Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vildsvinsstängsel  (läst 8431 gånger)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Vildsvinsstängsel
« skrivet: 05 nov-12 kl 17:29 »
Om någon missat det så ska det bli lite självhushållnings- och experiment-odling runt det TiBbetanska residenset. Grisarna drar sig dock allt närmare men inte kan de väl leva i symbios med Trädgårdsmästaren? Så nu måste vi gära något åt saken.

Tanken är trästolpar då Vildsvins-Jacke säger att de lär sig böja ner och jorda plaststolpar.

Erfoderligt antal grisknorrkrokar på varje stolpe.

2-mm ståltråd http://www.lantbutiken.se/butik/high-tensile-staltrad-pa-spole-for-elstangsel/110-high-tensile-staltrad-har-en-tjock-och-hard-yta-av-galv-7393609081352.html

Det gör inget om det även utestänger harar och rådjur. Den/de nedersta trådarna ska kopplas bort när snödjupet når upp till dom. Och JA, Vi kommer att röja bort gräset under!
Kommer detta att fungera?

Hur många, och på vilka höjder bör trådarna va?

Andra ideer om hur ett effektivt grisstängsel annars kan byggas utan att kosta skjortan?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

vindensbonig

• Gäst
SV: Vildsvinsstängsel
« Svar #1 skrivet: 05 nov-12 kl 17:35 »
Om någon missat det så ska det bli lite självhushållnings- och experiment-odling runt det TiBbetanska residenset. Grisarna drar sig dock allt närmare men inte kan de väl leva i symbios med Trädgårdsmästaren? Så nu måste vi gära något åt saken.

Tanken är trästolpar då Vildsvins-Jacke säger att de lär sig böja ner och jorda plaststolpar.

Erfoderligt antal grisknorrkrokar på varje stolpe.

2-mm ståltråd http://www.lantbutiken.se/butik/high-tensile-staltrad-pa-spole-for-elstangsel/110-high-tensile-staltrad-har-en-tjock-och-hard-yta-av-galv-7393609081352.html

Det gör inget om det även utestänger harar och rådjur. Den/de nedersta trådarna ska kopplas bort när snödjupet når upp till dom. Och JA, Vi kommer att röja bort gräset under!
Kommer detta att fungera?

Hur många, och på vilka höjder bör trådarna va?

Andra ideer om hur ett effektivt grisstängsel annars kan byggas utan att kosta skjortan?
Inte så bra att tänka småländskt  ;) Inga grise knorrar det blir bara överslag  bättre med ring isolator  då slipper man överlagen  tråden är helt ok :)  .

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 05 nov-12 kl 17:35 »
Det funkar nog tills grisarna kommer på att det killas så där dödsskönt.. 
Grannen i Skåne hade en sådan lösning med 4 trådar upp till 40-50cm höjd.
Tror att det funkade i en 3-4 år innan det var nånn som kom på att med tillräcklig fart så kommer man igenom.

Efter det så blev det viltstängsel med eltrådar på utsidan detta har funkat i 5 år utan problem.  I Infarten har han färrister.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #3 skrivet: 05 nov-12 kl 17:57 »
Inte så bra att tänka småländskt  ;) Inga grise knorrar det blir bara överslag  bättre med ring isolator  då slipper man överlagen  tråden är helt ok :)  .
Och ännu bättre med långtidsisolator , dom håller mycket bättre.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

anders50

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 nov-12 kl 17:58 »
3 trådar brukar det vara. Första 20 cm från marken, andra 40 och tredje 75 cm från marken.

kurt

« Svar #5 skrivet: 05 nov-12 kl 18:34 »
Elstängsel brukar fungera bra att hålla tamgrisar instängda, men att hålla håriga vildsvin ute från godsaker är en helt annan sak!

Jogar

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 nov-12 kl 18:36 »

Jogar

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 nov-12 kl 18:41 »
Kan tillägga att via jaktforumet "jaktsidan.se" har fått förfrågan att jaga "därnere. 350 markägare som gått samman för att göra ngt åt problemet.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #8 skrivet: 05 nov-12 kl 21:48 »
Elstängsel brukar fungera bra att hålla tamgrisar instängda, men att hålla håriga vildsvin ute från godsaker är en helt annan sak!

OK, Hur gör man då?

anders50

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 nov-12 kl 21:58 »
OK, Hur gör man då?

Sätt upp ditt elstängsel! Det kommer att fungera. Det fungerar för andra, så varför inte hos dig?  Grisar, med eller utan päls, är väldigt känsliga för el. Se bara till att du alltid har ström i trådarna.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 06 nov-12 kl 11:57 »
Citera
fördel kan vara att vildsvinen håller väck fästingspridande rådjur och harar.

Grisarna tar allt, någon såg dem ha ringat in en räv, läste jag nånstans. Så har vi alla markhäckande fåglar, s.s. orre, tjäder, fasan och alla andra. Kommer de att finnas kvar om några år?

Citera
Lite OT men ändå...  http://www.lrf.se/Medlem/Regioner/Sydost/Reportage/Nu-ska-vildsvinen-fa-motstand/
Vaddå OT? Inte3 alls, Det värmer en sargad själ att se NÅGON försöker göra något. Kanske jag kommer till något mer konstruktivt än att fara jägarjävlarna i strupen när jag får se dom.
Jo grisjakt är gratis på många ställen. När jag hämtade säd sist så sa bonden där, att de får inget betalt för de jagar så de skjuter bra med gris, som de får behålla.

Existens!

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 nov-12 kl 12:01 »
Sätt du trästolpar och använd griseknoar, dom är rejäla och håller till skillnad mot mycket annat mög som finns. Jag tillverkade en egen adapter som jag kunde skruva i dom med skruvdragaren.

Se bara till att håll rent och ha i rejält med ström, så lär det göra god nytta.

kurt

« Svar #12 skrivet: 06 nov-12 kl 13:23 »
Hushållningssällskapet har beräknat kostnaderna att hålla efter vildsvinen:

http://hs-e.hush.se/wpw/uploaded_docs/aea0abe7ec39e7d2009bd0dc86fb1de8_Nr_2_2010_Svindyrt_s.pdf

anders50

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 06 nov-12 kl 17:02 »
Tänk så många jägare som saknar jakttillfälle, de skulle gladeligen hjälpa till om de fick för markägarna! Nä...de ska ha bra betalt (svart) för att släppa in någon jägare på marken.

Men ingen regel utan undantag, det finns exempel på att det görs tvärtom också!

Tänk om inte Oskar Dickson hade släppt ut vildsvin på sitt gods i Södermanland på 1870-80 talet.  >:(

Existens!

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 06 nov-12 kl 17:05 »
Jomen så är det ju.. Det klagas hejvilt på grisarna, men om nån jägare vill jaga, då vaknar snålvargen och det ska tas betalt.  Det är helt ologiskt.

Yrmff

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 07 nov-12 kl 09:00 »

Jomen så är det ju.. Det klagas hejvilt på grisarna, men om nån jägare vill jaga, då vaknar snålvargen och det ska tas betalt.  Det är helt ologiskt.
Tänk så många jägare som saknar jakttillfälle, de skulle gladeligen hjälpa till om de fick för markägarna! Nä...de ska ha bra betalt (svart) för att släppa in någon jägare på marken.

Men ingen regel utan undantag, det finns exempel på att det görs tvärtom också!

Tänk om inte Oskar Dickson hade släppt ut vildsvin på sitt gods i Södermanland på 1870-80 talet.  >:(

Dom kryper allt närmare här hemma åxå  ;D
Yes!!!
Och jaga dom det får jag! och förhoppningsvis på många fler ställen småningom!!
Annars är det bara att hålla med! gnälla kan dom bönderna !!

mvh Y

vindensbonig

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 07 nov-12 kl 10:17 »
Dom kryper allt närmare här hemma åxå  ;D
Yes!!!
Och jaga dom det får jag! och förhoppningsvis på många fler ställen småningom!!
Annars är det bara att hålla med! gnälla kan dom bönderna !!

mvh Y
Likabarn leka best  :D

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #17 skrivet: 07 nov-12 kl 10:33 »

Det finns även hjälpsamma jägare som vill hjälpa till vid bekämpningen av skadedjuren samtidigt som de stödutfodrar dem under vintern så att de inte svälter ihjäl. Där kan man prata om dubbelmoral.

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

anders50

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 07 nov-12 kl 17:13 »
Det finns även hjälpsamma jägare som vill hjälpa till vid bekämpningen av skadedjuren samtidigt som de stödutfodrar dem under vintern så att de inte svälter ihjäl. Där kan man prata om dubbelmoral.

Nja...de kanske bara har missat första delen av §4 i Jaktlagen?  ;)
Men i vilket fall som helst så skulle jag ha svårt för att se vildsvin svälta, trots att jag inte vill ha dem på mina marker och är glad över att de inte finns här!

kurt

« Svar #19 skrivet: 07 nov-12 kl 18:12 »
Vildsvin svälter ju aldrig, de är ju kannibaler, den enes död är den andres bröd!

Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser