Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!  (läst 9049 gånger)

Skogsnatt

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #20 skrivet: 10 mar-13 kl 14:19 »
Nästa gång det kommer en främmande jakt hund in här på gården så tar jag den och låser in den i huset...... dom ska få komma och lösa ut den....sur på deras tjuriga och mindre trevilga attityder mot oss.
Jag ska stå där och vifta med ögonfransarna och säga att jag just ringt polisen för det kom en hund in på gården,alldeles ensam..... inte kan jag ju låta den springa lös så...utan kontroll ;-)

 NU har vi haft turen att inget har hänt.... men  jägarna är så förbannat nonchalanta dom, som jagar här.
*Lika för lika ;-)*

Våra hundar är alltid ute på gården och vaktar våra fåglar, och dom är inte nå vidare förtjusta i andra hundar..... så det skulle mycket väl kunna gå åt skogen,men det kan man ju en sån gång inte göra så mycket åt....och jag hoppas det inte händer.

Jag hoppas att det inte händer någon för den delen,att en jakthund tar sig in och kanske dödar djur på någons gård!

Är det min hund så lär vi ses i tingsrätten. Då jag kommer att väcka enskilt åtal mot dig och du kommer att förlora. Saken är redan prövad

Skogsnatt

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #21 skrivet: 11 mar-13 kl 05:32 »
Nästa gång det kommer en främmande jakt hund in här på gården så tar jag den och låser in den i huset...... dom ska få komma och lösa ut den....sur på deras tjuriga och mindre trevilga attityder mot oss.
Jag ska stå där och vifta med ögonfransarna och säga att jag just ringt polisen för det kom en hund in på gården,alldeles ensam..... inte kan jag ju låta den springa lös så...utan kontroll ;-)

 NU har vi haft turen att inget har hänt.... men  jägarna är så förbannat nonchalanta dom, som jagar här.
*Lika för lika ;-)*

Våra hundar är alltid ute på gården och vaktar våra fåglar, och dom är inte nå vidare förtjusta i andra hundar..... så det skulle mycket väl kunna gå åt skogen,men det kan man ju en sån gång inte göra så mycket åt....och jag hoppas det inte händer.

Jag hoppas att det inte händer någon för den delen,att en jakthund tar sig in och kanske dödar djur på någons gård!

Klarläggande: DEn hundägare som blir utsatt för att få sin hund kopplad under jakttid eller annan tid då hund får vara lös och sedan krävs på ersättning för att få tillbaka sin hund bör göra enligt följande.

Ring polisen eller ta med dig vittnen som kan styrka det inträffade. Lös ut hunden mot kvitto. Sedan gör du polisanmälan (om det inte är gjort redan). Därefter går det utmärkt att väcka enskilt åtal för "egenmäktigt förfarande" och hundägaren vinner alltid. Saken är redan prövad och fallet är solklart

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #22 skrivet: 11 mar-13 kl 06:37 »
Klarläggande: DEn hundägare som blir utsatt för att få sin hund kopplad under jakttid eller annan tid då hund får vara lös och sedan krävs på ersättning för att få tillbaka sin hund bör göra enligt följande.

Ring polisen eller ta med dig vittnen som kan styrka det inträffade. Lös ut hunden mot kvitto. Sedan gör du polisanmälan (om det inte är gjort redan). Därefter går det utmärkt att väcka enskilt åtal för "egenmäktigt förfarande" och hundägaren vinner alltid. Saken är redan prövad och fallet är solklart

Och du är poppis bland dina grannar? Vilken attityd om ens hund jagat tamdjur!

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #23 skrivet: 11 mar-13 kl 07:18 »
Om en jakthund eller annan lös hund skulle vara inne på mina marker och störa mina djur skulle jag inte vänta med att få fatt hunden för att låsa in den. Jag skulle även ringa polisen för att se när de kommer och hämtar den eller om jag själv kan köra den till dem. Är det däremot en jakthund som jagar vilda djur på min mark skulle jag inte göra något.

Om en jakthund jagar tamdjur så är det ingen bra jakthund så jägaren borde bara vara lycklig om man skulle ta bort den. Varför ska man bevara ett jakthjälpmedlen som inte funkar?
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

tinaw

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #24 skrivet: 11 mar-13 kl 08:12 »
Exakt vilken tid på året får en jakthund jaga tamboskap på andras tomt?  o:)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #25 skrivet: 11 mar-13 kl 08:21 »
Och du är poppis bland dina grannar? Vilken attityd om ens hund jagat tamdjur!
Alltså, man har rätt att skydda sina tamdjur. Man har inte rätt att fånga in jakthund som inte jagar tamdjur.

Man har rätt till ersättning om en hund skadat ens djur, man har inte rätt till ersättning om man olagligen fångat in en hund som inte ställt till skada.

Jag råkar veta att Skogsnatt vid två tillfällen råkat ut för att hans jakthund ställt till med skada (detta under mer än 30 års idogt jagande). Vid båda tillfällena fick den utsatte mer än generös ersättning. Det är inte samma sak som att det är ok att fånga in Skogsnatts, eller någon annans hund, om den inte ställt till med skada, och sedan kräva ersättning för detta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #26 skrivet: 11 mar-13 kl 09:10 »
Alltså, man har rätt att skydda sina tamdjur. Man har inte rätt att fånga in jakthund som inte jagar tamdjur.

Man har rätt till ersättning om en hund skadat ens djur, man har inte rätt till ersättning om man olagligen fångat in en hund som inte ställt till skada.

Jag råkar veta att Skogsnatt vid två tillfällen råkat ut för att hans jakthund ställt till med skada (detta under mer än 30 års idogt jagande). Vid båda tillfällena fick den utsatte mer än generös ersättning. Det är inte samma sak som att det är ok att fånga in Skogsnatts, eller någon annans hund, om den inte ställt till med skada, och sedan kräva ersättning för detta.

Jo fast tråden handlade väl just läget när hunden gav sig på tamdjur? Själv hade jag i min ungdom lite problem med taxen som tycket det var roligare att ta sig in i torpet via kattluckan och jaga mina katter än gå efter viltet. Det var ganka nervöst eftersom jag förutom katterna hade friflygande gojor. Det var rätt besvärligt att få ut honom igen, men det hände aldrig något. En jakthund som gör sitt jobb ska naturligtvis få vara i fred.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #27 skrivet: 11 mar-13 kl 09:17 »
Jo fast tråden handlade väl just läget när hunden gav sig på tamdjur? Själv hade jag i min ungdom lite problem med taxen som tycket det var roligare att ta sig in i torpet via kattluckan och jaga mina katter än gå efter viltet. Det var ganka nervöst eftersom jag förutom katterna hade friflygande gojor. Det var rätt besvärligt att få ut honom igen, men det hände aldrig något. En jakthund som gör sitt jobb ska naturligtvis få vara i fred.
Jo, men det som Skogsnatt vände sig mot var inte att man fångade in en jakthund som jagade/skrämde tamdjur, utan att man trodde sig ha rätt att kräva ersättning för att lämna ut hunden igen, fast att hunden inte åstadkommit någon skada. Sådan ersättning har man inte rätt till.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #28 skrivet: 11 mar-13 kl 12:38 »
Jo, men det som Skogsnatt vände sig mot var inte att man fångade in en jakthund som jagade/skrämde tamdjur, utan att man trodde sig ha rätt att kräva ersättning för att lämna ut hunden igen, fast att hunden inte åstadkommit någon skada. Sådan ersättning har man inte rätt till.

Sorry, det har han/du förståss rätt i, missade den delen. Tror TS vet det innerst inne att det vore direkt olagligt att göra något sådan. Jag skulle göra på samma sätt för övrigt om någon "kidnappade" min sällskapshund (nej hon springer inte vind för våg, hatar när folk inte har ordning på sina sällskapshundar) Pröjsa  - vittne - kvitto - hunden i säkerhet - polisanmäla.

Skogsnatt

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #29 skrivet: 17 mar-13 kl 07:27 »
Och du är poppis bland dina grannar? Vilken attityd om ens hund jagat tamdjur!

Det är alls inget fel på den attityden. Skulle hunden jäklas med tamdjur, kör bort den eller koppla den. Men börjar du begära ersättning för att lämna tillbaka den, så är du långt utanför lagen och bondförnuftets gränser.

Men det kanske inte är en rimlig attityd?

Som upplysning så är jag inte ovän med någon varken granne eller någon annan

vindensbonig

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #30 skrivet: 17 mar-13 kl 12:09 »
*** Otrevligheter borta.  (:)  /Torpjens
« Senast ändrad: 17 mar-13 kl 15:17 av torpjens »

astrojensen

  • Inlägg: 132
    • Danmark
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #31 skrivet: 17 mar-13 kl 13:07 »
Följdmoderering. /Torpjens
...  :o

Civilisation är bara en hårtunn fasad, sägs det.

Följdmoderering. /Torpjens

Thomas, Bornholm
« Senast ändrad: 17 mar-13 kl 15:18 av torpjens »

vindensbonig

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #32 skrivet: 17 mar-13 kl 13:10 »
Följdmoderering. /Torpjens
« Senast ändrad: 17 mar-13 kl 15:19 av torpjens »

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #33 skrivet: 17 mar-13 kl 13:25 »
Hundägaren är alltid ansvarig för vad hans/hennes hund gör. Om en hund jagar dina lantbruksdjur inne på din tomt eller i din beteshage så har du rätt att ta fast hunden, koppla den och ringa hundägaren. Är det inte en engångsmisstagshändelse så kan du även polisanmäla och be polisen komma o hämta hunden.
Skulle hunden jaga eller skada dina lantbruksdjur inne på din mark och du varken lyckas jaga iväg hunden eller få tag i hunden så får du även för att få stopp på pågående skadande/dödande av dina djur skjuta hunden. Om du skjuter hunden måste du ringa polisen och anmäla detta.

Vi bor ute i skogen och just under älgjaktsveckan brukar vi ha våra djur inne för säkerhets skull, då många "ovana" hundar är lösa i skogen då.

Huggorm

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #34 skrivet: 17 mar-13 kl 14:09 »
Får jakthundar ens springa lösa på andras mark även om de inte hittar några tamdjur att bita ihjäl?

 

Skogsnatt

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #35 skrivet: 17 mar-13 kl 14:31 »
Får jakthundar ens springa lösa på andras mark även om de inte hittar några tamdjur att bita ihjäl?

jakt med hund ska bedrivas så att hunden i huvudsak uppehåller sig på den egna jaktmarken. men hamnar den på någon annans mark är detta inte något lagbrott

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #36 skrivet: 17 mar-13 kl 15:09 »
jakt med hund ska bedrivas så att hunden i huvudsak uppehåller sig på den egna jaktmarken. men hamnar den på någon annans mark är detta inte något lagbrott
Men hundägaren är ansvarig för vad den gör!  Så egentligen kan man bara släppa en jakthund om den är såpass väluppfostrat att man vet att den inte ger sig på grannars lantbruksdjur eller jägaren är så nära att han hela tiden har koll på hunden, vet vart den är och vad den gör. 

Tyvärr finns det en del mindre ansvarstagande jägare som släpper hundar som jagar/angriper lantbruksdjur, attackerar andras hundar eller jagar vilt på annans mark. Verkar som att del tror att det att det finns en period där det är tilllåtet att släppa hunden innebär att det är fritt fram utan ansvar att släppa hunden och så är självklart INTE fallet..

Skogsnatt

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #37 skrivet: 17 mar-13 kl 15:18 »
Hundägaren är alltid ansvarig för vad hans/hennes hund gör. Om en hund jagar dina lantbruksdjur inne på din tomt eller i din beteshage så har du rätt att ta fast hunden, koppla den och ringa hundägaren. Är det inte en engångsmisstagshändelse så kan du även polisanmäla och be polisen komma o hämta hunden.
Skulle hunden jaga eller skada dina lantbruksdjur inne på din mark och du varken lyckas jaga iväg hunden eller få tag i hunden så får du även för att få stopp på pågående skadande/dödande av dina djur skjuta hunden. Om du skjuter hunden måste du ringa polisen och anmäla detta.

Vi bor ute i skogen och just under älgjaktsveckan brukar vi ha våra djur inne för säkerhets skull, då många "ovana" hundar är lösa i skogen då.

Ringa Polisen är nog lämpligt. Dom lär utreda rätt mycket innan den saken är klar och oftast så blir den hunden det sista du sköt med egna vapen iaf

astrojensen

  • Inlägg: 132
    • Danmark
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #38 skrivet: 17 mar-13 kl 16:07 »
Ringa Polisen är nog lämpligt. Dom lär utreda rätt mycket innan den saken är klar och oftast så blir den hunden det sista du sköt med egna vapen iaf

Vad säger lagen i Sverige i detta fall? I Danmark är det lagligt att skjuta en lös hund på sin mark, om den skadar andra djur eller folk. Också utan föregående varning till hundägaren. Om den bara springer omkring på marken får man faktisk också skjuta den, men bara efter varning till ägaren eller, om man inte vet vem som äger hunden, genom en på orten utbredd dagstidning.

Citera
§ 13. Når husdyr, som uden hjemmel færdes løse på fremmed grund, forgæves er søgt optaget, kan besidderen straffes med bøde for ufred.

§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den, der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller ufredsbøder.
Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.

Stk. 3. Med hensyn til dræbte eller beskadigede dyr vil i øvrigt de i §§ 6, 8, 9 og 10 fastsatte bestemmelser vedrørende optagne dyr være at iagttage i den udstrækning, de er anvendelige.

Hur det är i Sverige vet jag inte och jag vet inte, vad pågällande lag heter, så jag kan inte söka efter det. Link, anyone?


Thomas, Bornholm

Broberg

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #39 skrivet: 17 mar-13 kl 16:18 »
Citera
14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren.
    Den som dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla detta till polismyndigheten.


http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm
« Senast ändrad: 17 mar-13 kl 16:20 av Lopt »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 1 användare
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser