Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vildsvinsstängsel  (läst 8407 gånger)

Jogar

• Gäst
SV: Vildsvinsstängsel
« Svar #20 skrivet: 07 nov-12 kl 19:20 »
Nja...de kanske bara har missat första delen av §4 i Jaktlagen?  ;)
Men i vilket fall som helst så skulle jag ha svårt för att se vildsvin svälta, trots att jag inte vill ha dem på mina marker och är glad över att de inte finns här!
4 § Viltet skall vårdas i syfte att- bevara de viltarter som tillhör landets viltbestånd och de fågelarter som tillfälligt förekommer naturligt i landet, och
- främja en med hänsyn till allmänna och enskilda intressen lämplig utveckling av viltstammarna.

I viltvården ingår att genom särskilda åtgärder sörja för att viltet får skydd och stöd och att anpassa jakten efter tillgången på vilt. För att åtgärderna utförs och anpassningen sker svarar markägaren och jakträttshavaren. Lag (1997:343).

« Senast ändrad: 07 nov-12 kl 19:31 av Jogar »

Jogar

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 07 nov-12 kl 19:27 »
4 §. För att åtgärderna utförs och anpassningen sker svarar markägaren och jakträttshavaren. Lag (1997:343).
Själv har jag fortfarande svårt att se vildsvin som ett naturligt inslag i vår fauna. Men så har vi bara sett ett i vår närhet här. Att ha flera 100 på sina marker är för mig helt absurt och måste absolut åtgärdas innan det blir outhärdligt för både vilt och människor.

Yrmff

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 08 nov-12 kl 18:42 »

Hur som helst har svinen kommit för att stanna  ;D
Det som behövs är att vi med tiden lär oss begränsa dom till en rimlig nivå!!
Viltvårdsområden som ihuvudsak sysslar med älgjakt och stoppar huvet i sanden får problem!
Har man ett gammalt Tasco på en mauser98 och inte fattar att det är nya tider och metoder så..

mvh Y

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #23 skrivet: 09 nov-12 kl 11:19 »
Någon som har en avelsgrupp vargar till salu? Gärna av rysk härstammning, stora och hungriga.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

farfar

• Småland
« Svar #24 skrivet: 09 nov-12 kl 11:24 »

Det blir omöjligt-nästan- att bedriva jordbruk om vildsvin och vargar ska få härja!

Halte

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 09 nov-12 kl 11:26 »
Någon som har en avelsgrupp vargar till salu? Gärna av rysk härstammning, stora och hungriga.

Importera några galler istället.. Rasisterna är betydligt mindre rabiata än vargmotståndarna.. :)

farfar

• Småland
« Svar #26 skrivet: 09 nov-12 kl 11:32 »

Arbetslösa borde få bli jakt-och viltvårdare!

Yrmff

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 09 nov-12 kl 13:04 »

Underbar ide!!
Med bibehållen A-kassa och STOOORA marker att "jobba" på tills nytt jobb uppstår!!
mvh Y

parpen

• Halland
« Svar #28 skrivet: 09 nov-12 kl 19:13 »
Jag säger som jag brukar till dem som vill se färre vildsvin i skog och mark. Köp vildsvinskött i affären istället för vanligt fläskkött. Smakar mer, innehåller inga mediciner och (oavsett hur god djurhållning vi har i sverige) mer etiskt producerat. Alla affärer säljer inte vildsvin, men om handlaren fattar att det finns en efterfrågan så kommer hon/han/hen nog sjutton se till att det finns. Får vi lite ruljans på försäljningen av vildsvin så kommer jägarna (mig inkluderad) nog också sitta fler nätter i vakkojan.

MVH Pär P.

anders50

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 09 nov-12 kl 19:16 »

Varg gör inget åt grisarna!  Fällor eller gift! Minor??   ;)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #30 skrivet: 09 nov-12 kl 19:19 »

Man kanske skulle börja jaga gris med hundar......    Hogging kallas det visst
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anders50

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 09 nov-12 kl 19:26 »

Det gör man redan. Och djursjukhusen har fullt upp med att stoppa in tarmarna och sy ihop magarna på de som råkar vara i vägen!  Många använder  kevlar-västar på sina hundar för att skydda dem.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #32 skrivet: 09 nov-12 kl 19:38 »
Vi har sett lite filmer på olika vildsvinsjakter och kommit frem till att har man mer än en hund så är minst en hund i skottlinjen och förstör många tillfällen till ett bra skott. Den bästa hund vi sett var en som störde grisarna, när en gris vände och gick till attack lämnade hunden fritt fält för skytten.
Ja brorsan förordar trampminor. Skulle inte en flock på 12-15 vargar angripa grisarna? En ensam strövare kan inget göra, de är hänvisade till fårhagar och promenadhundar.

Underbar ide!!
Med bibehållen A-kassa och STOOORA marker att "jobba" på tills nytt jobb uppstår!!
mvh Y
Ni har inte tänkt riktigt fädigt va?  >:(
Det räcker med de kriminella snorvalpar som jagar från flaket på en pic-up, när de tittat för mycke på TV. Sen ska riktiga jägare ta hand om skottskadade och aggressiva grisar sen. Fy faen. De behöver också skjutas lite, men bara med .22:a i knäna.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

anders50

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 09 nov-12 kl 19:43 »
Har inte hört att vargen går på grisarna i vargreviren uppåt landet!

Övertygad om att Yrmff och fällor är bästa medicinen!

Förutom gift och trampminor då... ;)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #34 skrivet: 09 nov-12 kl 19:56 »
Vi har sett lite filmer på olika vildsvinsjakter och kommit frem till att har man mer än en hund så är minst en hund i skottlinjen och förstör många tillfällen till ett bra skott. Den bästa hund vi sett var en som störde grisarna, när en gris vände och gick till attack lämnade hunden fritt fält för skytten. Ja brorsan förordar trampminor. Skulle inte en flock på 12-15 vargar angripa grisarna? En ensam strövare kan inget göra, de är hänvisade till fårhagar och promenadhundar.Ni har inte tänkt riktigt fädigt va?  >:(
Det räcker med de kriminella snorvalpar som jagar från flaket på en pic-up, när de tittat för mycke på TV. Sen ska riktiga jägare ta hand om skottskadade och aggressiva grisar sen. Fy faen. De behöver också skjutas lite, men bara med .22:a i knäna.

Vem har sagt att man skall skjuta grisarna???   Man tar dom givetvis levande för att kunna slakta dom när priset är rätt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Yrmff

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 09 nov-12 kl 20:22 »
Ni har inte tänkt riktigt fädigt va?  >:(

Hehe tibetanskt ordspråk no666  ;D eller  ;D

Naturligtvis ska det vara folk med jägarexamen och alla övriga skyddsjägarkollningar DÖH!!!  ;)
Komvux 2veckor och halvautomat slugbössa som tillhör staten osv.... näe!! tror inte det!

mvh Y
« Senast ändrad: 09 nov-12 kl 20:25 av Yrmff »

Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser