Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finsk spets?  (läst 2829 gånger)

Mrs EliOtt

• Endast döda fiskar flyter med strömmen.
Finsk spets?
« skrivet: 05 jan-07 kl 15:25 »
Vår gamla strävhårstax "sjunger på sista versen" och det är dags att skaffa ny hund. Maken som jagar vill att det blir en finnspets. Eftersom jag inte känner till rasen så undrar jag om man kan få lite tips och råd? Den skall kunna fungera som familjehund då den inte är på jaktuppdrag. Skulle vilja höra lite om hur de är temperamentsmässigt och hur de funkar att träna lydnad etc med.

Finskan

• Gäst
Re:Finsk spets?
« Svar #1 skrivet: 11 jan-07 kl 16:25 »
Jag kan kort säga vad jag vet om finska spetsen, min egna favoritras, att den skäller så gott som hela tiden, åt fåglar, vattenpölar, rasslande löv och tillochmed gropar i marken... Den är nästan omöjlig att lära 'tricks', och är envis. Trots det var våran Karo mycket snäll och let sig ledas omkring i koppel av barn.
Men faktum är att ifall du inte lyckas hitta en speciell individ, så lämpar sig den finska spetsen inte som en gosehund åt familjen, utan den är skapt som en bra jakthund.
Lycka till med att hitta en passlig hund åt er!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 11 jan-07 kl 16:50 »
Morfar hade alltid en finsk spets. Visst var den mysig o vi lekte mycket med dom som barn.. Men tappade man kopplet så... Ja, jaktinstikt har den! O som sagt..skäller mycket.. Men morfar tränade ju inte precis lydnad, vem vet vad dom kan lärasig om dom får chansen!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #3 skrivet: 15 jan-07 kl 15:49 »
Vet inte riktigt vad finnspetsen jagar? Fågel? Jag vet att de skäller som fan som någon redan påpekat. Min syster bodde granne med en som hade en finnspets, den dök upp lite varstans som en spökhund. Plötsligt var den inne hos henne och ingen visste hur den kommit in och så vidare...
elliha.blogspot.com

Sia

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 15 jan-07 kl 18:30 »
Den jagar väl fågel typ orre och tjäder samt i viss mån älg.
Jag vet inte hur dom är i övrigt...har hört att dom pratar mycket,
men det är väl rätt vanligt hos spetsar?

Jag är väldigt partisk när jag säger Svensk Vit Älghund!
Om din man är förtjust i att jaga älg, förståss.
det är en otroligt snäll familjehund som älskar alla, och är lätt att ha att göra med om det aktiveras och motioneras som en normal sällskapshund.

Bifogar en bild på våran Snövit.

Nu blev det lite OT. Förlåt...
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser