Det är så mycket diskussioner om värp- kontra allfoder att jag ville veta vad skillnaden faktiskt är, och mejlade Granngården om info. Innehållet är väldigt lika, utom att värpfodret Picka har mer fett, kalcium, E-vit och lite mindre växttråd än Plym. Kolhydrat finns inte med i listorna jag fick, jag har skrivit igen och frågat men inte fått svar. Jag förmodar ändå att det i princip är resten av innehållet som är kolhydrat, förutom enstaka procent vatten.
Jag har 'alltid' (haft höns i 3 år) köpt allfoder, för med de fåtal hönor jag har räcker 25 kg ett halvår, ibland mer, och då blir det ibland kycklingar också under tiden. I alla fall var det intressant att värpfodret har mera fett, inte mera protein (och särskilt de kritiska aminosyrorna) som jag hade trott. Så nu är jag mindre restriktiv med feta matrester. I övrigt hittar ju hönsen en hel del i trädgården och mina får också hel havre eller hel vete, solrosfrö, och diverse matrester. Och snäckskal förstås. Så de exakta skillnaderna i olika färdigfoder skulle knappast spela någon större roll för värpningen i mitt fall.
I siffror gäller, per kilogram: (Och jag förkortar värpfoder till V, allfoder till A)
Råprotein: V 155g, A 160 g
Råfett V 47g, A 35 g.
Växttråd V 33g. A 52 g
Metionin V 3,9 g, A 4,0 g
Lysin V 7,5 g, A 7,4 g
Kalcium V 39 g, A 13 g
Fosfor V 4 g, A 5 g
natrium V 1,6 g, A 1,5 g
Tillsatser /kg
A-vitamin IE V 10000, A 10000
D3-vitamin IE V 3000, A 3000
E-vitamin mg/kg V 60, A 35
Selen mg/kg V 0,35, A 0,35
Jag undrar förresten varför det kallas Råfett och Råprotein - är det någon skillnad mot det som kallas fett och protein i innehållsförteckningar på mänskomat? Någon här som vet?