 nov-12 kl 15:56 »
Ännu ett säkert tecken brukar vara om du ser att Herr bagge rynkar upp överläppen och står och snusar...Då är han på G >:D

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser