Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Innehåll i Granngårdens värp- och allfoder  (läst 6180 gånger)

karsan

• Södermanland
Innehåll i Granngårdens värp- och allfoder
« skrivet: 07 nov-12 kl 22:36 »
Det är så mycket diskussioner om värp- kontra allfoder att jag ville veta vad skillnaden faktiskt är, och mejlade Granngården om info. Innehållet är väldigt lika, utom att värpfodret Picka har mer fett, kalcium, E-vit och lite mindre växttråd än Plym.  Kolhydrat finns inte med i listorna jag fick, jag har skrivit igen och frågat men inte fått svar. Jag förmodar ändå att det i princip är resten av innehållet som är kolhydrat,  förutom  enstaka procent vatten.

Jag har 'alltid' (haft höns i 3 år) köpt allfoder, för med de fåtal hönor jag har räcker 25 kg ett halvår, ibland mer, och då blir det ibland kycklingar också under tiden.  I alla fall var det intressant att värpfodret har mera fett, inte mera protein (och särskilt de kritiska aminosyrorna) som jag hade trott. Så nu är jag mindre restriktiv med feta matrester. I övrigt hittar ju hönsen en hel del i trädgården och mina får också hel havre eller hel vete, solrosfrö, och diverse matrester. Och snäckskal förstås. Så de exakta skillnaderna i olika färdigfoder skulle knappast spela någon större roll  för värpningen i mitt fall.

I siffror gäller, per kilogram:   (Och jag förkortar värpfoder till V, allfoder till A)
Råprotein: V 155g,  A 160 g
Råfett V 47g, A 35 g.
Växttråd V 33g. A 52 g

Metionin V 3,9 g, A 4,0 g
Lysin  V 7,5 g, A 7,4 g

Kalcium  V 39 g, A 13 g
Fosfor V 4 g,  A 5 g
natrium  V 1,6 g,  A 1,5 g

Tillsatser /kg
A-vitamin IE  V 10000, A 10000
D3-vitamin IE V 3000,  A 3000
E-vitamin mg/kg  V 60, A 35
Selen mg/kg  V 0,35,  A  0,35

Jag undrar förresten varför det kallas Råfett och Råprotein - är det någon skillnad mot det som kallas fett och protein i innehållsförteckningar på mänskomat?   Någon här som vet?

Kanin-Eva

• Dalarna
SV: Innehåll i Granngårdens värp- och allfoder
« Svar #1 skrivet: 13 nov-12 kl 13:07 »
Det här är intressant tycker jag. Jag saknar en reaktion från några andra erfarna hönsuppfödare. Jag har själv i min enfald trott att det var just proteininnehållet som var kritiskt även om jag själv ger mina höns allfoder.

Skulle det alltså vara E-vitamininnehållet som är den vitala skillnaden för fett (energi) känns inte kritiskt för en hushållsflock. E-vitamin går ju lätt att ge i Skulle vilja höra några foderkunnigas reflektioner.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Jesspett

• Småland
    • Daje Gård
« Svar #2 skrivet: 13 nov-12 kl 14:07 »
Råfett och råprotein antar jag betyder den mängd fett/protein som FINNS i fodret men djuren tar inte upp hela mängden i matsmältningsprocessen. Har för mig att det är så man räknar på råprotein till kor iaf!
Kärlek och Respekt

karsan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 13 nov-12 kl 21:07 »
Tack Jesspett, din förklaring verkar rimlig.  Visserligen förmodar jag att människor inte heller tar upp allt av innehållet i det som man stoppar i sig, så egentligen borde det stå råfett och råprotein också på mat till mänskor -  men reglerna är väl olika.

Attes matte

• Jämtland
Sv: Innehåll i Granngårdens värp- och allfoder
« Svar #4 skrivet: 13 nov-12 kl 23:43 »
Det intressanta i djurfoder är egentligen inte råprotein, utan smältbart protein. Det säger mer om kvalitén på råvarorna.
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
foder
« Svar #5 skrivet: 14 nov-12 kl 09:59 »
@karsan  Hönsfoder består av "upptill" 70% säd.  Säd är 70-80% kolhydrater. Kolhydraterna ligger i MJ värdet.  ;)    Fett ska man vara försiktig med, för mycket eller fel sort är inte bra för hönan. (Det är vegetabiliskt fett i hönsfoder.)
« Senast ändrad: 14 nov-12 kl 10:23 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #6 skrivet: 14 nov-12 kl 12:23 »
Intressant. Det är ju märkligt att inte Lantmännen kan förklara för oss kunder vad som är vad. Hemsidan är färgglad och obegriplig, en massa varumärken men noll info  ??? Varför är det så svårt att lägga ut en beskriving och innehållsförteckning av produkterna?!
Jag var där för ett tag sen och var tvungen att köpa foder för första gången sedan namnbytet. Som tur var hade jag blivit förvarnad här på alternativ så jag svimmade åtminstone inte ;)
De hade satt upp två tabeller med vad som motsvarade vad, en åt vardera hållet så att säga. Ändå fattade jag ingenting. Jag brukade köpa värpfoder innan men hittade inte något som med säkerhet motsvarade det. Det som enligt tabellen motsvarade det var pelletskross, värpfodret har alltid varit pellets. De var vänliga och hjälpsamma men totalt okunniga. Vi satt i varsin hylla och läste upp och jämförde innehållsförteckningen på olika sorter. Det slutade med att jag köpte "Prix". Lite på måfå, det är pellets, verkade stämma ganska bra och innehöll mycket metionin och protein så det måste väl vara ett koncentrat, alltså meningen att man ska ge spannmål dessutom.

Existens!

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 nov-12 kl 12:34 »
så det måste väl vara ett koncentrat, alltså meningen att man ska ge spannmål dessutom.

Jo, men det stod ju tämligen klart utskrivet i produktinformationen, att det är ett kompletteringsfoder avsett att blandas med spannmål.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #8 skrivet: 14 nov-12 kl 12:46 »
Ja jag såg det sen. Man blir så förvirrad att man inte uppfattar det enda som står tydligt...

Tobbe B

• Jämtland
    • Berglunds gård i Mälgåsen / Jämthonung
« Svar #9 skrivet: 14 nov-12 kl 13:04 »
Det finns ju datablad på alla deras produkter på Lantmännen, tex : https://c4produktkatalog.lantmannen.se/components/com_virtuemart/shop_image/document/343357.pdf
Franska jättervaktlar, hund, höns - Faverolle, Sussex, biodling, katt.
http://www.facebook.com/berglundsgardimalgasen/
http://www.jamthonung.se

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #10 skrivet: 14 nov-12 kl 13:20 »
Se där! Det lyckades inte jag hitta så jag började sammanställa en tabell (fast jag begriper inte hur man ska kunna bifoga den här och någonstans på vägen blev det konstigt med linjerna  ::)  ). Då var det kanske meningslöst...

edit: reviderad tabell
« Senast ändrad: 14 nov-12 kl 13:57 av Svarthönan »

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #11 skrivet: 14 nov-12 kl 13:22 »
Om det är fler som är lika tröga som jag så kommer här fler länkar:

Värphöns koncentrat
https://c4produktkatalog.lantmannen.se/index.php/component/virtuemart/?page=shop.browse&category_id=8409

Värphöns färdigfoder
https://c4produktkatalog.lantmannen.se/index.php/component/virtuemart/?page=shop.browse&category_id=8408

Nu ska jag jämföra!

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #12 skrivet: 14 nov-12 kl 13:25 »
Vad betyder "Fodret ska endast användas för utfodring av värphöns i ett fasutfodringsprogram"?

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #13 skrivet: 14 nov-12 kl 13:28 »
PK betyder väl pelletskross men vad betyder BK och SK?

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #14 skrivet: 14 nov-12 kl 13:37 »
Vad ska det här med klimattal betyda?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 14 nov-12 kl 21:32 »
Vad betyder "Fodret ska endast användas för utfodring av värphöns i ett fasutfodringsprogram"?
Vad ska det här med klimattal betyda?
PK betyder väl pelletskross men vad betyder BK och SK?

BK står för Bulk
Bulk kan bara beställas i typ minst 3 ton då kommer en foderbil hem till dig med det som lösfoder.
(SK kan vara Skal?)

Fasutfodringsprogram är att man ger kycklingarna olika foder vid olika ålder i veckor, från kyckling till gammal höna.
Klimattal är hur fodret påverkar miljön. http://www.lantmannenlantbruk.se/aciro/bilddb/objektvisa.asp?idnr=uM4WA0ArMSEKFLxDUg0tPpvjnH9FYcIFeG5Qfl43R27rO5tgrj9WRHNXe249
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #16 skrivet: 15 nov-12 kl 14:31 »
Aha, tack!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 15 nov-12 kl 15:47 »
Det lyckades inte jag hitta så jag började sammanställa en tabell

Picka är det nya Fenix Hel veg brun, som inte finns längre.
Prix är det nya koncentratet som ersätter Värp.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #18 skrivet: 16 nov-12 kl 07:45 »
BK står för Bulk
Bulk kan bara beställas i typ minst 3 ton då kommer en foderbil hem till dig med det som lösfoder.
(SK kan vara Skal?)

SK är Skuren Pellets dvs inte krossat utan pellets i bitar. Helt enkelt det som folk tänker på när man säger pellets  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

flindra

• -
« Svar #19 skrivet: 16 nov-12 kl 09:14 »
SK är Skuren Pellets dvs inte krossat utan pellets i bitar. Helt enkelt det som folk tänker på när man säger pellets  ;)

Åh, det betyder alltså att "Värp Eko Trygg, Klippt Pell" från Svenska foder är det som i min värld är pellets. Toppen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser