Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  emden eller toulouse?  (läst 6368 gånger)

gåsapågen

• Hälsingland
emden eller toulouse?
« skrivet: 01 nov-12 kl 16:30 »
jag vill ha en gås ras som ger mycket kött(styck detaljer) och då vad jag har läst mig till så är dom raserna bäst säger dom men jag vet inte vilken jag ska ha. jag tycker att emden och toulouse passar in på de jag söker hos en gås ras men jag vil höra era erfarenheter om dom två raserna

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: emden eller toulouse?
« Svar #1 skrivet: 01 nov-12 kl 21:24 »
Det finns en del publicerat i ämnet där man har vetenskapligt testat köttkvalitet. Om jag inte missminner mig fick man kött med bäst tillagningsegenskaper om man korsade Skånegås och Italienare. Raser som testades var Skånegås, Toulose, Italienare och blandningar där emellan. Ska se om jag kan leta fram testet i sin helhet. Det finns i en gammal tidning jag  har från 70-talet.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #2 skrivet: 01 nov-12 kl 22:12 »
Sedan beror det också på hur man vill använda köttet. Helstekt i ugn eller styckat? Vill man ha det helstekt är det viktigt att det får plats i ugnen. Och vill man ha styckat kan fastare och något magrare vara bättre eftersom jag tycker det blir bättre styckdetaljer.

gåsapågen

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 02 nov-12 kl 07:27 »
jag är bara ute efter styck detalier så som bröst file och ev nått mera. Jag vill inte ha korsningar då jag tycker att de ska va renrasigt

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 02 nov-12 kl 08:18 »
Om du bara ska använda bröst och ev lår, så blir det dyrt kött. Man ska helst ha avsättning för både livdjur och allt på slaktkroppen för att få rimlig ekonomi i uppfödningen.

Jag har själv haft emdengäss, nyss sålt dem. Mycket trevlig ras, upplever den som ganska fodereffektiv. Tyvärr är de, som många andra gåsraser, inte så mycket selekterad på produktion, så de värper ganska få ägg. Kanske 50 första värpåret, kanske 30 följande några år, sedan börjar de ju bli gamla och värper ändå sämre.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

gåsapågen

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 02 nov-12 kl 09:05 »
med emdener gässen kan man väl satsa på dom djur som lägger bra med ägg och sen kan man ju byta ut dom som inte värper, vad menar du med Om du bara ska använda bröst och ev lår, så blir det dyrt kött? hade tänkt faktist tänkt köpa emden ägg av just dig men får väl hitta nån annan :-\

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 02 nov-12 kl 09:13 »
Jag hade tyvärr inte tänkt skicka ägg längre, gåsägg tål transport så mycket sämre än andra ägg. Men jag kan förmedla kontakt med den som köpte gässen om du vill, även om jag inte rekommenderar skickade gåsägg, utan föreslår att man försöker hämta ägg eller gässlingar själv.

Gäss äter ju faktiskt en del, även om de är ganska fodereffektiva. Men räknar man ut kilopriset, om man bara tar tillvara de "fina" bitarna, så blir det väldigt högt.

Givetvis pensionerar man de som inte värper tillräckligt bra, problemet är att eftersom ingen selekterat ordentligt på jättelänge tar det många decennier att få fram en stam som värper ok. Och det kräver att man håller mååånga gäss, har bra statistikunderlag och bedriver ett aktivt avelsarbete.

Själv väljer jag att bara hålla en gåsras i framtiden, åtminstone som det ser ut nu, just för att ha möjlighet att selektera ordentligt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

gåsapågen

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 02 nov-12 kl 09:26 »
är de nån som har erfarenhet av toulouse gäss då? vem har emdener längst upp i landet då?

Duvan66

• Natura non confunda est.
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 07 nov-12 kl 14:13 »
Har ingen erfarenhet av emden, men har själv toulouse. Toulouse är en trevlig, lugn ras som inte lägger så många ägg samt inte är känd för att vara en god ruvare. Första året oftast inget alls. Så ur en ekonomisk synvinkel tror jag faktisk att en korsning med italiensk skulle vara bättre. Toulouse blir väldigt stor, svår att få in i ugnen som vuxen. Ska enligt andra smaka lite som anka...
Har även Amerikansk gul gås som är lite mindre, men även den ganska lugn och trevlig. Bättre läggare och ruvare. Mycket nyfiken, tycker om att snacka samt lätt att hantera.
Toulouse, Frankisk Lantgås samt Amerikanska gula gäss. Sachsenankor.

gåsapågen

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 07 nov-12 kl 21:13 »
jag har bekanta med både toulouse och gul gäss så man skulle kanske köpa ägg av båda sorterna så får man se på hösten vad som blir, om du inte har sätt de så är de styck detalier jag vill åt

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 07 nov-12 kl 21:41 »
Vill följa denna tråden. Hade planer på emdengäss men blir lite osäker nu när jag läser att dom värper dåligt... Förstår såklart att man inte kan räkna med jätte produktion av ägg från gäss men gärna mer än 30 ägg om året...

gåsapågen

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 08 nov-12 kl 16:06 »
om man vill ha mycket ägg så säger dom att man ska ha italienska eller knölgäss, en bekant som har hyfsat stor gåsuppfödning har toulouse säger att dom värper ca 40 ägg per hona

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 09 nov-12 kl 22:17 »
Kanske får kompromissa lite... har alltid funderat på emden, toulouse eller amerikansk gul gås.... Kanske inte är så viktigt med många ägg ändå....

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 23 feb-14 kl 14:21 »
Gammal tråd som är intressant fortfarande.
Nåt som är viktigt för mig när jag skaffar gäss är att det är bra betesdjur. Men det kanske gäss är överlag oavsett ras?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #14 skrivet: 24 feb-14 kl 08:55 »
Ja, gäss är bra betesdjur oavsett ras. Men man ska komma ihåg att gäss betar kort fint gräs. Att släppa dem på en igenvuxen vall med massor av övervuxet långt gräs gör ingen nytta. Gäss är däremot riktigt duktiga på att hålla gräsmattan fint klippt ;)  Det är också bra att låta gässen efterbeta efter andra djur eller låta dem sambeta med andra djur som äter det lite högre och grövre gräset.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 24 feb-14 kl 09:05 »
Ja, gäss är bra betesdjur oavsett ras. Men man ska komma ihåg att gäss betar kort fint gräs. Att släppa dem på en igenvuxen vall med massor av övervuxet långt gräs gör ingen nytta. Gäss är däremot riktigt duktiga på att hålla gräsmattan fint klippt ;)  Det är också bra att låta gässen efterbeta efter andra djur eller låta dem sambeta med andra djur som äter det lite högre och grövre gräset.

Låter perfekt. Har en stor damm där vi klipper dammvallen och lite till runt där med gräsklippare. Ser framför mig hur fint det blir utan att behöva springa efter gräsklipparen varje vecka:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser