Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hö / Halm / vita bollar :o)  (läst 2562 gånger)

Kaah

• Madicken 4v
Hö / Halm / vita bollar :o)
« skrivet: 05 jan-07 kl 08:11 »
Hej hej !!!
Kaniner ska ju smaska en himla massa hö på vintern. Alla bönder häromkring har sånna där "sockerbitar" på sina ängar. Är innehållet i dem för "konserverat" för små kaninmagar? Jag har en känsla av att det liksom blir syrat.  :-[
Kalla mig totalt nollad om ni vill... Jag har svårt att reda ut detta med vad som är hö och vad som är halm och vad som är ensilage och nånstans läste jag till och med att det fanns höilage (har jag verkligen aldrig hört om innan)
Vad kan man ge kaninerna att äta och vad kan man lägga i buren som strö (mer än spån)?

/en som känner sig VÄLDIGT ny på detta
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Re:Hö / Halm / vita bollar :o)
« Svar #1 skrivet: 05 jan-07 kl 14:31 »
Kort:
Hö är torkat gräs. Är grönaktigt.
Halm är det som blir kvar när man tröskat spannmål (vete, havre etc). Är gulaktig.
Ensilage är de vita bollarna, har hög vattenhalt, de slås in i plast bara inom några timmar efter slåttern.  Hösilage får torka lite mer innan plastningen.

Kaniner äter säkert ensilage. Problemet är att man måste förbruka balen inom några dagar, annars blir ensilaget förstört. Har man många kaniner kan det kanske gå att använda småbalar, de som väger 50 - 75 kg (tror jag).

Halm är utmärkt att strö med, dessutom lämpligt bomaterial för honor som ska ha ungar.

Edgar

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #2 skrivet: 06 jan-07 kl 08:26 »
Tack. Jättesnällt.

Pinglan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 jan-07 kl 01:24 »
Hejsan!
Papperstugg (= papper strimlat i dokumentförstörare)
fungerar också alldeles utmärkt som strö och bomatrial
Och kaniner kan givetvis äta både papperstugg och halm, men hö är ju godare och bättre .... förutom allt annat som förgyller tillvaron ...
torkat pors, löv, nässlor .....
Glöm inte bort kvistar, grenar bara ... (för tänderna och för att de tycker det är gott)
... mina är olika med vad de föredrar och om de tycker om "nyheter" eller är skeptiska ... ganska spännande tycker jag  :D .... det gör det extra trevligt att ha kaniner ...
jag tycker om att få vara nyfiken i det vardagliga   ;)
Jag planerade och planerade & upptäckte sedan att jag fick planera om .... trots att "jag läst på" och förberett mig  :-\
men det är en del av livet, eller hur ?!

Lycka till !
från mig som uppfattade din frågeställning lite vidare än hö/ensilage .....
om jag svarade på sånt som du inte frågade, är det i all välmening ...
och inte för att vara otrevlig

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #4 skrivet: 07 jan-07 kl 11:28 »
Ingen fara. All info är bra info...   :o)
Just i detta fallet så var det  - vad av alla dessa vita bollar - kan kaniner äta utan att få ont i magen.

Jag har en stor känsla att jag liksom du kommer upptäcka massor när väl kaninerna kommer till min gård. Men allt jag vet INNAN, är ju ett plus.

Gille

• -
« Svar #5 skrivet: 11 jan-07 kl 11:30 »
Jag ger mina ensilage som jag får ifrån min granne när han har en nyöppnad bal (därutöver hö). Mycket uppskattat!
Kaninuppfödare och pelargontant.

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #6 skrivet: 11 jan-07 kl 17:32 »
Jag ger mina ensilage som jag får ifrån min granne när han har en nyöppnad bal (därutöver hö). Mycket uppskattat!

Men vad bra, då tål dem ju det. Super.

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 3 användare
Wairam66, Besksöta, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser