Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tröttnat på kött, ge mig tips!  (läst 8074 gånger)

Ljung

SV: Tröttnat på kött, ge mig tips!
« Svar #20 skrivet: 16 nov-12 kl 18:36 »
Även vi köttätare kan göra en insats här, genom att äta MINDRE kött. Jag har hittat nån sorts balans gnm att ha kött 2 högst 3 ggr/vecka, fisk 1, 2 ggr/vecka o därutöver veggo. Funkar bra. Standard på julbordet (vegetarian i familjen) är gryta på quorn blötlagd i soja, olja, vitlök, goa kryddor (ngr timmar) o sen massor av grädde, kryddat m senap o dom julkryddor du kommer att tänka på. Veganen vill ha sojabitar i st f quorn, går lika bra, låt dom bara marinera en stund för dom har ingen egen smak. Allt det där är svindyrt i frysdisken på Ica. Vet ngn hur man gör lika go julmat på bönor?

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #21 skrivet: 16 nov-12 kl 19:57 »
Även vi köttätare kan göra en insats här, genom att äta MINDRE kött. Jag har hittat nån sorts balans gnm att ha kött 2 högst 3 ggr/vecka, fisk 1, 2 ggr/vecka o därutöver veggo. Funkar bra. Standard på julbordet (vegetarian i familjen) är gryta på quorn blötlagd i soja, olja, vitlök, goa kryddor (ngr timmar) o sen massor av grädde, kryddat m senap o dom julkryddor du kommer att tänka på. Veganen vill ha sojabitar i st f quorn, går lika bra, låt dom bara marinera en stund för dom har ingen egen smak. Allt det där är svindyrt i frysdisken på Ica. Vet ngn hur man gör lika go julmat på bönor?
jag har ju lite bönor i mitt julbord kan ju skriva upp vad det är.

saffranfallafel, terökt tofu* och tofusk*nka
men jag har annat också som tex seitan ribbs, veggosill (3 sorter), julig vitkålssallad tex
det brukar variera lite varje år och det är inte mkt som är så dyrt heller (förutom sk*nkan den köper jag tofun till och seitanribbsen har jag färdigt glutenmjöl till)

*tofu är ju jättebilligt om man gör den själv

Jennyt

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 16 nov-12 kl 20:02 »
Jag har aldrig testat, men kommer att tänka på julkryddade falaffel... alltså köttbulle gjord på kikärtor kryddat med senap, kanske lite ingefära och kanel.... eller senap, dragon och apelsin... eller nåt ;)

Jag brukar göra en sallad på grönkål, rivet äpple och pepparrot, blandat med lite naturell yoghurt.... väldigt gott på julbordet.

*någon hann före*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #23 skrivet: 16 nov-12 kl 20:08 »
Jag har aldrig testat, men kommer att tänka på julkryddade falaffel... alltså köttbulle gjord på kikärtor kryddat med senap, kanske lite ingefära och kanel.... eller senap, dragon och apelsin... eller nåt ;)

Jag brukar göra en sallad på grönkål, rivet äpple och pepparrot, blandat med lite naturell yoghurt.... väldigt gott på julbordet.

*någon hann före*
jag har ju testat att saffranskrydda fallafel (samma kryddor som vanlig fallafel fast + saffran) och det äter jag (och andra en av få rätter som andra äter) nu varje år.

LasseDalom

• -
« Svar #24 skrivet: 27 nov-12 kl 20:43 »
Bönor!

hon på torpet

• Uppland
« Svar #25 skrivet: 29 nov-12 kl 07:18 »
Jag gör ofta pastej av bönor, man kan använda olika sorters bönor el.linser och variera kryddningen i det oändliga...

Grundrecept (jag använder bara ekologiska ingredienser)
250 g valfria kokta bönor
1/2 dl olja
salt och valfria kryddor, tex. nässlor (jättegott) timjan, vitlök, senap, rosmarin, persilja
det går bra med både torkade eller färska kryddor
ev. lite soja och/eller tomatpure för färgens skull
kör med mixerstav eller passera
smaka dig fram till en egen favvo!
Håller minst en vecka i kylen och är jätte gott med saltgurka...
Tala ut människa!!!

hon på torpet

• Uppland
« Svar #26 skrivet: 29 nov-12 kl 07:57 »
Grundrecept
250 g valfria kokta bönor
1/2 dl olja
salt och valfria kryddor, tex. nässlor (jättegott) timjan, vitlök, senap, rosmarin, persilja
det går bra med både torkade eller färska kryddor
ev. lite soja och/eller tomatpure

vill bara påpeka att ovanstående blir en väldigt liten sats, tänkt som provomgång, när man hittat den optimala mixen är det bara att dubbla... eller fyrdubbla :) ... smeten är god i pastasås också... eller som pesto, bara att anpassa mängden olja tills det blir lagom
Tala ut människa!!!

Rödskägg

• Småland
« Svar #27 skrivet: 29 nov-12 kl 08:21 »
Missförstå mig rätt, jag har inget mot vegetarisk mat äter det med god aptit. Jag anser att var och en har frihet att välja vad de själva vill äta. Men dessa produkter som är vegetariskt fuskkött (vegetarisk julskinka mm.)? Varför? Hur tänker man där? F.ö hörde jag på radion i lördags om att göra egna falafel, så jag bara måste göra det i helgen (nytt att göra själv för mig). Blir en spännande helg för barnen.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

jörmundur

• Medelpad
« Svar #28 skrivet: 29 nov-12 kl 08:29 »
Är fisk ok?

vi gör egen pesto med vitlök i som sedan appliceras på en laxsida tillsammans med tomater i en ugnsäker form!
till detta kan man göra en sås på rotpeppar ock sen äta tatis,pasta eller vad man nu vill ha till...

annars kan du bara göra chokladbollar! det ÄR aldrig fel:D
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

hon på torpet

• Uppland
« Svar #29 skrivet: 29 nov-12 kl 09:31 »
Men dessa produkter som är vegetariskt fuskkött (vegetarisk julskinka mm.)? Varför?

Håller alldeles med, vill man inte äta kött finns det ingen anledning att äta fejkat heller... men det är kanske som nikotintuggummi... bra under övergångsperioden  :D
Tala ut människa!!!

hon på torpet

• Uppland
« Svar #30 skrivet: 29 nov-12 kl 09:38 »
Är fisk ok?

Om man vill äta både hållbart och klimatsmart så är sill ett av de bästa livsmedlen!
Ett generöst sillbord till jul är inte fel... med god potatis och många rätter av rotfrukter,som  rödbetssallad, omelett med svartrot eller palsternacka...senapsgratinerad kårot... mums!
Tala ut människa!!!

hon på torpet

• Uppland
« Svar #31 skrivet: 29 nov-12 kl 09:49 »
annars kan du bara göra chokladbollar! det ÄR aldrig fel:D

Måste bara dela mitt fantastiska recept:
blanda 3 dl havregryn, 1 dl socker + ev.lite äkta mald vanilj
smält 100 g smör och häll över grynblandningen, blanda i ca 3 msk kaffe (eller annan "blöt" smaksättning... en skvätt likör är aldrig fel ;) ) kör med mixerstav till en slät smet (tillsätt mer vätska om det blir torrt) och ställ bunken kallt.
När smeten stelnat är det jättelätt att göra stora smaskiga bollar som rullas i cocos...  o:)
Tala ut människa!!!

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #32 skrivet: 29 nov-12 kl 10:09 »
Å det finns massor, grytor, soppor, pajer, sallader mm, mitt tips är att googla. Jag tycker att ica.se har väldigt bra recept som är enkla med vanliga råvaror och de brukar gå hem hos hela familjen (tom min gubbe som i princip bara vill ha kött,sås och potatis om man frågar honom). Olika röror och wooker man kan stoppa i lite vad man vill. Min nya favvo är mathavre. Ägg är också en sak man kan variera i oändlighet, rotfrukter är helt fantastiska att jobba med och pasta. Pajer av olika slag är också en sak som brukar fungera. Jag har valt att så långt det bara är möjligt producera själv eller köpa Svenskt/närproducerat och hör och häpna jag MINSKADE kostnaderna på matkontot trots att jag köper dyrare råvaror MEN vi mår bättre, är bättre mätta och köper därför mindre skräp, sötsug mm minskar eftersom man får i sig mer riktiga näringsämnen (iaf min teori). Vi har kompromissat så här blir det kött ca 3 dagar i veckan mest vilt eller eget. Man får prova sig fram och experimentera, det är det roligaste med matlagning att man kan ta i princip vad som helst sen får fantasin styra...

Vitkål

• Uppland
« Svar #33 skrivet: 29 nov-12 kl 10:35 »
Hemma hos oss slänger vi ofta ned lite hackade valfria grönsaker i en kastrull, kokar upp lite med vatten och grädde och mixar sen slätt, går att variera i den oäääändliga och blir himla mumsigt med en ostmacka till sen! Går hur fort och lätt som helst :)

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #34 skrivet: 29 nov-12 kl 19:22 »
Missförstå mig rätt, jag har inget mot vegetarisk mat äter det med god aptit. Jag anser att var och en har frihet att välja vad de själva vill äta. Men dessa produkter som är vegetariskt fuskkött (vegetarisk julskinka mm.)? Varför? Hur tänker man där? F.ö hörde jag på radion i lördags om att göra egna falafel, så jag bara måste göra det i helgen (nytt att göra själv för mig). Blir en spännande helg för barnen.
dels för att det är enkelt (det är i princip bara därför jag äter sånt) dels för att det är konsept som funkar både saker som biffar, bollar m.m och saker som är mer "köttlikt" som sojakorv m.m
en annan sak är att det kan vara kul att testa (tex att göra egen seitan)

det är anledningarna till att jag ibland äter fejkkött ibland.

Rödskägg

• Småland
« Svar #35 skrivet: 29 nov-12 kl 19:29 »
Rapchic,
du menar som halvfabrikat/färdigmat typ. Det är iaf något jag ska vara bra jävla svulten innan jag äter

Henry David Thoreau

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #36 skrivet: 29 nov-12 kl 19:31 »
det är ju inte så ofta jag äter det men...
köttkorvar är ju likadana vad är skillnaden eller är det samma reaktion när det gäller korvar med kött i?

Rödskägg

• Småland
« Svar #37 skrivet: 29 nov-12 kl 20:35 »
Vad gäller köttkorvar får man vara väldigt kräsen, en del skulle jag inte ens mata mina ovänner med.

Henry David Thoreau

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #38 skrivet: 29 nov-12 kl 21:22 »
Vad gäller köttkorvar får man vara väldigt kräsen, en del skulle jag inte ens mata mina ovänner med.
jag har inte den lyxen att jag har den orken att laga "riktig" mat varje dag så ibland blir det halvfabrikat, inget onstigt med det då dom flesta svenssons äter betydligt mer hel/halvfabrikat

Levaloppan

• -Lär för att leva, Lev som du lär-
    • Småland
« Svar #39 skrivet: 29 nov-12 kl 21:56 »
Om Ost är ok vill jag slå ett slag för halloumin.

Antingen "tam-gryta" (mots. till vilt... hehe) med stekt lök, vitt vin och grädde som bas, med champinjoner och Halloumibitar i. Kryddning - S,P, rosmarin, enbär.
Riktigt gott på hösten o vintern. kan serveras tillsammans med pasta, potatis, gnochi, ris etc.

Annars bara steka halloumi och servera på färsk bandpasta med en klick creme fraiche på - en rätt man blir garanterat mätt på.

//Levaloppan
-Lär för att leva, Lev som du lär-

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 4 användare (1 dolda)
Wes Jr, imlo, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser